Weigering regularisatie bouwmisdrijf

RudyRudy
Topic Starter

Weigering regularisatie bouwmisdrijf

#1 , 11 jan 2013 14:06

Iemand die mij een beetje raad kan geven?
Ben zelf eigenaar van de woning waar ik in woon. Een paar jaar geleden wordt de woning naast de mijne verkocht.
Iemand koopt die als opbrengsteigendom en verhuurd deze woning. Paar jaar geleden kreeg ik dus een nieuwe buurman.
Sedert de intrek in deze woning heeft deze man een vijftal bijgebouwen opgetrokken. Deze man heeft aan mij nooit
iets gevraagd en heeft deze bijgebouwen niet volgens de voorschriften gezet. De oppervlakte van al deze bijgebouwen
samen bedraagt iets van een 80 m2. Ze staan ook zo goed als tegen de zijdelingse perceelsgrens in de achtertuin.
Toen ik merkte dat deze man die bijgebouwen aan het optrekken was heb ik hem gevraagd om de wettelijke voorschriften
te volgen. Daar trok hij zich echter niets van aan en er onstond een ware burenruzie van. Daar mijn gezin en ik dagelijks
veel last ondervinden van deze bijgebouwen en de activiteiten die er in plaatsvinden heb ik een pv laten opstellen door de
politie. Daarop heeft de buurman bij de stad regularisatie van zijn onvergunde bijgebouwen aangevraagd. Dit werd door de
stad geweigerd. Een stedebouwkundig medewerker van de stad heeft de man dan op zijn plichten gewezen en gezegd dat hij
de gebouwen dient af te breken en daarna eventueel opnieuw op te trekken mits vergunning en inachtneming van de geldende
voorschriften. Tussen de weigering van de regularisatie en heden ligt ongeveer een viertal maanden en nog steeds is de situatie
van de niet vergunde bijgebouwen zoals hij was. Mijn vraag is nu wat ik kan/mag doen en wat de stad kan/mag doen
zodat ik de overlast van de gebouwen en de activiteiten kwijt raak. Ikzelf wens eigenlijk dat alles afgebroken zou worden en de
tuin terug in orginele staat hersteld zou worden. Ik heb huurbaas van de man ook al gesproken over deze problematiek maar deze
trekt zich daar niet zoveel van aan.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pAscAl54321

#2 , 11 jan 2013 14:33

http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/handhaving" onclick="window.open(this.href);return false; (= eens lezen hier heb ik veel van opgestoken)

Wat als u een stedenbouwmisdrijf hebt begaan?
Wanneer u een bouwmisdrijf pleegt, kan u hiervoor zowel strafrechtelijk als burgerrechtelijk vervolgd
worden.
Wat is de burgerlijke vervolging?
Wanneer u een bouwovertreding hebt begaan, kan de rechter naast een strafsanctie ook een
herstelmaatregel opleggen. Hiermee beveelt de rechter de plaats in de oorspronkelijke toestand te
herstellen of het strijdige gebruik te staken, en/of bouw- of aanpassingswerken uit te voeren en/of een
geldsom te betalen gelijk aan de meerwaarde die het goed door het misdrijf heeft verkregen. Dit gebeurt op
vordering van de stedenbouwkundige inspecteur of het College van Burgemeester en Schepenen op wier
grondgebied de werken, handelingen of wijzigingen werden uitgevoerd.
Een dergelijke herstelmaatregel kan steeds samen met een straf worden opgelegd.

freelance

#3 , 11 jan 2013 14:48

Als Stedenbouw niet wil reageren kan de zaak bespoedigd worden als volgt :
Vordering instellen bij vrederechter met volledig dossier , en volgende motivering :

Burgerlijk Wetboek .
TITEL II. - EIGENDOM.

Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

en hier bouwmisdrijf melden :
http://www.rwo.be/NL/RWOnieuwsbrief/Hoo ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

RudyRudy
Topic Starter

#4 , 11 jan 2013 16:10

Dank u voor de reacties.

@pAscAl54321 bedoelt u hiermee dat de stad een vordering dient te stellen bij de rechter (rechtbank). Zo ja, welke reachtbank aub?

@freelance bedoelt u hiermee dat de vrederechter bevel tot afbraak van deze gebouwen kan geven of enkel dat hij een (geld)boete kan geven zolang de onvergunde gebouwen blijven staan?

freelance

#5 , 11 jan 2013 21:28

Er zijn Twee principes :
A/ Wie ergens nadeel van ondervindt , moet dit laten weten . Wie zijn rechten wil laten gelden moet daarvoor optreden , en die rechten afdwingen . ( die komen niet altijd vanzelf ).
B/ Sommige procedures en instanties werken met een langzame molen ( de "administratieve molen " ) die soms wat nieuwe wind nodig heeft .

Vaststellingen :
Bouwovertreding -- PV politie -- vergunning geweigerd -- ambtenaar Stedenbouw heeft buur blijkbaar mondeling op zijn plichten gewezen . -- stedenbouw is dus op de hoogte .

Wat dient u te doen :
* Gemeentelijke dienst stedenbouw gaan . Dossiernummer opvragen , en vragen hoe de actuele stand van vooruitgang is .
* Als daar weinig animo is ( weinig vooruitgang dus ) ; brief richten Burgemeester en Schepenen , referentie dossiernummer , en vragen welke maatregelen men in het vooruitzicht stelt .
* Als B. § S. daar niet vlug op antwoord - Schepen Ruimtelijke Ordening aanspreken
* Indien geen vooruitgang : Klacht neerleggen bij Provinciale overheid ( zie link vorige post : hier bouwmisdrijf melden ) -- aangetekend .Dossiernummer bijvoegen , eventueel copie PV politie , alle schriftelijke vaststellingen , foto's door u gemaakt enz.... U eist een "herstelvordering " .
* Indien géén vooruitgang , maar kan ook tussentijds , procedure aanhangig maken bij vrederechter ( verzoekschrift indienen ) tegen uw buurman/eigenaar ( niet de huurder ) op basis van Art. 544 . Zelfde dossier indienen als voordien - alle mogelijke klachten en hinder opsommen - rechter dwingende maatregelen vragen . ( vrederechter kost u ongeveer 40 € - geen advocaat nodig ) .

Bij alle tussenstappen ( administratie ) is het mogelijk dat men u positief kan antwoorden . Dan geeft men uitleg over wat de volgende stap inhoudt , en welke termijn dit in beslag neemt .
U vraagt dat men u van iedere beslissing schriftelijk op de hoogte stelt .( als belanghebbende partij die dwingende maatregelen eist , wegens overdreven en aanhoudende burenhinder ) .

Sommige procedurestappen kunnen 60 dagen duren .
Art. 6.1.10. [De plenaire vergadering van de Hoge Raad brengt een advies uit binnen een vervalter­mijn van zestig dagen, die ingaat de dag na de dag van de betekening van de adviesaan­vraag.]

(gew. dec. 16/7/2010)

Bij het overschrijden van deze termijn, mag aan de adviesvereiste voorbij worden gegaan.

Het is " de stad /stedenbouw " die initiatief neemt . Na advies van hogerhand ( Stedenbouw ) kan B.§S. volgende besluiten :
Sectie 2. Advies betreffende opeenvolgende herstelvorderingen

Art. 6.1.13. Indien de stedenbouwkundige inspecteur of het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 6.1.41, §4, een herstelvordering heeft voorgelegd aan het Openbaar Ministerie, kan de inspecteur of het college naderhand voor dezelfde inbreuk slechts een herstelvordering inleiden voor de burgerlijke rechter, wanneer de Hoge Raad daartoe voorafgaandelijk een positief advies heeft verleend.

Hetzelfde geldt indien een herstelvordering eerst voor de burgerlijke rechter werd ingeleid en vervolgens bij het Openbaar Ministerie aanhangig wordt gemaakt.

De aparte procedure bij de vrederechter , zal mogelijks weinig gevolgen hebben op de administratieve molen ; maar in deze is de eigenaar wel opgevorderd , en die zal zijn huurder wel onder druk zetten , anders riskeert eigenaar de straffen.

AFDELING 1. STRAFSANCTIES
Art. 6.1.1. Met een gevangenisstraf van acht dagen tot vijf jaar en met een geldboete van 26 euro tot 400.000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt de persoon gestraft die:
1° de bij de artikelen 4.2.1 en 4.2.15 bepaalde handelingen hetzij zonder voorafgaande vergunning, hetzij in strijd met de vergunning, hetzij na verval, vernietiging of het verstrijken van de termijn van de vergunning, hetzij in geval van schorsing van de vergunning, uitvoert, voortzet of in stand houdt;

RudyRudy
Topic Starter

#6 , 12 jan 2013 17:00

Dank u freelance.
U stelt : "procedure aanhangig maken bij vrederechter ( verzoekschrift indienen ) tegen uw buurman/eigenaar ( niet de huurder ) op basis van Art. 544 . Zelfde dossier indienen als voordien - alle mogelijke klachten en hinder opsommen - rechter dwingende maatregelen vragen . ( vrederechter kost u ongeveer 40 € - geen advocaat nodig ) ."

Kunt u mij uitleggen waarom ik deze procedure moet opstarten tegen de eigenaar van de woning en niet tegen de huurder van de woning?
Dien ik alvorens ik dit doe deze man ook aangetekend schrijven te sturen om hem in gebreke te stellen dat hij toelaat dat zijn huurder zomaar bijgebouwen zet?

Mvg

Vandebos

#7 , 12 jan 2013 17:43

Bijgebouwen neergepoot door de huurder zijn onroerend goed. Onroerende goederen zijn eigendom van diegene die de grond waarop ze gebouwd zijn bezit. --->eigenaar.

freelance

#8 , 12 jan 2013 19:05

Quote RudyRudy : " Ik heb huurbaas van de man ook al gesproken over deze problematiek maar deze
trekt zich daar niet zoveel van aan."

Deze man schijnt niet te beseffen wat hem boven het hoofd hangt . ( kan natuurlijk alles verhalen op de huurder ) .
Maar u kunt hem best al aangetekend in gebreke stellen .
Ook de huurder zal in de brokken delen ( en welk soort activiteit voert hij daar uit ? Hopelijk niets met auto's ....-- milieuvergunning e.d. ..)
Als u last zou hebben van bvb. lawaai = huurder aansprakelijk
Onroerende goederen ( ook grensgeschillen ) = eigenaar ( zoals Vandebos schrijft ) .

RudyRudy
Topic Starter

#9 , 13 jan 2013 10:04

Dank u.
Geen gemakkelijke materie voor mij :-)
Ik heb volgende brief opgesteld,

Geachter heer E (eigenaar),

Hiermee wens ik u officieel in gebreke te stellen voor de overlast
die ik ondervind van de gebouwen (onroerende goederen) die de
heer H (huurder) onvergund heeft neergezet op het eigendom dat u
aan hem verhuurt. De regularisatieaanvraag van deze gebouwen door
de heer H (huurder) is geweigerd door college B&S waardoor ik lastens
de eigenaar een vordering die in te stellen. Uiteraard hoop ik dat het zover
niet komt en dat u de heer H (huurder) aangetekend opdracht geeft de
onvergunde gebouwen te verwijderen en de tuin in oorspronkelijke staat
te herstellen. Mvg, aangetekend en per gewone post.

De activiteit die hij uitvoert weet ik niet precies, hij verzamelt precies oud ijzer dat hij
dan kapot slijpt of kapot klopt. De gebouwen zijn opgetrokken uit oude materialen en zijn
echte koterijen, de daken ervan liggen volgestouwd met oude rommel en de huurder is
altijd buiten lawaai aan het maken. De stedebouwkundig ambtenaar van de stad heeft
verleden jaar een gezondsheidsinspectie gedaan daar en hem gezegd alles op te ruimen.
Helaas kan ik zelf geen copy vastkrijgen van dat onderzoek.

freelance

#10 , 13 jan 2013 13:00

Perfect.

RudyRudy
Topic Starter

#11 , 22 jan 2013 14:31

Dank u.

Vandaag nogmaals op de gemeente, dienst wonen, geweest nadat ik hun op 11 jan 2013 gemaild had met de vraag wat de stand van zaken is en welke
acties de gemeente nog gaat ondernemen. Op deze mail had ik nog geen antwoord gekregen vandaar mijn bezoek van vandaag. Zij hebben nog telefonisch
contact gehad met de huurder van de woning en hem voorgesteld om tegen eind feb 2013 een aanvraag bouwvergunning binnen te brengen. Hier stond de
huurder weigerachtig tegenover. De gemeente gaat hem nu een brief sturen met hetzelfde voorstel. Zij gaan mij een copy bezorgen van dit schrijven,
evenals een copy van de weigering tot regularisatie die genomen is op het college B&S. Normaal gezien zou ik deze brieven eind deze week mogen ontvangen.
Op mijn vraag wat de gemeente gaat doen als de huurder niets onderneemt kreeg ik het antwoord "niets". De medewerker zei dat "de gemeente houdt zich niet
bezig met zelf klachten in te dienen ivm bouwovertredingen". Normaal gezien heb ik dus einde deze week de brieven van de gemeente met een copy weigering
regularisatie en een copy van het schrijven waarin ze de huurder aanmanen om tegen eind feb een aanvraag bouwvergunning in te dienen. Zou ik dan best
wachten met :
a. Een herstelvordering met dwingende maatregelen in te dienen bij de vrederechter op grond van art 554?
b. Een as te sturen naar de eigenaar van de woning?
(ik heb telefonisch nog contact gehad met de eigenaar van de woning waarin ik hem uitlegde dat hij mogelijk een as van mij gaat krijgen ivm de onvergunde
gebouwen van zijn huurder. De eigenaar zou op mijn as reageren met een schrijven waarin hij stelt dat hij als eigenaar van de woning de huurder niet kan
verplichten om de onvergunde gebouwen af te breken omdat alleen de rechter dat kan. (De eigenaar van de woning is trouwens zelf jurist))

Mvg

freelance

#12 , 23 jan 2013 02:35

Nog efkens de brieven van de gemeente afwachten , aangezien dit zeer interessante bewijzen zijn.
Indien ze te lang wachten , nogmaals vriendelijk aandringen .
Verder : eenmaal in bezit van deze documenten :
a/ inspectie RWO contacteren ( zie mijn eerdere link , voor welke provincie ) ; er ook bij vermelden dat gemeente er blijkbaar niet veel graten in ziet , of toch geen aanstalten maakt om haar eigen weigering van regularisatie te laten toepassen na ettelijke maanden .
b/ Toch eigenaar as sturen ( met copy weigering gemeente regularisatie ) ( als bewijs voor de rechtbank dat de eigenaar verwittigd is , en dus kennis heeft van de feiten ) .
c/ korte tijd later vrederechter ( om wat druk op de ketel te zetten ).

De gemeente heeft wel degelijk de bevoegdheid om op te treden , en de inspectie te gelasten .
Blijkbaar zijn ze daar zeer laks .
Probeer ook te weten te komen of buurman een inschrijvingsnummer KBO heeft ( inschrijving als onderneming ) . Als u een "firmanaam " zou te pakken krijgen kunt u nagaan op website KBO . Nagaan welke "handelsactiviteiten " er gebeuren , welke vracht- of bestelwagens op en af rijden .Kortom een beetje ( onschuldige ) spionage mag wel .
Een handelaar in oud metaal zal vast en zeker wel milieu vergunningen nodig hebben .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jan 2013 21:00

Ook op adres kan u nagaan of er op dat adres een handelsactiviteit is.
De gemeente IS niet alleen bevoegd ze MOET optreden om haar eigen regels te laten respecteren.
Buiten de bouwovertredingen ook milieuhinder ..hinderlijke inrichtingen.

PS ook de lokale politie van uw zone zal een rechercheafdeling hebben die zich bezig houdt met milieu.
Trouwens elke officier van gerechtelijke politie kan en is bevoegd voor het toepassen van deze strafbare feiten.

RudyRudy
Topic Starter

#14 , 24 jan 2013 15:24

Dank u.

@ Fransiscus : kunt u mij eventueel een wetsartikel of zo geven waarin staat dat de gemeenste moet optreden? Ik krijg namelijk op gewoon verzoek de gemeente niet in beweging.

Mvg

freelance

#15 , 24 jan 2013 15:51

Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening :
AFDELING 3. DE GEMEENTELIJKE STEDENBOUWKUNDIGE AMBTENAREN

Art. 1.4.6. §1. De gemeenteraad stelt het aantal gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaren vast en wijst ze aan. Enkel [statutaire of op proef benoemde statutaire per­soneelsleden] kunnen aangewezen worden als gemeentelijke stedenbouwkundig ambtenaar.

(gew. dec. 16/7/2010)

§2. Iedere gemeente moet minimum één gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar hebben.

Twee of meer gemeenten kunnen een intergemeentelijk samenwerkingsverband belasten met de aanstelling en het loopbaanbeheer van één of meer gezamenlijke stedenbouwkundige ambtenaren. Ten minste wordt een voltijdse opdracht ingericht. De gezamenlijke stedenbouwkundige ambtenaren zijn onderworpen aan dezelfde geldelijke en administratieve rechtspositieregelingen als diegene die van toepassing zijn op de personeelsleden van de gemeente waar de zetel van [het intergemeentelijk samenwerkingsverband] gevestigd is. De Vlaamse Regering kan deontologische en/of institutionele waarborgen bepalen ter vrijwaring van de objectieve uitoefening van de opdrachten van de gezamenlijke stedenbouwkundige ambtenaren.

(gew. dec. 16/7/2010)

§3. De gemeenteraad stelt bij verhindering van één van de stedenbouwkundige ambtenaren of bij vacature, een waarnemend stedenbouwkundige ambtenaar aan.

In dringende gevallen stelt het college van burgemeester en schepenen een waarnemend stedenbouwkundig ambtenaar aan en bekrachtigt de gemeenteraad de aanstelling in zijn eerstvolgende vergadering.

§4. De beroepsinstantie inzake tuchtmaatregelen ten aanzien van een gemeentelijke stedenbouwkundig ambtenaar kan, onder voorbehoud van de toepassing van de wettelijke bepalingen terzake, het advies van het departement inwinnen. Als er geen advies wordt uitgebracht binnen dertig dagen na verzending van de adviesaanvraag, mag hieraan worden voorbijgegaan.

Art. 1.4.7. De Vlaamse Regering kan de voorwaarden bepalen waaraan personen moeten voldoen om als gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaren te kunnen worden aangesteld. Die voorwaarden kunnen verschillen naar gelang van het inwoneraantal van de gemeente. Als aanstellingsvoorwaarde geldt een studiebewijs, een bewijs van bekwaamheid, vermeld in artikel 38 van het decreet van 30 april 2004 betreffende de flexibilisering van het hoger onderwijs in Vlaanderen en houdende dringende hogeronderwijsmaatregelen, de competenties verworven door activiteiten die het personeelslid uitoefent of heeft uitgeoefend, en/of specifieke vereisten die verband houden met de ruimtelijke ordening.

Art. 1.4.8. Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Vlaamse Regering (ook financiële) ondersteuning verlenen aan de gemeenten voor de opleiding van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar, en voor de betaling van deze ambtenaar in de kleine gemeenten.

De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden en nadere regels hiertoe.

Terug naar “Andere”