Hoe zal de vraagsteller nu bewijzen dat dit een gemene muur was ? Bestaat er een titel of ander bewijs . Maakte de vraagsteller gebruik van deze muur ? Gaf deze muur steun aan het hoofdgebouw ?Neen, gezien hij een gemene muur heeft laten afbreken zonder voorafgaande toestemming dienen jullie niets te betalen.
Integendeel stel hem met een AS in kennis dat u
één niet akkoord gaat met de afbraak ( dat vermoed ik toch)
twee niet betaald voor de afbraak gezien zonder uw toestemming
drie verwacht dat binnen de x dagen een gelijksoortige muur terug wordt geplaatst.
Of wat was/is de bedoeling van de afbraak?
Sorry late antwoord .Freelance, als ik uw antwoord goed begrijp, betekent dit enkel dat de topic starter niet meer kan eisen dat er een nieuwe muur gezet wordt, maar verplicht niets hem om ook maar iets van de kosten van de afbraak te betalen?
Zonder motivatie de betaling van de factuur afwijzen , zou kunnen leiden tot wat ik voordien al schreef :Even wat meer uitleg.
De muur was in niet zo'n goeie staat meer en aangezien de buurman bezig was met verbouwingen in huis en tuin heeft hij beslist om de muur af te breken. Hij heeft dit gevraagd aan de aannemer die bezig was met de verbouwingen. Hij (de aannemer) heeft ons hiervan een offerte bezorgd op 11 september (offerte eveneens gedateerd op 11 september) en de muur werd ook afgebroken op 11 september (offerte pas gekregen na afbraak op dezelfde dag). Politie is die dag (11 september) vaststellingen komen doen.
PV politie opvragen . Is bewijsstuk . Ook datum offerte , samen met vaststelling datum politie is bewijs .
Het was eigenlijk de bedoeling om de muur 'ooit' wel af te breken, maar we zouden dit eventueel zelf gedaan hebben, of een goedkopere aannemer zoeken...
Bij gemeenschappelijke muur dient men de nabuur daarvan op voorhand op de hoogte te stellen , en die nabuur moet ook akkoord gaan . Zoniet vrederechter .
Feit is ook dat diezelfde aannemer ook een nieuwe muur geplaatst heeft, dus hij heeft de muur wel terug in oorspronkelijke staat hersteld. Dus hij wilt nu dat alle kosten gedeeld worden, dus zowel afbraak als opbouw. Maar voor dit alles hebben wij nooit toestemming gegeven. Dus ik denk toch dat hij moet opdraaien voor de kosten? En hij is er van overtuigd dat wij toch de helft moeten betalen!
Als buur niet kan bewijzen dat hij u op voorhand op de hoogte gesteld heeft , maakt u een goede kans dat hij daarvoor een flinke tik krijgt van vrederechter . Mogelijks dat vrederechter ook oordeelt dat u in dit geval niets moet betalen , maar zeker is dat niet .
Waarschijnlijker is dat vrederechter een deskundig schatter ter plaatse zal sturen om de waarde van de muur te bepalen , indien u protesteert tegen de kosten . Alles zal van de wijsheid van de rechter afhangen .
De TS heeft voor zover ik weet nog geen vordering ingediend. De éénzijdige afbraak van de buur en het feit dat de TS (buiten de politie te raadplegen) geen formeel protest aangetekend heeft hiertegen, kan gezien worden als het feit dat de TS helemaal niet claimt dat de muur gemeenschappelijk is. De eenzijdige afbraak van de buur daarentegen wijst op het tegendeel: dat de buur meent dat de muur zijn eigendom is, en niet gemeenschappelijk. De vrederechter kan ook deze redenering volgen.Ik wil er even op wijzen dat muren worden vermoed gemeen te zijn, tenzij er aanwijzingen zijn van het tegendeel (artikels 653 en 654 BW).
Aangezien tegenpartij in zijn vordering hier ook van uitgaat, en TS dit niet tegenspreekt, en beiden dus waarschijnlijk geen bewijzen van het tegendeel naar voor gaan brengen, zal de rechter deze muur als gemeen beschouwen.