Brief: (ontvangen 4/1/2013 - datum dat brief is opgesteld: 27/12/2012)
Geachte....
Bij deze kunnen wij u melden dat het door u gehuurde woonhuis bij akte is verleden op 17/12/2012 verkocht werd aan Dhr. A en Mevr.Q
goed dat we eindelijk iets weten, maar kan ik hier als huurder ook genoegen mee nemen? Kan ik vragen om mij hiervan bewijzen te bezorgen? Zodat wij ook 100% zeker van kunnen zijnDe nieuwe eigenaar heeft ondertussen een aangetekende brief aan u opgestuurd om uw huurovereenkomst tegen 1/6/2013 op te zeggen en dit volgens art.2 van uw overeenkomst. Wij hebben tot op heden 7/1/2013 nog geen aangetekend schrijven ontvangen. Art2 omschrijft dat we korte duur huren (3j) begin 1/6/2010 en einde 31/5/2013 Deze overeenkomst sordt in ieder geval beëindigd mits de verhuurder of de huurder een opzegging betekent van 3 maanden voor het verstrijken van deze driejarige periode. Bij ontstentenis van een binnen die termijn betekende opzegging, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaren, te rekenen vanaf 1/6/2010 In tussentijd zullen wij voor de eigenaars het pand verder blijven beheren. Dus net als in het verleden dient u ons kantoor te contacteren voor inlichtingen problemen, enz Al van in het begin hebben we het gsm nr van de eigenaar via immo ontvangen, zodat we alles met hem konden regelen.
De huurgelden vanaf 01/01/2013 dienen gestort te worden op rek. XXXXXX op naam van A en Q. Mogen wij u verzoeken om onmiddelijk het nodige te doen voor de storting van de huur jan 2013 en er in de toekomst rekening mee te houden dat zij zeker voor de 5e van iedere maand de huur hebben.Bij dit heb ik al zeker mijn twijfels. Daar we toch wel de zekerheid willen hebben dat het effectief klopt van de nieuwe eigenaars. En aangezien brief 4/1/2013 bij ons toekwam, zal tijdig betalen niet lukken. Maar uiteindelijk hebben we nog steeds niet betaald.
Wij dachten dat de eigenaar opzegging 3md voor einde moest aangetekend sturen? Dan zouden we op 1/3/2013 opzeg moeten krijgen. KLOPT DIT?
En wat of hoe indien de eigenaar ons toch voor die datum opzeg aangetekend bezorgt? Wat ik bedoel is, indien brief aangetekend in jan 2013 bij ons is, en de eig vermeld erin dat contract eindigd zoals in contract staat op 31/5/2013. Dat is toch veel te vroeg? Opzegging mag zeker niet te laat zijn, maar mag het dan zoveel te vroeg gedaan worden??
Aangezien het om een contract van bepaalde duur gaat kan de verhuurder minstens drie maand op voorhand van het eindigen van het contract de huurder(s) meedelen dat het contract niet verlengd wordt. Hij hoeft hiertoe geen rechtvaardiging te geven noch een schadevergoeding te betalen.
Art 3§6 woninghuurwet:
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>