Hoe zekerheid over nieuwe eig huurwoning? En wat met opzeg??

roosmuisje
Topic Starter

Hoe zekerheid over nieuwe eig huurwoning? En wat met opzeg??

#1 , 07 jan 2013 12:47

Op 4/1/2013 een brief van het immo ontvangen. Onze opmerkingen staan er in kleur bij.
Brief: (ontvangen 4/1/2013 - datum dat brief is opgesteld: 27/12/2012)
Geachte....

Bij deze kunnen wij u melden dat het door u gehuurde woonhuis bij akte is verleden op 17/12/2012 verkocht werd aan Dhr. A en Mevr.Q
goed dat we eindelijk iets weten, maar kan ik hier als huurder ook genoegen mee nemen? Kan ik vragen om mij hiervan bewijzen te bezorgen? Zodat wij ook 100% zeker van kunnen zijnDe nieuwe eigenaar heeft ondertussen een aangetekende brief aan u opgestuurd om uw huurovereenkomst tegen 1/6/2013 op te zeggen en dit volgens art.2 van uw overeenkomst. Wij hebben tot op heden 7/1/2013 nog geen aangetekend schrijven ontvangen. Art2 omschrijft dat we korte duur huren (3j) begin 1/6/2010 en einde 31/5/2013 Deze overeenkomst sordt in ieder geval beëindigd mits de verhuurder of de huurder een opzegging betekent van 3 maanden voor het verstrijken van deze driejarige periode. Bij ontstentenis van een binnen die termijn betekende opzegging, wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaren, te rekenen vanaf 1/6/2010 In tussentijd zullen wij voor de eigenaars het pand verder blijven beheren. Dus net als in het verleden dient u ons kantoor te contacteren voor inlichtingen problemen, enz Al van in het begin hebben we het gsm nr van de eigenaar via immo ontvangen, zodat we alles met hem konden regelen.

De huurgelden vanaf 01/01/2013 dienen gestort te worden op rek. XXXXXX op naam van A en Q. Mogen wij u verzoeken om onmiddelijk het nodige te doen voor de storting van de huur jan 2013 en er in de toekomst rekening mee te houden dat zij zeker voor de 5e van iedere maand de huur hebben.Bij dit heb ik al zeker mijn twijfels. Daar we toch wel de zekerheid willen hebben dat het effectief klopt van de nieuwe eigenaars. En aangezien brief 4/1/2013 bij ons toekwam, zal tijdig betalen niet lukken. Maar uiteindelijk hebben we nog steeds niet betaald.

Wij dachten dat de eigenaar opzegging 3md voor einde moest aangetekend sturen? Dan zouden we op 1/3/2013 opzeg moeten krijgen. KLOPT DIT?
En wat of hoe indien de eigenaar ons toch voor die datum opzeg aangetekend bezorgt? Wat ik bedoel is, indien brief aangetekend in jan 2013 bij ons is, en de eig vermeld erin dat contract eindigd zoals in contract staat op 31/5/2013. Dat is toch veel te vroeg? Opzegging mag zeker niet te laat zijn, maar mag het dan zoveel te vroeg gedaan worden??
Aangezien het om een contract van bepaalde duur gaat kan de verhuurder minstens drie maand op voorhand van het eindigen van het contract de huurder(s) meedelen dat het contract niet verlengd wordt. Hij hoeft hiertoe geen rechtvaardiging te geven noch een schadevergoeding te betalen.

Art 3§6 woninghuurwet:
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 jan 2013 12:58

Dat mag zeker. Hoe vroeger hoe beter voor de huurder die zo meer tijd heeft om een nieuwe woonst te zoeken.

Wie staat als verhuurder op de eerste pagina van het contract de makelaar of de eigenaar? Indien het de eigenaar is dan dient de nieuwe eigenaar u tijdig (minstens drie maand voor einde contract) op te zeggen.
Indien het de makelaar is heeft u met dat schrijven een rechtsgeldige opzeg ontvangen.

U kan de makelaar of de nieuwe eigenaar als bewijs van transfer van eigendom steeds om een kopie van de eerste twee pagina's van de definitieve akte vragen. (aangetekend) Laat hem weten dat bij gebrek aan dit bewijs u op het oude nr blijft betalen.

roosmuisje
Topic Starter

#3 , 07 jan 2013 13:20

In huurcontract staat:

Tussen de ondergetekenden, Immo Swennen ,gevolmachtigd door
Dhr . Az (eigenaar)

hierna genoemde de "verhuurder" en
Dhr. TU (mijn man)
Mevr. MPhierna (ikzelf)
genoemde de "huurder" wordt het volgende overeengekomen:

Gedaan in zoveel dubbel als naar rechte te Diepenbeek, dd 10/04/2010.
De huurder De verhuurder
mijn echtgenoot io
en ik getekend handtekening immo bediende

En hoe werkt het met de PB? Die is opgemaakt bij vorige eig (door immo)
En de huurwaarborg? Betaald aan immo (ontvangstbewijs in ons bezit) maar weten niet waar of op welke bankrek die staat.

Reclame

Vandebos

#4 , 07 jan 2013 14:14

In dat geval treedt de makelaar op als de vertegenwoordiger van de eigenaar. U heeft dan aangetekend op 04/01 het bericht ontvangen dat het contract niet verlengd wordt.

De nieuwe eigenaar neemt de PB mee over, net als het huurcontract.
De vrijgave van de waarborg gebeurd door de nieuwe eigenaar (eventueel samen met makelaar) bij het beëindigen van de huur.
Noch de PB, het contract of de waarborg worden door het veranderen van eigenaar beïnvloed.

roosmuisje
Topic Starter

#5 , 07 jan 2013 14:35

dank je. Had zo mijn twijfels over de borg maar we hebben steeds bewijs van betaling.

immo heeft deze voormiddag met mijn man gebeld. Ze beweren dat wij een maand achter staan met de huur. Er zou in juli 2012 niets betaald zijn. Ik ben dat gaan nakijken, en het klopt niet. Heb het immo dan weer gebeld. Ik heb ook uitgelegd dat wij van eigenaar 1md niets hoefde te betalen indien wij de muren die schade hadden van het vocht zouden schilderen. Eig zorgde voor de verf. Dat hebben we op mail staan. Maar immo was zeer kortaf, ze waren hier niet van op de hoogte en dat mag niet! Immo wil nu dat wij extra betalen. 20% van de huur!
Met bewijs van eig kan immo ons toch niets? Ofwel

freelance

#6 , 07 jan 2013 16:01

roosmuisje maakt de zaken weer biezonder ingewikkeld door hetzelfde probleem telkens uit te smeren over diverse topics .
Ik heb in deze topic : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=43896" onclick="window.open(this.href);return false;
al grote moeite gedaan om de problemen en reacties van de verschillende topics wat te coördineren .
Nu wordt er weer op verschillende topics hetzelfde gepost ( en deze hier is zelfs recent van vandaag ) met weer allemaal kans op verspreide reacties , waardoor we de puzzelstukken weer bij elkaar kunnen gaan zoeken .

Om met een constructieve noot te eindigen ( voorlopig ) :
verhuurder kan steeds de opzeg vroeger laten weten , doch de opzegperiode dient steeds gerespecteerd .
VRAAG : is de brief immo 4/1/2013 AANGETEKEND verstuurd , of bij gewone post ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

roosmuisje
Topic Starter

#7 , 07 jan 2013 17:35

@Freelance, de brief van het immo is met gewone post toegekomen

freelance

#8 , 07 jan 2013 18:24

@Freelance, de brief van het immo is met gewone post toegekomen
Deze brief kan gelden als correspondentie , doch bindt u totaal NIET .
Wat niet aangetekend verstuurd is , wordt niet aanzien als officieel .
Bijgevolg :
* U bent hiermee NIET officieel op de hoogte van de eigendomsoverdracht
* Tot hiertoe weet u niets van een aangetekende met opzeg door nieuwe eigenaar
* U stort de huurgelden op de rekening waar u dit vroeger deed.

Let wel : indien u schriftelijk of per e-mail zou reageren op deze brief ( of daar gewag van maken ) ; dan is dit een bewijs dat u de brief gekregen hebt .
Idem voor het betalen van huur op de nieuwe rekening .
Daarom : Géén correspondentie voeren over deze brief .
U dient wel onverwijld de huur januari te betalen ( op de oude rekening ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”