aansprakelijkheid na openbare verkoop

Producer
Topic Starter

aansprakelijkheid na openbare verkoop

#1 , 02 jan 2013 15:21

Hallo iedereen,

Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik wil graag een case voorleggen dat m.i. best interessant is.

We vertrekken van de situatie na gerechtelijke openbare verkoop van een onroerend goed. Opbrengst = +- € 40.000,00 onder de marktprijs (wat te verwachten was). Voorafgaandelijk werd getracht om niet openbaar maar uit de hand te verkopen (wat trouwens de trend is binnen de rechtspraak). Schuldeisers wilden hier niet van weten.

Nu is de bedenking of de schuldeisers niets aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de gelede schade die is ontstaan door de openbare verkoop. Ze hebben immers niet gehandeld in het belang van de partijen. Het zijn professionele bedrijven in de vastgoedsector (bank en aannemer), dus ze kunnen niet aanhalen dat ze niet op de hoogte zijn van hoe de markt werkt. Ze zijn dagelijks actief in aan- en verkoop. Daar komt nog bij dat de partij die het meest aandrong op openbare verkoop, vooraf wist dat ze niets zou krijgen aangezien de bank een bevoorrechte schuld had (rangregeling).

Zij hebben dus - door hun rechten uit te oefenen - het goed niet beheerd als een goed huisvader en rechtstreeks de schade (verkoop onder marktprijs) in de hand gewerkt (oorzaak en gevolg). Ze gaan er van uit dat het tekort toch door de beslagene zal worden betaald wegens persoonlijke borgstelling.

De stelling is dus dat de schuldeisers mede verantwoordelijk moeten worden gesteld voor hun daden (verkoop eisen via een weg waarvan men vooraf weet dat opbrengst minimaal zal zijn) en dat zij dus ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de gevolgen.

De advocaten die ik reeds informeel sprak, vinden het wel interessant gegeven met precedentwaarde. Ik ben benieuwd of er hier iemand met kennis van zaken zit die kan adviseren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 02 jan 2013 17:10

Dat lijkt mij straf. Waarom zouden schuldeisers nog langer moeten wachten op hun geld door bv. in een ineengestuikte woningmarkt eerst een paar jaar af te wachten tot de markt opnieuw aantrekt om een hogere verkoopwaarde te krijgen. Stel dat een van de schuldeisers hierdoor zelf failliet zou gaan, zou hij jou daar dan aansprakelijk voor kunnen stellen?

Producer
Topic Starter

#3 , 02 jan 2013 17:29

mja....er zijn 2 dingen belangrijk vind ik:

1,- ze mogen hun recht uitoefenen, maar dan moeten ze ook de gevolgen dragen (de lage opbrengst);
2,- een verkoop uit de hand hoeft niet langer te duren dan gedwongen verkoop;

Omdat ze nu weten dat er toch een persoonlijke borgstelling is, doen ze maar wat en kijken niet naar de gevolgen. Zij krijgen hun geld toch, wat er ook gebeurt. En dit is een laakbare houding (bijna bewust ter kwader trouw) vind ik.

maar ik weet dat niet evident is...

Reclame

Terug naar “Andere”