En nu ?

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

En nu ?

#1 , 17 mei 2012 02:18

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=UH3Q4M26" onclick="window.open(this.href);return false;
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6878

#2 , 17 mei 2012 09:04


Zou het kunnen dat er iemand plots last heeft van verkiezingskoorts? :lol:

Eens zien tot wat die hele historie leidt...

Tope
Berichten: 916

#3 , 17 mei 2012 10:06

'Een faire huurprijs bepalen is vaak nattevingerwerk. Tot vandaag.'
Ik ben echt heel curieus wat er na 'vandaag' voor de huurders zal veranderen.

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 17 mei 2012 16:27

Wat maakt het allemaal uit? De verhuurder vraagt toch wat hij wil. Wie het niet wil betalen, zoekt maar elders. Het opzoeken van een faire huurprijs is dan ook tijdverlies en het dit project is alweer weggegooid geld.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 17 mei 2012 18:30

Persoonlijk vrees ik ervoor dat een derglijke databank identiek hetzelfde effect zal hebben als het verplicht plaatsen van de huurprijs op een aankondiging... Verhuurders kijken niet naar het gemiddelde om hun winst te maximaliseren...

Ik voorzie een snelle stijging van het gemiddelde eer er een normalisatie zal optreden. Bij de bovenstaande verplichting heb ik de huurprijzen in de regio in één klap met 15% zien stijgen over een periode van minder dan zes maanden.

JohnD
Topic Starter
Berichten: 3580

#6 , 17 mei 2012 21:12

Ik ben van mening dat er hoe dan ook iets moet uitgevonden worden om de huurprijzen te stabiliseren. Want die rijzen gewoon de pan uit. En ik heb het al ontelbaar keren gezegd. Everything that goes up must come down. Maar die Vandenbosche die kent er geen fluit van. Ze ligt oa. huren met een huurpremie met huren in sociale woningen te vergelijken. Dat is zoals logeren in een middenklasse hotel vergelijken met logeren in een vluchtelingenkamp.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

pjeeroo
Berichten: 30

#7 , 18 mei 2012 13:17

Een paar persoonlijke bedenkingen bij het bericht der databank voor huurprijzen:
- betrokken persoon (door wie betaald?) heeft tot hiertoe niet uitgeblonken in goed uitgewerkte plannen (subsidies zonnepanelen werd een financiële miskleun; EPC regeling is ook al aan bijsturing toe; enz)
- ik treed bosprocureur bij dat mogelijke vroege verkiezingskoorts de kop opsteekt voor degene die het plan der databank huurprijzen verkondigd
- de huurprijzen zijn in globo achtergebleven op de stijging van vastgoedprijzen; dergelijke berichten kunnen enkel een inhaalbeweging veroorzaken voor wat betreft de huurprijzen en zeker na invoering ervan (zoals ook Vandebos stelt in casu verplichting vermelding huurprijs op aankondiging)
- een ander plan is de verplichting om dakisolatie te laten plaatsen door eigenaars in huurwoningen tegen 2020; wellicht met resultaat een stijging huurprijzen nog vooraleer maatregel van kracht is
Enfin, dan zal wellicht het probleem van zogezegd te hoge huurprijzen opgeworpen worden en komt men dan op de proppen met maatregelen om ze naar beneden te krijgen of te begrenzen.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 18 mei 2012 15:12

Huurprijzen tov koopprijs zijn in vergelijking met de buurlanden en de regelgeving vooraleer je kan verhuren minstens een vijfde te laag. Dit is geen populaire boodschap maar de realiteit hoeft niet populair te zijn.

pjeeroo
Berichten: 30

#9 , 24 mei 2012 11:02

@Vandebos
Ik ben evenzeer deze mening toegedaan zoals ik al aangaf dat een mogelijke inhaalbeweging van huurprijzen kan gebeuren.
Weliswaar denk ik dat men de zaken nu soms omgekeerd voorstelt (vastgoed te duur) en als inhaalbeweging der huurprijzen zich zou voordoen, dit als probleem naar voor zal schuiven.
Inderdaad een realiteit dat de huurprijzen tov koopprijs in vergelijk met omringende of andere landen in BE (Vla-Bxl) te laag zijn (in gelijkaardige situaties w.o. gelijkaardige ligging en/of grootte en regelgeving).

RfP
Berichten: 18

#10 , 27 mei 2012 09:13

Is misschien een voorbode om tot een bevriezing van de huurprijzen te komen? Even wenselijk als een atoombom detoneren in Vlaanderen. Alhoewel we in het tweede geval wellicht met een beter patrimonium zouden achterblijven.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 27 mei 2012 10:44

Bevriezen van huurprijzen is, ondanks de natte droom van een paar kleine huurdersorganisaties, grondwettelijk, zowel op Belgisch als Europees niveau, onmogelijk.

Terug naar “Andere”