Vonnis vredegerecht op wie van toepassing?

kaospilot
Topic Starter
Berichten: 5

Vonnis vredegerecht op wie van toepassing?

#1 , 22 mar 2012 22:06

Goedendag,

Ik heb een vraag over het het toepassingsgebied van een vonnis van het vredegerecht.
Wanneer ik in het bezit van van een vonnis van het vredegerecht ben, met betrekking tot aanplanting van de buren,
dat een dwangsom bevat, en deze buren verkopen of schenken hun huis weg,
is dit vonnis dan ook van toepassing op de nieuwe eigenaar?

En indien de oorspronkelijke buren het huis wegschenken, maar er wel blijven wonen op basis van vruchtgebruik,
moeten zij dan nog wel voldoen aan het vonnis van het vredegerecht, of zijn zij op dat moment niet meer verantwoordelijk voor de aanplanting?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 22 mar 2012 22:23

Het vonnis is volgens mij enkel toepasbaar op de eigenaar of de nieuwe eigenaar.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

kaospilot
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 mar 2012 22:38

Men vraag is misschien nogal onduidelijk,
het geen ik vooral wil weten is ofdat de huidige buurman zich nog altijd aan het vonnis moet houden,
ookal is hij niet meer de eigenaar, maar woont hij er nog wel op basis van vruchtgebruik?
Toch al bedankt voor de reactie trouwens :)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2012 09:55

Het vonnis veroordeelt een welbepaalde persoon om iets te doen of te laten. De veroordeling geldt enkel deze persoon, niet bijvoorbeeld degene die later eigenaar wordt van het eigendom. Het geldt t.a.v. die persoon zolang deze in de mogelijkheid is het gebod uit te voeren of het verbod na te leven. Het geldt dus niet meer tegen hem nadat hij het goed verkocht heeft en niet meer in de woning woont. Het geldt wel nog tegen hem als hij het goed verkoopt, maar er als huurder blijft wonen.

mava105
Berichten: 22336
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 mar 2012 11:32

En het tuinonderhoud is een last voor de vruchtgebruiker, en niet voor de naakte eigenaar.
Hij blijft dus ook als vruchtgebruiker verantwoordelijk.

kaospilot
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 23 mar 2012 12:45

Oké, dat wou ik weten,
Hartelijk bedankt voor de goede hulp.

Terug naar “Andere”