Openbare werken en hun gevolgen

tombe
Topic Starter
Berichten: 136

Openbare werken en hun gevolgen

#1 , 19 dec 2011 00:40

Binnenkort wordt onze straat heraangelegd en maakt de gemeente van deze situatie meteen gebruikt om de riolering/waterafvoer ed op punt te zetten. Nu kan dat op zich alleen maar toegejuicht worden, ware het niet dat dit blijkbaar toch wat kosten en potentiële nadelen met zich meebrengt.

Zo werd in het verleden hetzelfde gedaan met een andere straat. De aannemer heeft de reguliere buizen allemaal netjes opnieuw aangesloten, behalve deze die lager lagen en zorgden voor de waterafvoer uit de kelders. Die afvoer hebben ze gewoon afgesloten. Gevolg is dat in die hele straat bij ernstige waterval het water gewoon in de kelders binnensijpelt en blijft staan. De bewoners deden hun beklag bij de gemeente, er kwamen experten kijken en die waren unaniem over het feit dat er nu een probleem is. Echter, de gemeente/aannemer claimt niet verantwoordelijk te zijn omdat er geen plannen werden ingediend waarop deze buizen getekend zijn. Nu gaat het om oudere huizen waar gewoon geen plannen van bestaan, laat staan dat de huidige bewoners exact weten waar en hoe die buizen lopen.

Wij zitten nu in dezelfde situatie. Ons huis grenst pal aan de rooilijn. Behalve in/onder het huis hebben we dus geen buizen lopen op onze grond, maar zitten deze meteen op gemeentelijke grond. Dat op zich blijkt al een voordeel want onze buren zijn verplicht hun buizen op hun grond eveneens te vervangen en conform de wetgeving te leggen. Een kost waar ze blijkbaar volledig zelf moeten voor instaan (alles stroomt in deze oudere huizen doorgaans via één buis recht naar de riolering). Wij hebben dan nog het geluk dat ze gescheiden aan de straat toekomen. Een aantal buizen weten we ongeveer liggen, maar onze kelder heeft eveneens een afwateringssysteem dat het perfect doet momenteel, maar waarvan we geen idee hebben hoe de buizen lopen. Zijn wij verplicht hier zelf een onderzoek naar in te laten stellen en dit alles op plan te laten zetten? Moet dit ook voor de buizen die we 'ongeveer' weten liggen?

Ik begrijp dat de gemeente een nette straat wil en een reglementair afwaterings-/rioleringssysteem, maar ik vind het vervelend geen zicht te hebben op de kosten die hierbij komen kijken en de verplichtingen die ik heb (en hoe ik me tegen problemen kan indekken). Op de gemeente zelf gaan ze er nl nogal luchtig over als je info gaat halen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werkmanssteeg
Berichten: 75

#2 , 14 feb 2012 13:58

Moeilijk dossier. Pers inschakelen met een actiecomité? De burgemeester is daar zeer gevoelig voor en dan gaat de gemeente misschien neigen van mee te werken. Het zijn binnenkort gemeenteraadsverkiezingen! :-)
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 feb 2012 15:01

Recent werden bij ons riloleringen, stoepen en alle nutsaansluitingen vernieuwd. Reeds weken voor aanvang van de werken dienden alle aanliggende eigenaars een plannetje aan het raam te hangen met de vermoedelijke plaats en diepte van riolering, water, gas, electro, telefoon en kabelaansluitingen. Wist je het niet juist moest je een vraagteken plaatsen, en kwamen mensen van stad en aannemer terplaatse in de kelders kijken en eventueel het plannetje aanvullen.
Het is dus maar de vraag welke energie uw gemeente er wil insteken.

Reclame

Terug naar “Andere”