Probleem met Architect

Tamari
Topic Starter

Probleem met Architect

#1 , 27 aug 2011 15:38

Ongeveer een jaar geleden hebben we de eerste contact gelegd met een architect uit de streek,die onze plaatselijke biljartclub sponsort,voor een aanbouw van een stapelplaats en deze te renoveren naar een woongelegenheid.Grond en stapelplaats zijn gelegen in een woonzone.Architect,verstandig als hij is,zou eens naar de mogelijkheden vragen op het stadhuis,bij mensen die hij goed kent.Enkele weken nadien,kwam het verlossende antwoord,dat de plannen perfect konden gerealiseert worden,met hier en daar wat logische verplichtingen,naar eventueel latere uitbreidingen.Nu alles loopt goed,maar tot dan heb ik nog steeds geen enkle document in handen.Als ik vraag hoe lang dat moet duren,dan zou dat maximaal 3 maand zijn voor deze eenvoudige bouwaanvraag.

3 Maand later geen antwoord gehad,maar ik krijg ook geen contact meer met de architect.Gedurende 3/4 weken is Mijnheer den architect onbereikbaar,zowel telefonisch als per mail.Enkel in bepaalde herbergen is deze persoon te vinden,waar alles wel in orde zal komen.

Ten einde raad steek ik mijn licht op bij de orde van Architecten,die me zijn naam vragen en zeggen dat ze met betreffende Architect contact zullen opnemen.Ik besluit zijn naam niet op te geven,maar de Architect een allerlaatste mail te zenden,met de melding dat ik contact heb gehad met de orde van Architecten.Op dat mailtje krijg ik dan eindelijk reactie en een afspraak op zijn kantoor wordt gemaakt.

Tijdens die afspraak is het me al gauw duidelijk,dat deze Architect,nog geen annvraag had gedaan.Opnieuw moest ik een hoop papieren tekenen,mijn krabbel onder het plan,die trouwens niet volledig in orde was,maar hij deze nog zou wijzigen en met de stellige belofte dat een maand nadien alles in orde zou zijn.

Daarna complete stilte,uiteraard,na 100den pogingen telefonisch gedurende maanden,na ontelbare mails,geen enkele reactie.

Mijn eigendom staat sindsdien onverhuurbaar,plus de ergernis,plus het tijdverlies enz...

Op stad Oostende weten ze van niets,dus ga ik er van uit dat deze persoon nooit iets heeft gedaan.Ik wil wel duidelijk zeggen dat betreffende architect mij nog geen rekening heeft voorgelegt.

Concreet,kan ik van deze architect,schadevergoeding eisen,voor de verloren huurkosten,kan ik zomaar naar een andere architect gaan ( heb contract en documenten en bouwplan ondertekent ).Wat zijn onze rechten en wat is een architect zijn plicht?

Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 aug 2011 10:25

“Art.1144.De schuldeiser kan ook, ingeval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht, gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar.Art.1184...De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding...“(Burgerlijk Wetboek).

‘Bij ernstige tekortkoming van de schuldenaar en wanneer de omstandigheden een snelle oplossing vereisen en men de uitslag van een proces niet kan afwachten,mag de schuldeiser op eigen risico een derde aanspreken ter uitvoering van de overeenkomst,zonder zich voorafgaandelijk tot de rechter te moeten wenden. Zulke handeling veronderstelt nochtans dat al de nodige maatregelen getroffen worden om de rechten van de verdediging te vrijwaren en een doeltreffende gerechtelijke controle a posteriori mogelijk te maken:-1.de plaatsbeschrijving,het verlaten van de werf,de vorderingsstaat,de eventuele gebreken moeten opgenomen worden in een gerechtelijke of minstens tegensprekelijke vaststellingsakte;-2.de aannemer dient,zonder verwijl,in gebreke te worden gesteld om de aangeklaagde tekortkomingen ongedaan te maken;-3.hem moet een redelijke termijn worden verleend om zijn verplichtingen na te leven‘(Luik 1 oktober 1991,T.Aann.1993,302,noot FLAMME,P.)

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].

‘Daarna complete stilte,uiteraard,na 100den pogingen telefonisch gedurende maanden,na ontelbare mails,geen enkele reactie.’

Maan uw architect aangetekend aan de overeengekomen werken te leveren binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Deel hem daarin tevens mee dat u de overeenkomst als beëindigd beschouwt bij het verstrijken van die termijn en dat u alsdan vergoeding eist voor geleden schade.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tamari
Topic Starter

#3 , 02 sep 2011 10:36

Dacht dat ik goed mijn Vlaams kende,maar die wetteksten heb ik toch meermaals moeten lezen.
Dank,voor de raad,het is inderdaad logisch dat ik eerst een aangetekende schrijven zend met mijn grieven,wat ik onmiddelijk zal uitvoeren.
Ik post hier het verloop.

Reclame

Tamari
Topic Starter

#4 , 27 sep 2011 15:11

Ondertussen heb ik het advies van J.Demoor gevolgt.Heb aangetekend verzonden,maar zelfde brief ook per gewone post en per email,heb dit ook in de aangetekende brief vermeld,dat er zowel per aangetekent schrijven,per gewone post en per mail ging verzonden worden.Heb de architect verzocht me binnen de 8 dagen kenbaar te maken wat hij ging ondernemen en heb 1 maand gegeven om alles op te lossen.

De aangetekende brief is gisteren teruggekomen,dus werd die nooit afgehaald.Nu rest er nog een 10 tal dagen en de maand tijd die ik gaf zijn voorbij.

Wat nu???

Terug naar “Andere”