Verhuur paardenstallen/weide en belastingvermindering

EvelyneH
Topic Starter

Verhuur paardenstallen/weide en belastingvermindering

#1 , 16 jan 2011 22:50

Beste,

Ik heb mijn oog laten vallen op een hoeve met 6 paardenstallen. Het woongedeelte moet serieus gerenoveerd worden (nu nog inrichting van jaren '50, zonder badkamer ed.) en zal doorwegen op het budget. Indien ik de stallen/weide (6000m2) verhuur, kan ik daarmee een belastingvermindering krijgen?
Is privéverhuring het interessantst?

Alvast bedankt,

EH

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 jan 2011 23:24

Indien u de stallen verhuurt moet u op de ontvangen huur 21 percent BTW betalen.
U moet ook onroerende voorheffing en inkomstenbelasting betalen op het K.I. van de verhuurde stallen.
besluit: als u stallen verhuurt zal u meer belastingen moeten betalen (maar u hebt natuurlijk ook de inkomsten ervan)

wat bedoelt u met privéverhuring? bestaat er nog een andere soort van verhuring???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvelyneH
Topic Starter

#3 , 17 jan 2011 17:02

Ik dacht ook aan verpachten aan een landbouwer, maar ik lees bij vragen van andere leden dat het verhuren aan paardenliefhebbers interessanter is.
De persoon die de stallingen nu verhuurt geeft de inkomsten niet aan (de huur is ook zeer laag omdat de huurders zelf ook voor alles zorge: voeding, uitmesten ed).
De hoeve is een mooie woongelegenheid, maar aangezien er stallingen en veel land bijkomen dacht ik om het dus voor een extra inkomst te gebruiken.

Mvg,

EH

Reclame

EvelyneH
Topic Starter

#4 , 19 jan 2011 21:39

Ik merk eigenlijk dat ik mijn vraag niet goed had gesteld.

Onderstel dat men een kleine hoeve aankoopt met aanpalende stallingen en grond. 3/4 van de grondoppervlakte wordt gebruikt voor het laten lopen van de gestalde paarden.

Een deel van het gekochte vastgoed (stalling en grond) wordt dus gebruikt voor bekomen van inkomsten (verhuur van stallingen). Kan dat deel dan op de een of andere manier ingebracht worden als beroepskost ? Of kan hier op een andere manier een (belasting)voordeel uit gehaald worden ?

Mvg,
Evelyne

roharro

#5 , 19 jan 2011 21:46

Enkel indien u als zelfstandige een paardenfokkerij/paardenpension/manege gaat uitbaten.
Maar dan hebt u uiteraard inkomstenbelasting op de netto-inkomsten ervan te betalen, plus de kosten van maandelijkse/trimestriële sociale bijdragen als zelfstandige......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”