wetgeving rond drones?

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

wetgeving rond drones?

#1 , 09 feb 2019 17:38

Ik weet niet of dit hier het juiste forumonderdeel is.

Als hobby ben ik ietwat met modelbouw bezig en enige tijd geleden heb ik ook een drone gekocht. Dit was een kleine drone van minder dan 1kg. Ik heb deze gekocht gewoon voor de lol. Dus zonder enige commerciele bedoelingen. Vandaar ook dat het een kleine drone van < 1kg is.

Op het werk moeten wij af en toe gebouwen inspecteren (in het kader van renovatie). Dit zowel de binnen- als de buitenkant.
Dus dacht ik dat dit wel interessant zou kunnen zijn als ik de buitenkant zou kunnen inspecteren met mijn drone. Ik kan dan immers dichtbij vliegen bij plaatsen die anders van op de grond moeilijk te zien zijn en met de drone foto's of video's ervan maken.

Maar ik lees/hoor echter ook dat ik met een drone (mijn drones bvb en zonder vergunning) enkel in de eigen tuin mag vliegen en niet in steden en dorpen.
Dit zou dan willen zeggen dat ik mijn drone nooit zou kunnen gebruiken voor bvb dergelijke inspectie van een gebouw die in een bebouwd gebied ligt. En als ik dat dan zou willen, dat ik dan een andere/bijkomende vergunning moet hebben maar dat ik ook lessen moet volgen en dat ik een verzekering zou moeten hebben. Zelfs al doe ik dit niet-commercieel (niet-betalend).

Klopt dit allemaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 09 feb 2019 18:38

Zuiver prive = klasse 1 dus enkel in jou tuin of op privegrond en max 10m hoogte + steeds visueel met je eigen ogen contact , anders klasse 2 met heel wat meer regeltjes klik op link
https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaar ... one_wat_nu

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#3 , 10 feb 2019 13:17

Op privé grond ... mag dit dan ook de grond van iemand anders zijn? Waarbij je dan de toestemming hebt van de eigenaar.

Ik lees daarnaast dat je een zekere afstand moet houden van gebouwen en personen. Dit ook bij de "zwaardere" klasses.

In mijn geval bvb.
Stel:
ik wil een gebouw aan de buitenkant inspecteren (gevels, dak, etc). Dit gebouw staat op privegrond en we hebben uiteraard de toestemming van de eigenaar. Om een dak te inspecteren zal er al hoger moeten gevlogen worden dan 10m.
In welke klasse zou dit dan vallen?
Als ik alles samentel, dan zou dit onder klasse 1a "high risk" vallen?
Qua opleiding, verzekering,... is dit al een heel ander verhaal.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 10 feb 2019 13:44

Prive grond mits (liefst schriftelijke) toelating van de eigenaar , wel opletten dat je de buren niet kan zien , indien voor een professionele handeling zul je toch de nodige beroepsverzekeringen moeten voorzien , bestudeer zeker de link die ik in voorgaande heb gegeven

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”