Schade door hond bij buren,maar wat ze vragen voor vergoeding is niet terecht

Mdg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schade door hond bij buren,maar wat ze vragen voor vergoeding is niet terecht

#1 , 09 dec 2018 09:19

Mijn hond is uitgebroken en heeft bij de buren 6 konijnen dood gebeten, en 2 hokken wat stuk gebeten,
De hokken waren zelf in elkaar gezet dus zeker geen maatwerk of aangekochte hokken.
Hij had ook oorspronkelijk gezegd dit zelf te kunnen herstellen en nu de politie de rekening brengt vraagt hij dat wij een op maat gemaakt hok betalen en nog een heleboel andere kosten zoals eten dat de konijnen gehad hebben en inspuitingen en vervoer om de konijnen te laten dekken en nog vanalles .
Komt op een totaal van 788€
Dit vind ik toch heel veel.
We hebben geen familiale verzekering dus weten we niet goed wat te doen.
Lijkt echt dat hij er zoveel,mogelijk geld wil uitslaan en een bestek is nog geen zekerheid dat hij dat op maat gemaakt hok effectief gaan zetten.
Om maar als voorbeeld te geven als ik morgen een ongeluk heb met mijn Peugeot, ik een offerte laat maken voor een Ferrari.
Ben bij die mensen geweest ook met het voorstel als ze iets nodig hadden van materialen om het hok te herstellen ik die wou gaan halen.
We hebben onze hond weg gedaan om te voorkomen dat dit nog eens zou voorvallen.
Wat we ook deden ze vond altijd wel een gaatje om te ontsnappen, zelf bij de politie is ze uitgebroken.dus is echt niet dat we dit allemaal zo maar op z’n beloop lieten.
Hopelijk wat meer raad, want wij weten echt niet wat te doen. We willen de schade zeker vergoeden, maar de juiste schade

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 dec 2018 10:49

De vergoeding die redelijkerwijs gevraagd kan worden is de prijs van de werkelijke actuele waarde van het hok en de konijnen. Doe de buren een redelijk tegenvoorstel per AS (zet er ook in dat je de materialen kan aankopen en aanvoeren) en verwijs naar de wetgeving mbt schadvergoedingen. Besluit uw voorstel met de mededeling dat als uw buur niet akkoord kan gaan met dit voorstel hij de vrederechter kan vragen om bemiddeling of een vonnis

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2018 11:38

En betaal de door u niet betwiste schadevergoeding.

Reclame

Margan
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2018 18:02

@ MDG
Persoonlijk vind ik het schandalig dat u om deze reden uw hond wegdoet. In mijn ogen heb je dan echt geen hart voor dieren. EEn hond kan je altijd opnieuw iets afleren en ws zal de schuld niet bij de hond gelegen hebben maar bij u. Niet aan de leiband , tuin niet goed afgesloten. Heb er echt geen woorden voor dat je daarom een hond wegdoet.

LeenW
Berichten: 12838

#5 , 15 dec 2018 18:33

@ MDG
Persoonlijk vind ik het schandalig dat u om deze reden uw hond wegdoet. In mijn ogen heb je dan echt geen hart voor dieren. EEn hond kan je altijd opnieuw iets afleren en ws zal de schuld niet bij de hond gelegen hebben maar bij u. Niet aan de leiband , tuin niet goed afgesloten. Heb er echt geen woorden voor dat je daarom een hond wegdoet.
Kunnen we het beperken tot juridische reacties? Voor het wel en wee van dieren te bespreken, verwijs ik u door naar het forum van GAIA en dergelijke.

tira00
Berichten: 929

#6 , 17 dec 2018 07:54


Kunnen we het beperken tot juridische reacties? Voor het wel en wee van dieren te bespreken, verwijs ik u door naar het forum van GAIA en dergelijke.
Vind het ook schandalig.
En als u advies geeft moet het correct zijn: Gaia is GEEN dierenbescherming waar je zomaar terecht kan met klachten over dierenmishandeling. Ze zijn een dieren-"rechten"-organisatie.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2018 11:08

Beste Sarah,

We bevinden ons op een juridisch forum. Juridisch gezien zijn deze dieren hun aankoopprijs waard. Ikzelf ben ook zeker een dierenliefhebber, maar daarom speel ik nog geen moraalridder. Gelieve jullie reacties te beperken tot een constructie oplossing voor TS

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 dec 2018 11:37

De emotionele waarde zal eerder beperkt zijn in dit gegeven. Voor een hond wordt bijvoorbeeld 30% van de aankoopwaarde als morele schadevergoeding gezien, de rechtbank kan deze al dan niet toepassen. Als we dit doortrekken naar een konijn lijkt me de eis van de buurman buiten proportie. Natuurlijk zijn die konijnen veel meer waard voor de buurman, maar juridisch zal hij hier weinig kunnen rapen.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 dec 2018 11:45

Het is zeker aan te raden iets in der minne te regelen voor TS. Verontschuldig u bij uw buurman en informeer van hem van uw beslissing om uw hond weg te doen. Maak zelf uw huiswerk en zoek de aankoopprijs voor 6 nieuwe konijnen (eventueel een beperkte verhoging voor emotionele schade) en daarbovenop de aankoopprijs van een gelijkaardig hok. Verstuur dit aanbod aangetekend en betaald dit onbetwiste deel. Indien dit nog voor de rechtbank komt kunt u alvast uw goede wil en initiatief tonen.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 17 dec 2018 12:08

Los daarvan is het erg dom om een hond te nemen en dan geen familiale verzekering te hebben. My $.02

bosprocureur
Berichten: 6857

#11 , 17 dec 2018 12:31

:D :D

Een tot voor kort zeer actieve medewerker van dit forum, om Franciscus niet bij naam te noemen, lanceerde hier eens de suggestie om die familiale verzekering op een of ander manier verplicht te stellen voor iedereen. En gelijk had hij.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#12 , 17 dec 2018 12:39

Beste

Los van emotionele waarde - hetgeen ik niet betwist - is de waarde voor een rechtbank puur zakelijk.
Voor huisdieren vertrekken rechtbanken en verzekeringen van 'prijs van de dag'. Waarom zou een kalfje dat binnen twee dagen op je bord ligt per definitie minder waard zijn dan pakweg een hond...
Als je ziet wat rechtbanken 'maar' uitspreken voor een doodgereden kind zal je die focus op emotionele waarde juridisch toch moeten herzien...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6857

#13 , 17 dec 2018 12:55

En nu maar hopen dat het eindelijk eens doordringt. :(

eylis
Berichten: 8840

#14 , 17 dec 2018 18:35

@Sarah, je betoog voor empathie voor de buurman houdt zeker steek. Maar dit soort discussies houdt je beter in het praatcafé van dit forum. We proberen hier forumbezoekers op weg te helpen met juridische vragen. Wat je daar zelf van vindt is inderdaad je mening, maar 80% kans dat een rechter je daar niet in volgt. Waarom? Omdat hij moet uitgaan van objectief vaststaande feiten. En dan een belangrijk detail: de buurman "kweekt" konijnen in een buitenhok. Een culinair buikgevoel zegt me dat dat voor hem mogelijk geen troeteldieren zijn, maar zeer waarschijnlijk voor de opbrengst....

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 17 dec 2018 19:52

Of voor zijn eigen buikje. Als het zijn troeteldieren waren, zou er wel gezorgd zijn voor een beter onderkomen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”