rupsenplaag buxus

josef1585
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

rupsenplaag buxus

#1 , 20 okt 2018 15:40

Een rupsenplaag heeft alle buxushagen kaalgevreten in de tuin. Wie draagt de kosten van de bestrijding ervan de huurder of verhuurder. De huurder stelt dat de bestrijding gaat om het behoud van de plant en dat is dus geen onderhoud. Daarom zijn de kosten voor de verhuurder. Juist of onjuist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 20 okt 2018 16:37

Is dit een opdracht voor het vak recht?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 okt 2018 17:47

Het behoud van de plant is deel van het onderhoud.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 20 okt 2018 18:53

Als de buxus kaalgevreten is dan rest je enkel het verwijderen van de buxushaag en ze vervangen door een andere plant. Is dit voor de huurder of verhuurder ... De buxusmot vernielt alle buxus. Bij ons zie j r enkel nog bij enkele fanatieke sproeiers doch dit wil ik niet dus ook al mijn buxus is opgegeten en verwijderd. Je kan dus spreken van overmacht waarbij nieuwe buxus planten geld ersplilling is. Anderzijds kosten enkele nieuwe andere plantjes ook geen fortuin. Wat zegt uw verhuurder hierover?

CityBird
Berichten: 792

#5 , 22 okt 2018 14:12

Een kaalgevreten buxusplant herleeft en hoeft niet verwijdert te worden. Uiteraard duurt dit een seizoen voor de sporen zijn uitgewist en bestaat steeds het risico dat de rupsen terug opdagen in het voorjaar. Vergt in ieder geval oplettendheid en kost ook wat moeite en insecticide. Je kan dit geldverspilling noemen, maar dat geldt zowat voor elke hobby. Persoonlijke keuze m.i.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2018 14:17

Bij ons zie j r enkel nog bij enkele fanatieke sproeiers doch dit wil ik niet dus ook al mijn buxus is opgegeten en verwijderd.
Je hoeft echt niet "fanatiek" te sproeien om uw buxus te behouden, hoor. Ikzelf heb afgelopen jaar mijn buxus planten twee keer gesproeid en deze staan er perfect bij. Wat wel helpt is dat veel buren gewoon niet gesproeid hebben. Hun buxus planten zijn kaalgevreten en ze hebben die weggedaan (vorig jaar al). En hoe minder buxus er is in de omgeving, hoe minder last je zal hebben van de larven van de buxusmot. Vorig jaar heb ik een 4-tal keren gesproeid. Dit jaar was dus 2 keer genoeg om de planten perfect te beschermen. Misschien volstaat volgend jaar één keertje sproeien.

Maar bon, een beetje off topic, maar dit forum is ook niet bedoeld om vragen uit de cursus op te lossen voor de studenten, hé...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 22 okt 2018 19:38

:D

volgend jaar rent-a- duck ?

Eigenlijk hebben we al een deel van de oplossing. De (kool)mezen hebben stilaan de smaak te pakken van die rupsen. Als we ze nu niet allemaal gaan vergiftigen met insecticides zijn we op de goede weg. Anders is dit een hopeloze zaak, tot alle buxussen (of is het buxi) uitgeroeid zijn.

En terug on topic : eens samenzitten met de eigenaar om die hele zwik te vervangen door hebe? gewoon bepalen wie wat doet en wie wat betaalt?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”