Schade bij klant door externe fout

Wikkes
Topic Starter
Berichten: 4

Schade bij klant door externe fout

#1 , 08 okt 2018 21:04

Beste,

Als startende elektricien in bijberoep een probleem.
Bij 1 klant is er een aanpassing aan de elektriciteitskast gebeurd.
Bij het opschakelen bleek er een piek spanning te zijn waardoor er toestellen defect zijn.

De reden van deze piekspanning is dat de kabels van de energieleverancier foutief aangesloten waren, de aansluitingen die ik aangebracht heb zijn volgens de regelgeving AREI correct.

Er is een toevoerkabel in de verzegelde meterkast van eandis foutief aangesloten door eandis/iveka jaren geleden maar de vorige installatie was hierop aangepast verneem ik later van de klant.

Nu wenst de klant de schade op mij te verhalen.

Ik heb echter door de opstart nog geen BA verzekering, deze is aangevraagd maar is nog niet in orde.

Voor mij ligt de fout bij de leverancier omdat ik volgens de wetgeving gehandeld heb en de toevoer niet conform is.

Kan de klant deze schade op mij verhalen? Het is inderdaad mijn probleem dat ik nog geen BA had.

Ik heb foto's van metingen als bewijs dat de verzegelde toevoer foutief is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 okt 2018 21:57

De klant zal dit moeten bewijzen.
Aangezien deze zelf al beweert dat er wijzigingen nodig waren omdat de rest van de installatie niet conform is, en hij kan niet aantonen dat jij hiervan wist voor je de werken aanvatte, sta je sterk, me dunkt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2018 22:18

De klant zal dit moeten bewijzen.
Aangezien deze zelf al beweert dat er wijzigingen nodig waren omdat de rest van de installatie niet conform is, en hij kan niet aantonen dat jij hiervan wist voor je de werken aanvatte, sta je sterk, me dunkt

.
Normaal als een vakman komt is toch het eerste wat hij doet is de aanvoer uitmeten, kom de tijden veranderen maar ik heb dit altijd gedaan, heb meermaals mee geweest met mijn zoon toen hij nog geluidsman was en altijd eerst meten, en dan pas aansluiten, want men moet nooit geloven wat een ander je zegt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”