Schade onderbuur - plafond + handelsgoederen

Assioso
Topic Starter
Berichten: 11

Schade onderbuur - plafond + handelsgoederen

#1 , 02 okt 2018 18:11

Bij het uitbreken van de vloer in de badkamer in mijn Brussels appartement (met gebruik van een piqeur) is er door steenpuin en zand het plafond van mijn onderbuur ingezakt. Er zat nl een gat in de beton onder de tegels en zavel.

De onderbuur is echter een handelszaak, een ruimte onder mijn badkamer werd gebruikt als opslagruimte. Door het zand dat op de producten is gevallen kan hij deze niet meer verkopen (vals haar). De schade is om en bij de 800 EUR gokt hij. Daarnaast moet ook de gybroc hersteld worden.

Hij vraagt nu dit in de minne of via de verzekering te regelen.

Ik denk dat ik hiervoor mijn familiale verzekering kan aanspreken? 250 EUR franchise geloof ik....
Regelen in de minne zou al snel 1000 EUR zijn.

Risico is, denk ik, dat de verzekering de schuld bij mij legt? Mocht ik wel in het appartement met een piqeur werken? Kan alles op mij verhaald worden?

Ergens denk ik ook dat de schade niet volledig aan mij ligt, het gat in de beton was er al, wie weet hoeveel jaren daar al vuil en stof door valt...

Wat doe ik, de familiale aanspreken of zelf betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 okt 2018 19:51

Heb je dat werk laten doen door een aannemer? Dat is het de verzekering van de aannemer die actie moet ondernemen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 02 okt 2018 22:32

Beste

Zowel aangeven aan familiale maar ook aan woningverzekering. Gezien schade door werken aan onroerend goed zou het kunnen dat woningverzekering betrokken is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Assioso
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 03 okt 2018 10:24

Heb je dat werk laten doen door een aannemer? Dat is het de verzekering van de aannemer die actie moet ondernemen.
Geen aannemer, de breekwerken was ikzelf aan het doen. Mijn broer, moeder en haar vriend waren aanwezig

Assioso
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 03 okt 2018 10:27

Beste

Zowel aangeven aan familiale maar ook aan woningverzekering. Gezien schade door werken aan onroerend goed zou het kunnen dat woningverzekering betrokken is.
Dat is dan de syndicus die ik erbij moet betrekken? Op welke verzekering gaat de schade verhaald worden?
De syndicus van een groot goed hier in het Brussels betekend dat het meteen heel wat ingewikkelder en duurder wordt als gewoon via de familiale gaan.

Nogmaals, is er enige kans dat het op mij verhaald wordt? Onvoorzichtig geweest tijdens de werken, niet de juiste voorzorgen genomen, ... ?

Thanks!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”