Incident dieren

Spookske
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Incident dieren

#1 , 19 sep 2018 12:50

Hallookes


Wij letten even op een kat die tijdens haar verblijf de kat van de buren heeft aangevallen, met verwondingen als gevolg.
Deze laatste dreigt nu naar de politie te stappen als wij de medische kosten hiervan niet vergoeden. Zijn deze bedreigingen terecht? Kunnen wij hiervoor aangeklaagd worden?
Ook vooral omdat het onze kat niet is?

Alvast danku
Spookske

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 sep 2018 12:57

Jij was op dat moment verantwoordelijk voor die kat, dus ook voor de schade die die kat aanricht.
Tegenpartij zal wel moeten bewijzen dat die kat de schade aangericht heeft.

Als jij de fout erkent, zul je moeten betalen.
Heb je een familiale? Deze komen daar normaal in tussen.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 19 sep 2018 13:18

Het is niet zo duidelijk in de regelegving of men in zo'n geval de medische kosten moet vergoeden. Katten zijn dieren die in principe vrij kunnen rondlopen. Ze kunnen zelfs door tuinen van andere eigenaars lopen. Dat is niet strafbaar. Voor honden en (klein)vee is de wetgeving wel heel pertinent. Deze dieren moeten in een afgebakende omgeving bewaard worden. Dus als de ene kat vecht met een ander kat (die ook vrij rondloopt, zelfs in de eigen tuin) is dat een gedeeld risico. Als de ene eigenaar wenst dat zijn kat niet met andere katten vecht, zal hij zijn kat in een totaal afgesloten omgeving moeten bewaren. En bovendien. Als u zorgt voor de kat van iemand anders die zijn kat vrijelijk laat rondlopen (en du niet in een afgesloten omgeving houdt) tja, dan is in de eerste plaats toch die katteneigenaar voor een deeltje verantwoordelijk voor het feit dat zijn kat met een andere gevochten heeft en niet u. Een minnelijke afronding zou zijn dat de katteneigenaar de helft van de medische kosten vergoed; maar dat is zeker niet afdwingbaar.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 19 sep 2018 13:55

Familiale verzekering zal wel uitsluitsel geven, dus misschien toch eens contact mee opnemen?

@eylis
Er is mij wel een geval bekend waarbij een kat materiële schade heeft aangericht in de woning van buren. En er was bewijs dat het om deze bepaalde kat ging. Verzekering eigenaar heeft moeten tussenkomen.
Het is niet omdat een kat vrij mag rondlopen dat men niet verantwoordelijk zou kunnen gesteld worden voor haar daden. Ik dacht dat vroeger ook.
Mogelijk is het inderdaad gedeeld risico in dit geval, daar ga ik mij niet over uitspreken.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 19 sep 2018 15:36

hoe kan eiser bewijzen dat uw kat deze schade heeft aangebracht? katten lopen vrij rond, kan evengoed een ander dier geweest zijn die de kat heeft toegetakeld.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 19 sep 2018 17:38

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis
Berichten: 3293

#7 , 19 sep 2018 21:34

hoe kan eiser bewijzen dat uw kat deze schade heeft aangebracht? katten lopen vrij rond, kan evengoed een ander dier geweest zijn die de kat heeft toegetakeld.
TS geeft het zelf toe.
Schade kost waarschijnlijk minder dan franchise.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”