Derden negeren parkeerverbod - Aanrekenen wachturen van aannemer aan opdrachtgever

Poguemahone
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Derden negeren parkeerverbod - Aanrekenen wachturen van aannemer aan opdrachtgever

#1 , 17 aug 2018 11:24

Tijdje terug zijn ze de dekvloer komen plaatsen hier. De chaper zou komen rond 7u.

Ik moest plaats voorzien voor zijn vrachtwagen (staat in algemene voorwaarden van de offerte). Netjes alles reglementair gedaan: vergunning aangevraagd voor parkeerverbod, borden meer dan 48u op voorhand geplaatst, nummerplaat van de auto die er bij plaatsing stond doorgegeven aan het online meldpunt.

De dag zelf staat er een auto (een andere). Politie gebeld. Even moeten wachten tot het zwaantje er was. Die heeft de eigenaar van de auto opgezocht. De eigenaar bleek dan niet de overtreder te zijn want het was de dochter die met de auto reed terwijl de mama (die veel verder woonde) op reis was. Dochter woonde slechts 2 straten verder en was gelukkig thuis zodat ze haar auto kon verplaatsen. De politie heeft haar wel boete gegeven. Uiteindelijk was rond 8u de auto weg en kon de chaper beginnen.

Vorige week factuur gekregen. Chaper rekent nu de wachturen aan: "4 werknemers moeten wachten wegens fout geparkeerde wagen op parkeerstrook!". In zijn offerte voorwaarden staat: "Extra uren voor bijkomstige werken worden aangerekend aan 45 € per personeelslid" . Dus ik had het wel verwacht.

Maar mijn vraag is of ik, in dit geval, wel aansprakelijk/verantwoordelijk ben voor zijn geleden verlies? Ik was volledig administratief in orde met de vergunning (kan dit ook bewijzen) en meer kon ik ook niet doen. Moet hij dat, juridisch gezien, niet verhalen op de overtreder? Aangezien die, door het negeren van het parkeerverbod, verantwoordelijk is voor zijn geleden verlies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 17 aug 2018 11:28

Neen, hij mag dat bedrag bij u vorderenen u moet het dan verhalen op de overtreder. Dus onrechtstreeks hebt u wel gelijk, maar u zult het moeten voorschieten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2018 11:35

De aannemer heeft niks met deze bestuurder te zien, u moest volgens de offerte zorgen dat de plaats vrij was, en u was verantwoordelijk voor een vrije plaats, en die was dus niet vrij, dus u zal eerst moeten betalen en dan terug vorderen aan deze bestuurder.

Of dit nu gemakkelijk gaat zijn dit laat ik in het midden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 17 aug 2018 11:58

onoffficieel weet je wie je dat geflikt heeft.
Maar ik betwijfel of de flikken zomaar het recht hadden om de gegevens van de daders aan jou te bezorgen.
Ze zouden dit als een schending van hun privacy kunnen beschouwen en klacht tegen te flikken kunnen neerleggen.

Officieel aan de gegevens van een overtreder geraken is tegenwoordig ook al een hele lijdensweg, want onwettig bekomen informatie, mag men niet gebruiken

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 17 aug 2018 12:41

Ook in het nieuws :

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/-h ... ~a32f2a69/

ik zou toch eens informeren via de rechtsbijstand van uw familiale. Tenslotte heeft die chauffeur, door een foutieve handeling van zijnentwege, u een bewijsbare schade berokkend.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”