schade aan wagen door leerling

piet313
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schade aan wagen door leerling

#1 , 25 jun 2018 11:31

Ik ben leerkracht Lichamelijke Opvoeding en heb in December een vervangingsopdracht uitgevoerd in de lagere school. De school verwachtte van mij dat ik zelf met mijn eigen wagen de leerlingen van en naar het zwembad bracht. Ik was hiermee niet akkoord omdat mijn vakbond zei van dit niet te doen om problemen te voorkomen. Ik ben toen naar de directie van de school geweest en verteld waarom ik niet wou rijden met mijn eigen wagen. Zij hebben mij toen beloofd dat elke eventuele schade vergoed zal worden door de school en dat ik nooit iets zou moeten betalen indien er iets voorvalt. Daarom heb ik dit dus wel gedaan.

Bij het uitstappen van een leerling zat de gordel tussen de deur waardoor ik een bluts en kras heb in mijn wagen. De school zei dat ik een offerte bij de garage moest laten maken en deze moest binnenbrengen (Dit heeft mij 90EURO incl BTW gekost en de school wou dit niet voorschieten). Nu zegt de school dat ik een franchise van 200 euro zelf moet betalen terwijl ze eerst zeiden dat ik nooit iets zou moeten betalen. Is het normaal dat ik hiervoor opdraai? Moet dit niet via de familiale van de leerling geregeld worden?

Alvast Bedankt

Pieter Verhaeghe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 25 jun 2018 12:22

De familiale verzekering van de leerling (ouders dus), zal m.i. alvast niet tussenkomen; de leerling stond onder uw toezicht, en dus zal u wellicht verantwoordelijk gesteld worden.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 25 jun 2018 12:41

Franchise is ten laste van de verzekeringsnemer, niet van de schadelijder. Met andere woorden: de school moet dit bijpassen uit eigen zak.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 25 jun 2018 21:32

Bent u met de wagen verzekerd voor leerlingenvervoer of gebruik tijdens dienstverplaatsingen met kinderen?
Bent u als leerkracht verzekerd voor ongevallen of feitelijkheden tgo of met leerlingen?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”