Hond bijt hond

Jotrompet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hond bijt hond

#1 , 20 jun 2018 17:20

Geachte, enkele maanden terug heeft m’n hond - die niet aangelijnd was (op privé-terrein alwaar ik verblijf als oppasser tot het verkocht is en waar tevens een grote passage van wandelaars en fietsers wordt getolereerd) - een andere hond gebeten die wel aangelijnd was. Het baasje is een gekende buurman en vroeg zelf of we een eindje meestapten, tijdens deze wandeling beet m’n hond de zijne en we zijn beiden verschoten. Bij de vraag hoe het met z’n hond ging ...draaide deze zich om en sprong zonder te antwoorden in zijn wagen. Twee/Drie weken later staan zijn ouders voor de deur met een factuur van de dierenarts (300€). Nu krijg ik een aangetekend ingebrekestelling van hun familiale verzekering, m’n naam is daarbij verkeerd gespeld. Dien ik me zorgen te maken? Mvg
Laatst gewijzigd door Jotrompet op 20 jun 2018 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 20 jun 2018 17:23

U was de bewaarder van uw hond en dus bent u aansprakelijk voor de aangerichte schade. Als u een familiale verzekering heeft kan u proberen om deze in te schakelen, al vrees ik dat de vrijstelling niet veel lager dan 300 EUR zal zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 jun 2018 17:55

vraag zal eerder zijn, wanneer is de vaststelling van de kwetsuur aan de hond gedaan en kan de tegenpartij dit aantonen dat dit van de topic starter komt?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 12 jul 2018 13:32

Geachte, enkele maanden terug heeft m’n hond - die niet aangelijnd was (op privé-terrein alwaar ik verblijf als oppasser tot het verkocht is en waar tevens een grote passage van wandelaars en fietsers wordt getolereerd) - een andere hond gebeten die wel aangelijnd was. Het baasje is een gekende buurman en vroeg zelf of we een eindje meestapten, tijdens deze wandeling beet m’n hond de zijne en we zijn beiden verschoten. Bij de vraag hoe het met z’n hond ging ...draaide deze zich om en sprong zonder te antwoorden in zijn wagen. Twee/Drie weken later staan zijn ouders voor de deur met een factuur van de dierenarts (300€). Nu krijg ik een aangetekend ingebrekestelling van hun familiale verzekering, m’n naam is daarbij verkeerd gespeld. Dien ik me zorgen te maken? Mvg
Welja voor 300 euro zou ik mij geen zorgen maken... Ik denk dat je blij mag zijn dat het daarbij blijft.

Een hond dient aan de leiband te lopen.
Ook op het "privé" terrein dat u hier beschrijft. Als u zegt dat er veel mensen wandelen dan zal dit niet uw achtertuin zijn waarin de hond kan loslopen. Dan nog dient uw achtertuin afgesloten te zijn en is het altijd uw verantwoordelijkheid dat de hond niet over de afsluiting kan.

Als er veel mensen op het prive terrein zijn, dan dient u zich aan te passen aan de situatie en de hond aan de leiband te doen.
Maar zelfs als de hond aan de leiband was, dan was u nog volledig in fout.

bron: elfri
""""
Traditioneel wordt aanvaard dat de aansprakelijkheid van artikel 1385 B.W. (aansprakelijkheid voor dieren) op een onweerlegbaar vermoeden van fout steunt. Het slachtoffer moet enkel de toepassingsvoorwaarden bewijzen; de fout op het gedrag van de bewaarder zijn irrelevant.
Omgekeerd kan de bewaarder zich ook niet van zijn aansprakelijkheid bevrijden door aan te tonen dat hij geen fout begin.
"""

U bent dus ten allen tijden 100% verantwoordelijk voor het gedrag van uw hond.
Behalve als het slachtoffer zich onrechtmatig op uw terrein bevindt. (vb: bij een inbraak)



Betaal die 300€ maar en hoop dat de tegenpartij geen klacht tegen u indient, anders zal het een bezoek worden aan de politierechtbank met alle gevolgen van dien.
Wees trouwens blij dat het hier om een hond gaat en niet om een persoon of een kind. Dan diende u zich wel zorgen te maken. Maar nu dus niet, gewoon de schade vergoeden en het komt wel goed.

Bewijslast is geen probleem aangezien de verwondingen zullen matchen met het gebit van uw hond.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”