Hond in oppas bijt puppy's dood.

rabbelare
Topic Starter
Berichten: 7

Hond in oppas bijt puppy's dood.

#1 , 29 mei 2018 19:46

Hallo!
Mijn hond, een Husky was op 'tijdelijke' oppas bij een kennis; Die kennis is zelf hondenliefhebber en bezit twee honden waarvan ééntje met puppy's. Bij het afleveren van de Husky, heb ik de nodige instructies duidelijk uiteengezet over onder ander het karakter van een Husky; Zoals, de hond altijd aangelijnd houden, loslopen mag enkel thuis op eigen 'goed afgesloten' terrein (loopweide). Een ander instructie was, de husky komt nooit binnen in huis, niet bij mij thuis en ook niet op een ander; Heb de nodige voorzieningen ter plaatse ter beschikking gesteld, zoals 'stake-out' (Een stake-out is een hoofdlijn met daaraan kortere zijlijnen waaraan de hond wordt vastgelegd.), eigen schuilhut, drink en eten bak;

Dan gebeurt het volgende, de oppas laat 's morgens zijn honden buiten 'luchten', ook loopt dan de Husky los rond op het erf (dus niet in de beschikbare afgesloten loopweide); Tijdens een onbewaakt moment van de oppas loopt de Husky binnen in huis (achterdeur was niet dicht), en bijt jammer genoeg de puppy's dood.


Heb dit voorval uitgelegd aan de verzekering 'Prive Leven', krijg als antwoord, " geen tussenkomst" voorzien, de aansprakelijkheid ligt bij de "oppas".

Welke is uw mening hierover?

Mvg

Rabbelare

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 29 mei 2018 19:57

Akkoord, de oppas was de beheerder van de hond op het moment van de aanval. Hij is verantwoordelijk.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 29 mei 2018 19:58

Volledig mee eens. De 'bewaarder' van het voorwerp is de verantwoordelijke.
Enigste vraag is of u kan bewijzen met alle mogelijke rechtsmiddelen dat u alle nodige instructies en middelen hebt gegeven.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 29 mei 2018 20:04

Eigenlijk heeft de oppas heel onverantwoord gehandeld. Zelfs als u die instructies niet met zoveel woorden zou gegeven hebben, spreekt het voor zich dat een andere "vreemde" hond nooit bij het nest puppies van een moederhond kan. Zelfs met honden die elkaar kennen doet men dat niet. Al was het alleen maar om de omgekeerde situatie te vermijden dat de zogende teef de bezoekende hond zou aanvallen.

rabbelare
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 29 mei 2018 20:50

Volledig mee eens. De 'bewaarder' van het voorwerp is de verantwoordelijke.
Enigste vraag is of u kan bewijzen met alle mogelijke rechtsmiddelen dat u alle nodige instructies en middelen hebt gegeven.
Moeilijk te bewijzen, heb bij het op halen van de husky alle toebehoren terug meegenomen;
Wel heeft de "oppasser" op mijn verzoek een deel van de loopweide extra versterkt.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 29 mei 2018 22:17

Neem vanaf nu alle gesprekken op. Is wettelijk mogelijk.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 30 mei 2018 14:33

Triestig ?

Je hebt honden, en je hebt honden.
Ik kan best aannemen dat een husky geen schoothondje is , en omstandigheden vraagt die aan zijn ras aangepast zijn.

In mijn opinie kan TS hier niet veel ten laste gelegd worden, niet door de gelegenheidsoppas, en ook al niet door overijverige dierenbeschermers.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2018 14:41

Doet niet ter zake, maar ik vind het heel spijtig dat u van uw hond een soort verwilderd beest heeft gemaakt.
Ik zou geen honden meer in huis nemen als ik u was. O ja, juist hij mag nooit mee in huis....triestig.
Een hond blijft een dier. Zelfs een goed afgerichte hond kan soms onverwacht uit de hoek komen. Maar da's een niet-juridische discussie, denk ik.

Verder sluit ik me aan bij de rest: de hond was onder "bewaring" van de oppas. Als de oppas de deur laat openstaan en daardoor de kans geeft aan de hond om tot bij een nest puppies te komen, zijn de gevolgen ook voor de oppas. Deel het antwoord van uw verzekering mee aan de oppas, zou ik zeggen. Hoe jammer het voorval ook is, ik denk dat je geen schuld treft in deze zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rabbelare
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 30 mei 2018 17:27

Doet niet ter zake, maar ik vind het heel spijtig dat u van uw hond een soort verwilderd beest heeft gemaakt.
Ik zou geen honden meer in huis nemen als ik u was. O ja, juist hij mag nooit mee in huis....triestig.

Hallo! Voor u voorbarige conclusies trekt, raad ik u ten stelligste aan eens te verdiepen over het gedrag van de Siberische Husky.
Mvg. Rabbelare

tira00
Berichten: 929

#10 , 31 mei 2018 00:12

Doet niet ter zake, maar ik vind het heel spijtig dat u van uw hond een soort verwilderd beest heeft gemaakt.
Ik zou geen honden meer in huis nemen als ik u was. O ja, juist hij mag nooit mee in huis....triestig.

Hallo! Voor u voorbarige conclusies trekt, raad ik u ten stelligste aan eens te verdiepen over het gedrag van de Siberische Husky.
Mvg. Rabbelare
Toevallig ken ik het karakter van een Husky (van veel rassen, het is mijn job)
En ik weet daardoor dat het absoluut geen monsters zijn zoals u laat uitschijnen.
Integendeel, prachtige gezinshonden zijn het.
Elke hondenras dat buiten alleen moet leven, zonder zijn mensen, groeit op als een verwilderd dier dat nauwelijks de kans heeft/krijgt om een band op te bouwen met zijn eigenaar en het gezin.
Africhten, zoals iemand hier opmerkte, heeft niets, maar dan totaal niets te maken met een hond sociaal leren zijn.
En net daar zit de grote verantwoordelijkheid van elke hondeneigenaar: een hond sociaal opvoeden zodat hij met mensen/dieren kan samen leven.

U kan uw handen in onschuld wassen: de oppas is zelf verantwoordelijk.

Gelukkig zijn nu "maar" puppy's gebeten en geen kinderen...

Ik raad u wel aan om een cursus hondengedrag te gaan volgen bij een gediplomeerde hondentherapeut, zodat u honden wat beter leert begrijpen, voordat er nog meer ongelukken gebeuren.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 31 mei 2018 08:48

Tja, ik vind het ten eerste al totaal onverantwoord dat het in onze maatschappij uberhaupt ook maar toegelaten is om als burger "gevaarlijke" honden te bezitten.

Men mag geen wapen in huis hebben, maar een hond als een pitbull of rottweiler... Ho maar, geen probleem hoor!!??. Begrijpe wie kan.

Hoe goed een hond ook getraind is, het is nooit, maar dan ook nooit 100% uit te sluiten dat hij op een dag geen mensen aanvalt.

Ik heb dit van op de eerste rij meegemaakt in onze wijk. Een meisje van 1.5 jaar is doodgebeten in haar eigen tuin (!!!!) door een ontsnapte hond van de buren... Maak dat maar eens mee als ouder of als mens.

De hond was nochthans nooit agressief en was heel goed getraind. Een verklaring van de dierenarts was dat de hond aan beginnende dementie leed. Maar leg dat maar eens uit aan die ouders. Dat is pas miserie, en dat allemaal omdat iemand een hond wilde!

Wat uw mening ook is, als mensen op hun oude (of slechte) dag kunnen doorslaan, kunnen dieren dit zeker ook. Hondenschool of niet.

tira00
Berichten: 929

#12 , 31 mei 2018 09:04

Dementie heeft niks te maken met een hond asociaal of sociaal op te voeden.
Ik ben de eerste om mijn klanten aan te raden hun honden een spuitje te geven als de dementie begonnen is, omdat ik meestal ook de eerste ben die gebeten wordt door zo'n hond.

Hondenschool of training heeft, zoals ik al eerder zei niks te maken met een hond sociaal op te voeden.
En inderdaad: de keuze van een bepaalt ras in huis te halen.
Maar het gaat hier absoluut niet over een hoog-risico ras.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 mei 2018 13:37

Misschien best terug on topic gaan. De huidige discussie is interessant, maar niet de vraag van de TS.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rabbelare
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 31 mei 2018 14:24

@Tira00, indien u wenst te weten hoe ik leef en om ga met honden, speciefiek met Husky's kan je me persoonlijk contacteren. Wat u hier in het topic naar voorbrengt doet niets terzake! Mvg Rabbelare

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”