Paard in prikkeldraad buren

marjabe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Paard in prikkeldraad buren

#1 , 29 mei 2018 08:55

Wij zijn woonachtig in Wallonie, één van onze weilanden grenst aan het weiland van een pachtende boer die het niet zo nauw neemt met zijn weideomheining, lees: verwaarloosd.
We hebben onze omheining, 3 draden stroom en een brede witte rubberen band, en hij heeft op ong 50 cm afstand zijn omheining met prikkeldraad.
Nu zijn er verschillende palen van zijn omheining omgevallen tegen onze omheining met als gevolg dat er zo goed als geen stroom meer op stond, daarbij is zijn omheining zeer slecht onderhouden met allemaal stukken los prikkeldraad waarbij een onderste stuk in ons land is terechtgekomen en waarin het paard met zijn been is terechtgekomen en zelfs het draad kapot heeft getrokken.
Na een week elke dag veearts om de wond te laten verzorgen (het was zeer ernstig, 10 cm bot bloot en pezen en spieren finaal doormidden) hebben we besloten het paard in te laten slapen. Het was een 2-jarige paard met een waarde van ongeveer 8000 - 9000 en daar komen dan nog de veeartskosten bij van rond de 1500.
Wij hebben dit natuurlijk opgegeven aan de verzekering.

Nog een paar feiten:
- Wij wonen hier nu 20 jaar, we hebben toen wij hier kwamen wonen alle omheiningen met prikkeldraad (op ons land) vervangen door stroomdraad, steeds op dezelfde plek van de bestaande omheining (die weggehaald en nieuwe palen geplaatst) dus steeds ongeveer 50 cm van de omheining van de buurweilanden.
- In 2016 hebben wij het betreffende stuk grond gekocht, maar bovengenoemde boer pacht het al jaren (niemand weet hoe lang; er is ook geen contract....) volgend jaar november wordt hij 65 en dan mogen wij het gaan gebruiken

Nu kwam gisteren de expert van (mijn) verzekering en die deed een paar opvallende uitspraken waar ik toch wel van wakker heb gelegen....

- Als de (slecht onderhouden) omheining van de boer op de erfgrens staat dan zijn wij medeverantwoordelijk voor het onderhoud ervan? Zelfs als wij een extra omheining 50 cm ervandaan hebben (wat volgens mij verplicht is tussen 2 weilanden maar daar had deze expert nog nooit van gehoord)
- Omdat wij sinds 2016 eigenaar zijn van het stuk grond zijn wij -misschien- ook verantwoordelijk voor de omheining (we mogen de grond dus niet gebruiken omdat de boer nog steeds pachter is) er is geen contract (nagevraagd bij de notaris) dus ik weet niet hoe dit wettelijk geregeld is.
- We hadden de boer schriftelijk moeten melden dat zijn omheining in slechte staat was (wij hebben dat mondeling gedaan)

Wie of wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 29 mei 2018 13:45

Om te beginnen had u inderdaad de boer per AS moeten verwittigen dat de prikkeldraadomheining in slechte staat was. Nu kan u niet bewijzen dat u dit gemeld heeft. Men kan u misschien ook nalatigheid aanwrijven omdat u niet meteen ingreep. Paardenomheiningen waar géén stroom meer opstaat zijn gevaarlijk, voor het paard én voor de omwonenden. informeer u wel even over de wetgeving met betrekking tot omheiningen tussen agrarische terreinen in uw gemeente; Want ik heb de indruk dat de expert die u te woord stond enkel vertrok vanuit de wetgeving ivm gewone tuinen/woningen. Daar kunnen verschillen zijn;

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”