schade vakantiewoning

gezinmethond
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schade vakantiewoning

#1 , 27 apr 2018 16:54

Hoi, jammer genoeg heeft onze hond tijdens een verblijf in een gehuurd vakantiehuis op Ameland aan een tuinstoel geknabbeld. Wij hebben dit meteen eerlijk gemeld aan de verhuurders en zijn uiteraard bereid een nieuwe stoel te betalen of de borg te laten vallen. Nu kreeg ik een mail van hen en ze rekenen ons bovenop de stoel ook transportkosten aan (meer dan 100 euro, meer dan de stoel zelf waard is dus). Ze wonen zelf op het vasteland, de stoel is daar gekocht en dus moesten ze met hun auto de overtocht maken. Kan dit zomaar? Ik kan me niet voorstellen als ik iets in pakweg Spanje huur van Belgen ik ook hun ticket moet betalen bij schade...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2018 12:05

Kan je even verduidelijken wat je met "rekenen aan" in praktijk bedoelt? Houden ze dit van uw waarborg af, of vragen ze je dit te betalen? Dit maakt praktisch natuurlijk wel een verschil: als ze dit van uw waarborg afhouden, zal je zelf actie moeten ondernemen om dit terug te vorderen, maar als ze jou vragen dit te betalen en je weigert, moeten zij actie ondernemen.

In principe kan je zeggen dat je de schade moet vergoeden. Als er om een nieuwe stoel daar te krijgen, extra transportkosten zijn, zijn die transportkosten ook deel van de schade. Of €100 redelijk is, valt te betwisten, denk ik. Als ze met hun personenwagen op een boot moeten om die stoel daar te krijgen, is het misschien wel realistisch. Geen idee.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 03 mei 2018 12:32

een voorbeeldje dat ik nu onlangs zelf zag van tarieven overzetboten.
wij gaan op vakantie naar terschelling nederland en een retourtje vasteland kwam op 220 euro.

dus afhankelijk waar kunnen de kosten van een veerboot goed oplopen.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 03 mei 2018 12:38

Retourtje Ameland, 1 persoon met wagen, op willekeurig gekozen datum: € 112,30.

Het verschil met jouw spanje-voorbeeld, is dat de veerboot de enige mogelijkheid is om die stoel op Ameland te krijgen. Als je die stoel brak in spanje, kan je die (of gelijkaardig) ook kopen in Spanje zelf.
Trouwens, de meeste pakjesbedrijven en (al dan niet e-commerce) bedrijven sluiten de waddeneilanden specifiek uit van levering ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 mei 2018 12:45

Maar is dit wel volledig verschuldigd? Gaan ze die stoel speciaal naar Ameland brengen, of nemen ze hem gewoon mee tijdens hun volgende vakantie in hun vakantiehuisje.?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2018 12:58

Ik denk dat er zeker ruimte is voor discussie, maar wat gaat de TS doen als de verhuurders het gewoon van zijn waarborg afhouden? Voor €100 ga je geen zaak in Nederland opstarten, denk ik. Vandaar mijn vraag of de verhuurders het geld inhouden, of een betaling vragen van de TS (omdat de waarborg - prijs van de stoel al teruggestort is, bijvoorbeeld)? In het laatste geval kan de TS de transportkosten betwisten en moet de verhuurder een zaak opstarten om deze betaald te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”