verkeersongeval met bedrijfsvoertuig woon - werk

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

verkeersongeval met bedrijfsvoertuig woon - werk

#1 , 21 apr 2018 12:59

Mijn collega en ik moesten onlangs, tijdens de week en kantooruren, naar de bureau komen van onze werkgever. We werken in de wegenbouw.
Toen ik mijn collega naar huis bracht, heb ik een verkeersongeval gehad waarbij ik tijdens inhalen op een afslaand voertuig ben gebotst. We hadden beide elkaar niet gezien.

Gisteren ontving ik per post een factuur, van ondertussen mijn vorige werkgever, voor de terugbetaling schade aan de wagen.
Op de factuur staat dat de wagen "total loss" is.


Toen ik voor deze werkgever begon te werken, zei de verantwoordelijke op de bureau waneer je een verkeersongeval in het weekend hebt, de kosten voor de werknemer zijn. Als je door de week of tijdens de werkuren een accident hebt, de kosten voor de het bedrijf zijn.


De factuur bedraagt ong 6600Euro

Het kan toch niet zijn dat ik deze factuur helemaal moet betalen?
Dit is toch woon - werk verplaatsing? Als mijn werkgever niet gevraagd had naar de bureau te rijden was ik er ook niet geweest en had het ongeval niet kunnen gebeuren...

Ook doen het bedrijf zelf het onderhoud en "herstellingen" aan de wagens. Voor een vorige herstelling moest ik 1500euro betalen. Maar ze kunnen mij toch factureren wat ze willen??
En wie kan een bedrijfsauto 'total loss' verklaren? is dat niet enkel een expert van de verzekering ?

Wat kan ik hier tegen doen? ik ga overmorgen naar de vakbond, maar verwacht er niet veel van.
Beter een advocaat raadplegen?

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 apr 2018 15:59

Werd die uitnodiging om naar het kantoor te komen via brief of mail gegeven? Laat ze dan zien aan de verantwoordelijke van de leasingwagens en zeg dat het woon werkverkeer was.

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 23 apr 2018 16:33

Het gaat niet om een leasingwagen. De nieuwe baas heeft bij een gedeeltelijke overname v h bedrijf, een deel vd wagens overgekocht (zo werd me door collega's verteld) Maar sommige werknemers kregen wel een nieuwe leasingwagen met omnium verzekering en andere niet. Hierbij keek men niet naar de aantal jaren dienst ofzo..
Ook dit vind ik niet correct, maar de werkegever mag dat zo doen heb ik gehoord

De uitnodiging werd per sms gedaan. Deze zou ik nog moeten hebben normaal.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2018 21:08

Woon-werkverkeer heeft een aparte regeling voor arbeidsongevallen. Maar dat geldt niet voor de materiële schade aan een voertuig.
Woon-werkverkeer is een eigen verplaatsing en ook eigen aansprakelijkheid.
(Verplaatsingen in opdracht van de werkgever met eigen wagen zijn evenmin automatisch omnium gedekt. De werkgever mag ervan uitgaan dat hij met een kilometervergoeding ook het risico van eigen schade vergoedt (waarmee de werknemer een stukje van een omniumdekking kan bekostigen).
Alles hangt er dus van af wat er concreet is overeengekomen (en wat je kan bewijzen).

Als je moet vergoeden, dan moet je de schade wel tegensprekelijk kunnen laten vaststellen. Dit kan niet eenzijdig door de andere partij. De bewijslast van de schade ligt bij hen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2018 00:00

Kijk ook eens goed na wat je getekend hebt bij het krijgen van de wagen ivm verzekering. Want 6600 euro lijkt mij serieus voor een wagen die full-omnium is verzekerd.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”