Schade aan gemeenschappelijke delen bij levering

Antagonist
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade aan gemeenschappelijke delen bij levering

#1 , 09 apr 2018 19:50

Situatie:

Ik woon (als eigenaar) in een appartement waar een syndicus actief is. Ik plaats een bestelling bij bedrijf X. Bedrijf X werkt samen met bedrijf Y voor de levering. Tijdens de levering beschadigt de leverancier de gemeenschappelijke delen.

In de veronderstelling dat dit iets is tussen de verzekering van het gebouw en de verzekering van bedrijf Y heb ik daarom contact opgenomen met mijn syndicus. Er zijn aangetekende brieven verstuurd ter ingebrekestelling, zowel naar X als Y. Bedrijf Y heeft de schade erkent.

Mijn vraag:

De situatie sleept aan (we hebben nog steeds de gegevens van de verzekering van bedrijf Y niet) en daarom vroeg ik mij af: Wie is hier aansprakelijk en wie moet zich hier mee bezig houden? Ben ik hier zelf op 1 of andere manier aansprakelijk? Is het bijvoorbeeld logisch dat ik mij bezig houdt met het herhaaldelijk contacteren van bedrijf Y, het versturen van aangetekende brieven etc. ? De situatie lijkt nodeloos ingewikkeld door de veelheid aan partijen: bedrijf X, bedrijf Y, de syndicus, de verzekering van het gebouw, ikzelf, ... De syndicus lijkt te verwachten dat ik hier achter zit maar ik weet niet of dit logisch is... Wat als bedrijf Y niet meer antwoord? Is dit dan mijn probleem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 apr 2018 20:13

Jij hebt een bestelling geplaatst bij bedrijf X . Je moet dus enkel maar dat bedrijf X aansprakelijke stellen. Met bedrijf Y heb jij geen contractuele bindingen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 09 apr 2018 20:46

In deze volgorde:
Medebewoners moeten klagen bij de syndicus.
Syndicus moet klagen bij jou.
Jij moet klagen bij bedrijf X.
Bedrijf X moet klagen bij bedrijf Y.

Iedereen kan zijn/haar verzekering inzetten hiervoor, maar in the end zijn dit de tegenpartijen van elkaar.
Ik zou dus maar dringend bedrijf X verzoeken om dit te betalen aan u, voordat jij een rechtszaak aan je been hebt via de syndicus.

Reclame

Antagonist
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2018 08:59

Bedankt. Ik had ook een aangetekende brief gestuurd naar X ter ingebrekestelling.

Mijn syndicus vraagt mij om te zorgen dat ik de gegevens van de verzekering te weten kom. Maar ik krijg deze info niet te pakken van X noch Y.

Wat moet ik doen?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”