Verbinding tot betaling som geld

Wouter DB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verbinding tot betaling som geld

#1 , 25 mar 2018 22:03

Ik heb wat hulp nodig met volgende vraag:
Recent heeft een vriendin van me, een ongeval gehad met de auto van haar vriend.
De auto zelf valt niet meer te redden en gezien zij niet in haar recht was, vergoed de verzekering niets.

Beiden zouden ze graag op papier willen hebben, dat de vriendin er zich toe verbind om de aankoopprijs van de
wagen terug te betalen aan haar vriend.

Hoe doen we dit best?

(de vriendin studeert nog en heeft momenteel geen inkomen. De betaling zal dus over een lange periode gespreid moeten worden)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2018 09:58

Waarom de aankoopprijs? De vriendin zou hoogstens de huidige waarde van de auto min de wrakwaarde moeten betalen. Indien een derde partij aansprakelijk was geweest, zou de verzekering ook niet meer dan dat bedrag uitbetalen.

Wouter DB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2018 17:19

Waarom de aankoopprijs? De vriendin zou hoogstens de huidige waarde van de auto min de wrakwaarde moeten betalen. Indien een derde partij aansprakelijk was geweest, zou de verzekering ook niet meer dan dat bedrag uitbetalen.
Om het verhaal simpel te houden hebben ik enkel het woord 'aankoopprijs' gebruikt.
De wagen was nog maar net aangekocht en inderdaad, de 'restwaarde' moet nog verrekend worden.

De eigenlijke vraag blijft: Hoe stel ik zo'n overeenkomst op?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2018 17:26

Stel gewoon een overeenkomst op tussen de twee partijen, met de namen rijksregisternummer, en het bedrag.
En de reden van de overeenkomst.

Ik hoop voor je vriend dat zijn vriendin gaat tekenen !
Als ze niet tekent en dan ?

Als het een verstandig meiske is tekent ze dit niet, ze gaat potverdorie nog naar school. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 26 mar 2018 20:15

Redeneer eens anders: je vriend koopt een nieuwe (of recente) wagen die je niet all-risk verzekert en leent die uit aan een onervaren bestuurster (die waarschijnlijk ook al niet als occationele bestuurder doorgegeven was aan de verzekering doch dit terzijde) waarbij geen afspraken gemaakt werden bij schade. Voor mij schuift je vriend haar een disproportionele fout in de schoenen: je vriend heeft de wagen uitgeleend en dus ging hij impliciet akkoord met het daarbij behorende risico waarvoor hij zich niet verzekerd had ... Tenzij natuurlijk ze zwaar in de fout ging (dronkenschap, geen rijbewijs (alhoewel je dat moet controleren), ...)

k Ben geen jurist doch ben er niet van overtuigd dat schadebetaling (bij vrijwillig uitlenen zonder de risico s voldoende afgedekt te hebben) de veroordeling zou zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2018 00:03

Het engagement is m.i. eenzijdig. Wat betekent dat het een onderhands biljet betreft.
Art. 1326 BW bepaalt de vereisten opdat zulke akte bewijskrachtig wordt:
- Ondertekend zijn.
- Met de hand geschreven een "goed voor" of "goedgekeurd voor", met de som of hoeveelheid van de zaak voluit in letters uitgedrukt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 apr 2018 12:38

De eigenlijke vraag blijft: Hoe stel ik zo'n overeenkomst op?
Hoeft eigenlijk niet, ze is er immers wettelijk toe gehouden de geleden schade te vergoeden

werkelijke waarde op moment ongeval - wrakwaarde = .... €

Vriendin staat vermoedelijk op EAF of PV van ongeval als bestuurder
Dat volstaat om haar als veroorzaker van de schade te bestempelen

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 06 apr 2018 12:43

(die waarschijnlijk ook al niet als occationele bestuurder doorgegeven was aan de verzekering doch dit terzijde)
Dat hoeft ook niet
waarbij geen afspraken gemaakt werden bij schade.
Hoeft evenmin
Voor mij schuift je vriend haar een disproportionele fout in de schoenen: je vriend heeft de wagen uitgeleend en dus ging hij impliciet akkoord met het daarbij behorende risico waarvoor hij zich niet verzekerd had ...
Je zit op juridisch forum
Gelieve geen eigen regeltjes te verzinnen

Zij is burgerlijk aansprakelijk
k Ben geen jurist doch ben er niet van overtuigd dat schadebetaling (bij vrijwillig uitlenen zonder de risico s voldoende afgedekt te hebben) de veroordeling zou zijn.
Er zijn anders ruim voldoende voorbeelden van BOBs, die mochten opdraaien voor de veroorzaakte schade
Dat is ook wat het BW stelt

Verzekeringsmaatschappijen hebben daarvoor intussen zelfs een BOB clausule ingelast ...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”