Boom op mijn auto

Vincent-1967
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boom op mijn auto

#1 , 20 mar 2018 07:30

Beste,
Op 18 januari 2018, is er op de parking van het Jessa ziekenhuis te Hasselt, een boom op mijn wagen gevallen.
Ik heb geen Omnium verzekering op mijn wagen.
Tijdens de ochtend en voormiddag van donderdag 18 januari raasde een storm over ons land, De zwaarste gemeten rukwind bedroeg 119 km/u op de luchthaven van Deurne, in Zeebrugge werd 112 km/u genoteerd, in Stabroek en Schaffen 108 km/u. In alle provincies werd plaatselijk minstens de waarschuwingsdrempel van 80 km/u gehaald. volgens KMI.
Ik heb bericht van de verzekering van Jessa ziekenhuis ontvangen dat het hier gaat om overmacht, ze hebben een boomexpert aangesteld gehad die bevestigde dat de boom geen gebrek vertoonde.

De schade aan mijn wagen bedraagt +/- 1100 euro, wie is hier nu voor verantwoordelijk?
Moet ik er nu zelf voor opdraaien?
Mvg,
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6845

#2 , 20 mar 2018 08:09

God?

Typisch een "act of God" , zoals de Britten overmacht noemen.

Ik vrees dat u er zelf zal moeten voor opdraaien. Een storm, dan nog ruim op voorhand aangekondigd in de weerberichten, die een gezonde boom velt, kan moeilijk ten laste van de eigenaar van de boom gelegd worden. U had zelf een iets veiliger plaats moeten kiezen.

Winter70
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 mar 2018 23:55

Weersomstandigheden worden dikwijls als overmacht ingeroepen maar door de rechtspraak zelden aanvaard. Het hof van beroep van Luik besliste bv al dat hoewel krachtige winden met een snelheid tot 140 km/ hebben bijgedragen tot de val van een boom, deze in onze streken geen onvoorzienbare gebeurtenis uitmaken die een geval van overmacht uitmaakt. Het hof van beroep van Brussel besliste dat Windsnelheden tussen 125 en 130 km per uur en mogelijk plaatselijk zelfs meer door onweer, in ons land niet kunnen worden beschouwd als abnormaal en onvoorzienbaar en vormen bijgevolg geen overmacht die de bewaarder van een gebrekkige zaak bevrijdt van zijn aansprakelijkheid.
Een storm met windstoten tot 117 km/u aan de Belgische kust maakt, ook voor het hof van beroep te Gent, geen overmacht uit, zelfs niet wind tot 130 km/u.
Ook nog: de rechtbank van eerste aanleg van Kortrijk: Het omvallen van een boom dient als een abnormaal kenmerk ervan te worden beschouwd waardoor dient aangenomen te worden dat hij door een gebrek was aangetast. Een windsnelheid van 108 km per uur, maakt immers geen overmacht uit.
Ik zou het er dus niet bij laten. Uiteraard zegt de verzekeringsmaatschappij (uw tegenpartij!) dat er geen gebrek zou geweest zijn....

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”