Grote schade door Houtworm, 5 jaar na koop.

Johnnyvdp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Grote schade door Houtworm, 5 jaar na koop.

#1 , 19 mar 2018 18:29

Hallo,

Een kennis van me heeft een 5 tal jaar geleden een huis gekocht. Na een fase-gewijze renovatie kwam de zolder aan de beurt.
Nu blijkt dat de zolder helemaal is aangetast door houtworm (boktor).

Ze hebben 2 aannemers laten komen en die zijn unaniem: het dak moet volledig vervangen worden: dit gaat meerdere 10.000den euros kosten, waardoor de kennnisen waarschijnlijk een 2de lenign moeten aangaan.

De aannemers konden ook vertellen dat de aantasting al meerdere tientalle jaren aan de gang is.

Uit mijn (berperke) lessen recht die ik vroeger tijdens mijn opleiding heb gehad weet ik dat er zoiest bestaat als 'verborgen gebreken'.
Maar hoelang na de koop kan men dit inroepen? Een echte vaste termijn bestaat niet, maar is 5 jaar nog redelijk?
Naar mijn gevoel niet echt.

Is er daarnaast nog iest wat ze kunnen doen?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 18:39

Het is ook niet 100% zeker dat de vroegere eigenaars dit wisten, en men heeft voor de verkoop dit toch kunnen controleren of was dit volledig afgesloten zodat u kennis dit niet kon zien ?
Dan zal ook de verkoper dit niet hebben kunnen zien, en is dit dan ook geen verborgen gebrek.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 mar 2018 20:04

Houtworm of Boctor is geen verborgen gebrek, tenzij de houten balken van het dak waren bewust ingepakt en onzichtbaar waren. Je ziet de gaatjes met het blote oog en op de vloer liggen dan hoopjes houtmeel. Dadelijk zichtbaar als je op de zolder komt. Als je op de houten balken klopt hoor je een ander, doffer, geluid dan als je op een gezonde balk klopt.
Daarom altijd een deskundig iemand meenemen voor een pandbezoek voor aankoop

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”