Verkoop wagen tussen particulieren

Emmanuel01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop wagen tussen particulieren

#1 , 07 mar 2018 21:22

Geachte,

Mijn vriendin heeft haar wagen verkocht aan een particulier. Contract is juist aangemaakt (daarmee bedoel ik prijs, chasisnummer, datum, in de staat waarin die zich bevindt,...)

Wagen werd gekeurd voor verkoop, de dag dag de koper deze kwam halen belde hij me na 15 minuten dat er een olielampje brandde.
Uiteindelijk kwamen overeen dat hij dit door een niet erkende garage zou laten nakijken (omdat dit stuk goedkoper is). Na 2 dagen belt hij me op dat de olie verandert is in een officiële garage + volledige checkup is gedaan van de wagen en daarbij een factuur van 280eu. Die bedreigde me mij om naar zijn advocaat te gaan enz als ik de helft niet zou betalen, terwijl hij bij de koop zelf zei als er iets is van oliewissel dat hij dit zelf ging wisselen want ik had al de remblokken laten wisselen door mijn garagist op mijn kosten. Dus heb ik omdat ik zowel eerlijk ben als geen zin heb in miserie een deel van de factuur betaald en daarbij heb ik nog een formulier gemaakt dat de wagen volledig gecontroleerd is door zowel de Hyundai garage als door technische keuring en dat ik een deel heb betaald (met handtekeningen).

De dag nadien belt hij me alweer op, zelfde probleem, olielampje brandt weer (auto rijdt perfect), zegt dat hij weer naar zijn vriend (niet erkende garage) zal gaan, later belt hij me weer op dat de wagen in dezelfde Hyundai garage is en een sensor moet vervangen worden met een kost van 500eu. En dat hij het gehad heeft en nu defenitief naar zijn advocaat gaat, bedreigt me weer en is woest (geen mogelijkheid om deftig te praten). Ik stel voor zoals ik dit ook bij het eerste probleem had gedaan dat ik de wagen terug zou nemen en dat hij de kosten niet moet doen. hij zegt dat hij me terug zal bellen, ondertussen bel ik naar de Hyundai garage om de details te weten, blijkt dat die sensor al besteld is zonder dat ik er iets van weet (door de koper) en dat die 400eu kost en die garagist is niet van plan om die terug te sturen, dus moet die sowieso betaald worden. Nu heb ik tal van berichten gestuurd en proberen te bellen naar de koper, dat hij die kosten niet moet doen en dat ik de wagen terug wil nemen indien hij dit niet ziet zitten. Nog niets gehoord van hem (is een raar persoon die elk moment van gedacht verandert) Nu ben ik bang of ik in mijn recht ben en wat er mij kan verweten worden? volgens mij gaat hij dit laten vermaken en de kosten voor mij laten en zelfs de wagen teruggeven, probleem is ook voor hem dat hij deze al heeft ingeschreven dus de belastingen zullen ook betaald moeten worden (zeker de BIV). Dus zal hij eisen dat ik die ook nog zal betalen.

PS: die sensor is een is oliepijl sensor, zonder deze sensor moet je gewoon zelf om de maand zelf eens checken of de olie op pijl is, zo rijden heeft dus niets van schade op je wagen.

Bedankt voor uw tijd en hopelijk snel een antwoord van ervaren/professioneel persoon, nogmaals bedankt !

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 07 mar 2018 21:40

Je had die eerste kosten niet moeten betalen, bij een particuliere verkoop die in orde is (hier het geval: keuring voor verkoop is uitgevoerd) is het simpel: verkocht is verkocht, geen garantie.

Ik zou het contact met de koper vanaf nu negeren, laat hem maar dreigen, hij kan niets beginnen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 mar 2018 23:14

Na 2 dagen belt hij me op dat de olie verandert is in een officiële garage + volledige checkup is gedaan van de wagen en daarbij een factuur van 280eu.

De dag nadien belt hij me alweer op, zelfde probleem, olielampje brandt weer (auto rijdt perfect), zegt dat hij weer naar zijn vriend (niet erkende garage) zal gaan, later belt hij me weer op dat de wagen in dezelfde Hyundai garage is en een sensor moet vervangen worden met een kost van 500eu.
Dat zal hij dan met die Hyundai garage eens moeten bespreken

Een dag na een zogezegde "volledige check-up" blijkt oliepeil-sensor defect ... terwijl hij binnen ging met brandend olie-lampje :?:
Dat is dus niet gecontroleerd / getest , maar domweg olie vervangen ...

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2018 01:26

Je had die eerste kosten niet moeten betalen, bij een particuliere verkoop die in orde is (hier het geval: keuring voor verkoop is uitgevoerd) is het simpel: verkocht is verkocht, geen garantie.

Ik zou het contact met de koper vanaf nu negeren, laat hem maar dreigen, hij kan niets beginnen.
Hier toch (andermaal) met dezelfde nuancering: mits exoneratiebeding m.b.t. de verborgen gebreken waarvan de particuliere verkoper geen weet had (art. 1643 BW). Waaraan hier dus voldaan is door de vermelding "in de staat waarin die zich bevindt".
Anders bleef art. 1641 BW van toepassing (en was er vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken - wat toch een vorm van "garantie" is).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”