dakwerken

bompewiet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

dakwerken

#1 , 26 feb 2018 12:13

Dakwerker plaatst vrachtwagen met kraan op pand naast mijn woning en gaat met kraanarm MET lasten steeds over woning. Kan ik dat beletten en hoe ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 feb 2018 12:33

Neen, en al zeker niet als er geen andere plaats is om die kraan te zetten.
Pas als er zaken op uw dak vallen kan je gaan klagen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 26 feb 2018 22:47

Mava

Waarop baseer je je?

Ik verwijs naar

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4359 ... nd-van-mij

Je bent eigenaar van de grond die zich loodrecht onder je woning bevindt en van de luchtkolom er loodrecht boven. De duidelijke uitzonderingen zijn bepaald door andere wetgeving. je kan bvb niet verbieden dat er luchtvaart boven je woning plaatsvindt. Maar ik ken geen wet die toelaat dat een aannemer met lasten boven je woning mag werken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2018 08:58

En toch zie je dit elke dag met hun torenkranen dat men over de buren hun huis gaan met hun materialen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2018 09:41

Mava

Waarop baseer je je?

Ik verwijs naar

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4359 ... nd-van-mij

Je bent eigenaar van de grond die zich loodrecht onder je woning bevindt en van de luchtkolom er loodrecht boven. De duidelijke uitzonderingen zijn bepaald door andere wetgeving. je kan bvb niet verbieden dat er luchtvaart boven je woning plaatsvindt. Maar ik ken geen wet die toelaat dat een aannemer met lasten boven je woning mag werken...
Mogelijk zijn er rechters die het ladderrecht op deze manier interpreteren, maar ik ken geen enkele case die dit voor of tegen spreekt.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2018 21:13

Je kan je hier tegen verzetten, op basis van art. 552 en 554 BW (eigendomsrecht).
Oa rechtspraak:
- Bergen 3 mei 1988,
- Kh. Bergen 6 juni 1980 (KG)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 feb 2018 09:09

Denk nu een logisch na. Het gaat over een dakwerker, dus voor dakwerken. Gewoonlijk zijn die binnen één (1 ) week weer vertrokken. Hiervoor naar een rechtbank trekken is fel overdreven.
Maakt me hier niet van een mug een olifant? Begin te klagen als er iets op uw dak valt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 feb 2018 09:52

Denk nu een logisch na. Het gaat over een dakwerker, dus voor dakwerken. Gewoonlijk zijn die binnen één (1 ) week weer vertrokken. Hiervoor naar een rechtbank trekken is fel overdreven.
Maakt me hier niet van een mug een olifant? Begin te klagen als er iets op uw dak valt

.
100% met je eens :lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 28 feb 2018 22:07

Mava

Dat is een moreel standpunt en verdedigbaar. Tegelijk zou het ook wenselijk zijn dat betrokken dakwerker de correctheid zou vertonen op voorhand even met de eigenaar in kwestie te praten, en kennis te geven van geplande werkwijze. 'En stoemelings' eigendomsrechten negeren lijkt me ook niet echt van 'gezond verstand ' te getuigen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 01 mar 2018 10:03

Inderdaad, klapke doen, briefje in de bus, is niet zo'n grote moeite.
Voeg liefst contactgegevens toe, en een beetje uitleg over duurtijd en zo, en je vermijdt een heleboel wrevel en discussies.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”