Mijn boom viel op het dak van een tuinhuis van mijn buur

Mouris
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Mijn boom viel op het dak van een tuinhuis van mijn buur

#1 , 14 feb 2018 11:59

Tijdens de orkaan viel mijn boom op het dak van een tuinhuis van mijn buur. Vanwege het feit dat we geen brandverzekering en familieverzekkering hebben, hebben we de boom op eigen kosten schoongemaakt. Moet de verzekering van de buren de reparatie van het dak compenseren of is dit ook ons probleem?

Hoe betrouwbaar is dit artikel? https://www.pv.be/-/schade-door-omvalle ... e-betaalt-

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 14 feb 2018 12:03

Het is uw boom die de schade veroorzaakt heeft, het zal dus uw verzekering, of bij ontstentenis, uzelf zijn die alle schade moet vergoeden.

P.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 14 feb 2018 13:47

even off topic maar waarom geen brandverzekering? uw duurste bezit niet verzekeren. wat kost dat per jaar 300-400 euro?
Je zal nu waarschijnlijk een veelvoud mogen betalen aan de herstelling van uw buurman zijn dak

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 14 feb 2018 15:25

Het staat heel duidelijk in het door u vermelde artikel:
1. Tijdens een storm waait uw boom om op het dak van uw buur
Spreek in dit geval niet alleen uw brandverzekering aan maar ook uw familiale verzekering.
Er wordt met geen woord gerept over de verzekering van de buur, aangezien deze hier niet in tussenkomt.
Bij gebrek aan verzekering zal je zelf voor de schade opdraaien.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2018 18:23

Of u voor de schade moet opdraaien of niet hangt af van het feit of er al dan niet sprake is van overmacht. Is er een gebrek aan de boom? De val van de boom kan een gevolg zijn, niet van een gebrek van de boom, maar van een storm die overmacht uitmaakt. Als er sprake is van overmacht bent u niet aansprakelijk. Bij een gebrek van de zaak bent u wel aansprakelijk. Informeer bij het KMI naar de windsnelheden die in uw buurt gemeten werden en hoe dikwijls die statistisch gezien voor komen. Met dat artikel van P&V bent u niets. Windsnelheden van 100 km per uur zijn geen overmacht.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 14 feb 2018 19:30

Of u voor de schade moet opdraaien of niet hangt af van het feit of er al dan niet sprake is van overmacht. Is er een gebrek aan de boom? De val van de boom kan een gevolg zijn, niet van een gebrek van de boom, maar van een storm die overmacht uitmaakt. Als er sprake is van overmacht bent u niet aansprakelijk. Bij een gebrek van de zaak bent u wel aansprakelijk. Informeer bij het KMI naar de windsnelheden die in uw buurt gemeten werden en hoe dikwijls die statistisch gezien voor komen. Met dat artikel van P&V bent u niets. Windsnelheden van 100 km per uur zijn geen overmacht.
k Snap uw reactie niet. Zelfs bij een “storm die overmacht uitmaakt” lijkt het me dat de brandverzekering van de buren zal betalen maar wel zal terugvorderen bij de bewoner op wiens grond de omgewaaide boom stond...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 feb 2018 20:23

Wat is de rechtsgrond om te verhalen op de eigenaar van de boom? Artikel 1384, eerste lid, Burgerlijk Wetboek.
De bewaarder van de zaak is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het gebrek van de zaak. De bewaarder is dus enkel aansprakelijk als de boom gebrekkig is.
Als hevige rukwinden die uiterst zelden voorkomen en als overmacht kunnen beschouwd worden, oorzaak zijn van het omvallen van de boom, en niet een gebrek van de zaak, is de bewaarder van de zaak niet aansprakelijk voor de schade.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 14 feb 2018 22:59

Beste

Scorpioen heeft gelijk.

Als er overmacht is, geldt er geen aansprakelijkheid. dat zal echter moeten blijken. Een 'orkaan' is bij mijn weten nog niet gepasseerd in België.

In alle andere gevallen bent u aansprakelijk voor de schade die uw goederen (ook bomen) aan derden toebrengen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mouris
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2018 02:01

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180103_0327 ... sproblemen

Dit gebeurde een paar weken geleden in Limburg. Gedurende deze periode werd mijn boom weggeblazen door de wind. Op onze straat lagen een tiental bomen op de weg, zelfs op een kleuterschool een enorme boom viel.

Heel erg bedankt voor hulp!

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 15 feb 2018 18:42

Beste

Scorpioen heeft gelijk.

Als er overmacht is, geldt er geen aansprakelijkheid. dat zal echter moeten blijken. Een 'orkaan' is bij mijn weten nog niet gepasseerd in België.

In alle andere gevallen bent u aansprakelijk voor de schade die uw goederen (ook bomen) aan derden toebrengen.
OK maar dan zal de brandverzekering van de buren toch de schade aan het dak betalen wegens stormschade ?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#11 , 15 feb 2018 19:42

Sirkii

Logischerwijze wel.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”