Dieren in huurwoning

tibo100
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Dieren in huurwoning

#1 , 07 feb 2018 10:47

Goeiemorgen

Ik weet niet of dit op de goeie plaats staat dus mocht dit niet het geval zijn, mijn excuses.

Om de situatie even te schetsen.
Ik sta op het punt een appartement te huren en zit met volgend "probleem".
In het huurcontract staat volgende vermeld :

Artikel 14: Huisdieren.

Huisdieren zijn enkel toegelaten mits voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de verhuurder.
Deze toestemming dient als een loutere gedoogzaamheid te worden aanzien. Iedere hinder, van welke aard ook,
is van aard een onmiddellijk einde te stellen aan de toestemming.


Bij navraag aan de eigenaars mogen we geen huisdier houden (in dit geval een kat).

Wij hebben momenteel ook geen huisdieren maar zouden heel graag een kat nemen.
Bij nazicht op het internet blijkt echter dat er enorm veel discussie is omtrent het verbod van huisdieren.
Volgens sommige bronnen zou dit in strijd zijn met de rechten van de mens, wet van de privacy enz. ... .
In veel gevallen lees je dat men je aanraadt om achter de rug een huisdier te nemen aangezien de verhuurder hier enorm weinig tegen kan doen zolang er geen overlast/schade wordt veroorzaakt.
Het is voor mij echter geen optie voor mij om dingen achter de rug te doen gezien dit een goeie verstandhouding tussen de verhuurder en mezelf zeker niet ten goede zal komen.

Nu vroeg ik me af of ik bepaalde zaken in het huurcontract zou kunnen bijvoegen, aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, bijkomende huurwaarborg (nu al 3 maanden via korfine) om de verhuurders gerust te stellen (aangezien zij blijkbaar al een slechte ervaring hebben gehad in het verleden) en alsnog een huisdier zou kunnen nemen.

Alvast heel wel bedankt voor de tips/info.

Fijne dag gewenst!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 07 feb 2018 22:17

Beste

Algemeen wordt dergelijke clausule in de rechtspraak als buitensporig beschouwd. Dit in de zin dat een verhuurder wel gedoogd wordt zijn belangen als eigenaar te verdedigen, maar dat een algemeen verbod op huisdieren disproportioneel is.
In praktijk wordt het samenleven in een appartementsgebouw veel minder bedreigd door een poes dan pakweg door een St Bernard???
Neemt niet weg dat je dit best op voorhand met de eigenaar bespreekt om problemen te voorkomen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

tibo100
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2018 08:18

Goeiemorgen

Bedankt voor uw respons.
De discussie of het verbieden van huisdieren in een huurwoning al dan niet terecht is, is een andere zaak.
Ik vroeg me gewoon af of er bepaalde opties (extra clausule in het huurcontract, extra borg, verzekering, ...)zijn die de verhuurder meer op zijn/haar gemak kunnen stellen?

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 08 feb 2018 09:14

Niets houdt u tegen om dit voorstel tegenover de huurders op tafel te brengen. Als u bijvoorbeeld een extra maand waarborg voorstelt, dan zien ze ook dat u het met uw aansprakelijkheid meent.

tibo100
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2018 09:17

Ik betaal nu reeds 3 maanden huurwaarborg via Korfine.
Op welke wettelijke manier kan je dan een bijkomende 4de maand betalen?

WP002
Berichten: 1479

#6 , 08 feb 2018 12:45

Zet nog een maand op een geblokkeerde rekening.

tibo100
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2018 13:00

Kan dit als je al 3 maanden huurwaarborg hebt gegeven?

WP002
Berichten: 1479

#8 , 08 feb 2018 13:45

U mag met de verhuurders overeenkomen wat u wil. De wet legt alleen minima op.

tibo100
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 feb 2018 13:57

Ok, hartelijk bedankt!

tibo100
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 feb 2018 13:58

Minima? Legt de wet juist geen maxima vast?

WP002
Berichten: 1479

#11 , 08 feb 2018 17:41

Maximum van wat de VERhuurders mogen vragen, ja. Maar niets houdt u tegen om vrijwillig méér te geven als teken van goede wil.

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 09 feb 2018 09:50

wet v 25 april 2007:
Art. 10. - § 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg.
De wet voorziet blijkbaar geen uitzondering voor als de huurder vrijwillig meer wil geven.

Mijns inziens kan je als huurder wel een extra maand huur op een geblokkeerde rekening zetten, maar kan dit niet als "huurwaarborg" aanzien worden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 09 feb 2018 12:53

Ik dacht dat het maximumbedrag slaat gelden, en niet op andere goederen, zoals meubelen, effecten....
Zit daar geen mogelijkheid om een hoger waarborg aan te bieden?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”