Hondebeet

Marianne1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Hondebeet

#1 , 17 jan 2018 22:19

Je word ergens uitgenodigd om op bezoek te gaan,je vriend zegt je mijn zus haar hond bijt. Hij beet al in het verleden. Die vriend zegt me,heb aan mijn zus gevraagd om de hond binnen te doen omdat mijn vriendin(ik) haar hondtje mee brengt. Toen ik daar was zag ik die grote hond. Toen we in de tuin zaten liep mijn hondtje Maltezerke op de grond,die grote hond liet mijn hondtje nuet gerust,na 20 min vroeg ik kan je aub je hond roepen want de mijne had angst,ik had hem nog nooit zo kwaad gezien. Toen nam ik hem op mijn schoot,ik legde mijn hand op zijn rug,toen ik plots werd gebeten door die grote hond. Achteraf kwam ik te weten dat het waakhond is.
Wat ook op Mevr haar Facebook stond. Foto met heel zijn muil open,haar vrienden reageerden erop;Ik zou in mijn broek plassen als die voor mij staat
Mijn vraag Mag waakhond gewoon loslopen als er bezoek aanwezig is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 jan 2018 22:30

Wat is een waakhond? Heeft die een speciaal certificaat.
De hond heeft u gebeten en u hebt blijkbaar niets gedaan om dat uit te lokken.
Dan dient u zo snel mogelijk uw verzekering in kennis te stellen.
Als een hond blijkbaar heeft gebeten ( en of dat naar mensen of dieren is maakt niets uit) is het al geen goede waakhond want die gaan niet bijten zonder bevel.
Zorg dat u afdrukken hebt van die faceboek pagina's ...
En ga zeker naar een dokter / ziekenhuis beten van honden zijn niet ongevaarlijk o.a. wegens bacteriële infecties.

tira00
Berichten: 929

#3 , 18 jan 2018 08:40

Een waakhond is geen speciaal soort hond hoor.
Ik heb hier een Havanezertje dat de waakhond speelt in huis.

Reclame

Marianne1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2018 13:09

Welk ras dat was weet ik niet. Was zo groot als kalf. Ik was al niet de enige die gebeten was,wat ik achteraf hoorde van die vriend.
Mijn vraag is. Is het toegelaten dat die hond mag vrij rondlopen als er bezoekers komen?

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 18 jan 2018 13:13

hond mag in huis eigenaar vrij rondlopen maar is ten alle tijden onder verantwoordelijkheid van de eigenaar (via verzekering?).
hij/zij zal dus de medische en materiële kosten dienen te betalen. bent u de verwondingen laten vaststellen door een arts?

Marianne1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2018 14:10

Ik heb de verwondingen laten vast stellen. Klacht ingediend,is geklasserd

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 18 jan 2018 15:25

Klacht als dat bij politie was inderdaad seponering want geen strafbaar feit wel een burgerlijke schadevergoeding mogelijk.
Het bijten van een hond is in dit geval geen strafbaar feit want niet aangezet tot ...of kwaadwillig opzet.
Politie had daar zelfs geen PV van moeten opstellen wel een melding.
De rest is voor de verzekeringen en burgerlijke rechtbank.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jan 2018 15:36

Ik heb de verwondingen laten vast stellen. Klacht ingediend,is geklasserd
Dit belet u niet om een vergoeding te vragen aan de eigenaar van de hond. Hebt u medische kosten gehad om de wonde te laten behandelen? Eventueel werkonbekwaam geweest, etc...? Het is niet omdat dit geen strafrechterlijk feit is, dat u burgerrechterlijk geen schadevergoeding kan eisen.

Als u schade had, en u hebt een familiale verzekering, contacteer hen dan even en leg de situatie uit. Zij gaan u kunnen vertellen welke stappen je best onderneemt. Als de eigenaar van de hond ook een familiale verkzering heeft, zullen de verzekeringen onderling dit waarschijnlijk regelen en u een schadevergoedig uitbetalen (indien u effectief schade had, uiteraard. Voor een klein wondje waar enkel wat ontsmettingsproduct en een pleister op moest, ga je weinig kunnen vorderen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”