Problemen met zoon

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Problemen met zoon

#1 , 16 jan 2018 14:21

Hallo,

We hebben niks dan problemen met onze zoon van 17. Staat ondertussen al onder toezicht van de jeugdrechter (al een ganse historiek aan voorafgegaan). Er werden hem voorwaarden opgelegd om thuis te mogen blijven wonen. O.a. strikte schoolplicht. Dit lapt hij gewoon aan zijn laars. Luistert naar niks en niemand. Schendt dus zijn voorwaarden. Spijbelt al meer dan een jaar en sinds 2 maand blijft hij gewoon thuis. Heeft al 6 scholen gehad, telkens zijn we ons inschrijvingsgeld kwijt, wat hem totaal niks kan schelen. Voor feiten die hij gepleegd heeft zijn we ook al 1.500 euro kwijt aan advocaatkosten. Hoewel het onze zoon is en zoiets pijnlijk is, hangt hij hoe langer hoe meer onze keel uit. Het doet pijn om dit te zeggen. Het enige wat hij nog doet is 'niksen' of langs de straat hangen terwijl wij gaan werken zijn. Heeft geen zin om naar school te gaan en ook niet om te werken. Thuis steekt hij ook geen poot uit, ligt halve dagen in bed. Hij is dus aan het uitgroeien tot een regelrechte leegloper. Luiheid is 1 van de 7 hoofdzonden en daaruit kan niks goed voortvloeien. Mijn man en ik zijn ten einde raad.

Ik heb hierbij 3 concrete vragen:
1 - Nu staat hij nog onder toezicht van de jeugdrechter. Eenmaal hij 18 is valt dit weg . We hebben grote schrik dat hij zich dan een 'vrij man' zal voelen en ons zal vertellen dat we hem niks meer kunnen maken en hij dan gewoon verder zal thuis zitten te niksen en wij mogen gaan werken voor hem verder te onderhouden als parasiet. Een kennis zei dat we dan moeten naar de vrederechter stappen om de uithuiszetting te vorderen, maar wie doet nu zoiets als het om z'n eigen kind gaat. Dat is verre van een leuke gedachte waar we ons ook niet goed zouden bij voelen. En naar het schijnt lukt dat ook bijlange niet altijd.
2 - Wat als hij meerderjarig is en nog strafbare feiten pleegt. Wat als die ernstig zijn. We hebben een eigen woning. Kunnen we die kwijt geraken indien we voor kosten moeten opdraaien? En stel dat hij nog jaren gewoon thuis blijft zitten, moeten we dan blijvend voor alles opdraaien als hij iets uitspookt?
3- Op de duur gaan we aan onszelf twijfelen. Zijn we als ouders te streng als we verwachten dat hij ofwel naar school gaat of gaat werken? Lijkt me toch niet meer dan logisch dat een jongen van 17 gewoon niet thuis blijft hangen en niks doet?

Dank je alvast voor eventuele raad,
Lotte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 jan 2018 18:59

Als eens met een therapeut gepraat?
Ga eens langs bij een www.caw.be in uw omgeving...mogelijk doorverwijzing naar een www.jac.be.

LotteBuseyne
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2018 14:55

Dag Franciscus,

Dank voor uw antwoord. Maar sorry het vormt niet echt een antwoord op mijn vragen. Hebben we inderdaad al geprobeerd, en veel meer dan dat, eindeloos, tevergeefs... Alle pistes van vrijwillige hulpverlening waren uitgeput, vandaar dat zijn dossier nu reeds bij de jeugdrechter zit. Want eerst probeert men uiteraard de weg van de vrijwillige hulpverlening. Ook naar de jeugdrechter luistert hij dus niet.
Wij maken ons grote zorgen dat indien hij een feit pleegt die een hoge onkost met zich mee brengt, of er al dan niet beslag kan gelegd worden op onze woning om zijn stommiteiten te vergoeden?

Dank, groeten

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 18 jan 2018 15:07

Tot zijn 18 of de zaken moeten zo ernstig zijn dat hij uit handen gegeven zal worden.
Vanaf 18 jaar hem via een AS in kennis stellen dat hij uit het huis moet binnen de 14 dagen (of zo) daarna gaat u naar de vrederechter eerst in verzoening of ineens ten gronde.
Bij de organisaties die ik heb aangehaald kan u ook specifieke info krijgen hoe dit best aan te pakken ...
Belangrijk is hier een goede strategie te bepalen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”