Verantwoordelijkheid bij uitlenen wagen

Leyen
Topic Starter
Berichten: 81

Verantwoordelijkheid bij uitlenen wagen

#1 , 11 jan 2018 13:26

Zeer sporadisch wordt er gevraagd om de wagen uit te lenen om een boodschap en dergelijke te maken door een familielid.

In hoeverre is men verantwoordelijk voor allerlei voorvallen ?

Niet alleen een ongeluk, maar tevens het gebruik ? Ik vermoed dat er iets niet klopt ? Namelijk transport van illegale dingen waar ik uiteraard niks mee te maken wil hebben ? Door een buur wordt er verteld van een ongeluk onder rare omstandigheden met een ander uitgeleend voertuig (waar ondertussen reeel bewijs van is) ?
:idea:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 11 jan 2018 14:58

Heel erg duidelijk is uw vraag niet, en bovenal behoorlijk vaag.

Als uitlener van de wagen bent u deels verantwoordelijk: u moet zien dat uw voertuig gekeurd, verzekerd (ook voor andere occasionele bestuurders !) en in goede werkende staat is. U moet er ook op toezien dat u de auto niet uitleent aan iemand die (al dan niet tijdelijk) niet met de auto mag rijden.
Voor de rest lijkt het me sterk dat u zou kunnen verantwoordelijk gesteld worden als iemand buiten uw weten met de door u uitgeleende wagen illegale "dingen" zou vervoeren.

Het ongeval waar uw buur het over heeft: daar kan niemand iets zinnigs over vertellen zonder te weten wat er gaande is. "Rare omstandigheden" is al even vaag als "illegale dingen" :)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 11 jan 2018 18:00

Beste

Als u er zelf niet gerust in bent is er maar één oplossing. uw wagen niet uitlenen.
In se moet u zich er van vergewissen dat de persoon in kwestie mag rijden. dus telkens rijbewijs opvragen en nazien of er geen verval is.
Tegelijk evident dat er bij zwaar vermoeden van dronkenschap of intoxicatie ook een verantwoordelijkheid uw kant op kan komen. (ik spreek niet van iemand met een paar pinten op. dat kan u niet zien. Maar wel als iemand stomdronken is)
Verder is uw aansprakelijkheid vrij beperkt. Maar de miserie die u kan hebben kan groot zijn. Als u vermoedt dat er illegale dingen gebeuren met uw wagen, kan dat lijden tot inbeslagname van het voertuig. Begin dan maar zelf rond te lopen om dat ongedaan te maken... Als uw kennis een ongeval heeft zal uw verzekering uitbetalen aan tegenpartij. Maar uw schade is een ander paar mouwen. Vandaag bestaan er systemen als 'cambio' of gelijkaardige deelplatformen. U kan perfect naar daar verwijzen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Leyen
Topic Starter
Berichten: 81

#4 , 11 jan 2018 21:19

Bedankt. Zeer nuttig.
Betreft quasi neieuwe wagen en omnium verzekerd.
Wat betreft ongeval; die wagen was niet verzekerd en de eigenaar was van vreemde origine ? Iemand omver gereden. Vandaar mijn terughoudendheid daar ik hier niks wil mee te maken hebben.
Lener is persoon welke geen gordel moet dragen; staat op papier. Ooit wegens dronkenschap gepakt "blijkbaar".
En zo blijven we versteld staan.
Inderdaad niet meer uitlenen.
:idea:

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 11 jan 2018 23:34

Dat papier is dat een speciaal attest - model voorgeschreven en getekend door een dokter?
Niet een arts die op een standaard attest heeft geschreven dat betrokkene geen gordel moet dragen ...dat telt niet.
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... eidsgordel

Bij mijn weten staan vervallenverklaringen niet meer op een rijbewijs. Is volgens de wetgeving nu een inbreuk op de privacy.

Leyen
Topic Starter
Berichten: 81

#6 , 15 jan 2018 17:23

Van huisarts blijkbaar ???
Maw heb link nagekeken, dank je !
:idea:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mar 2018 22:12

In hoeverre is men verantwoordelijk voor allerlei voorvallen ?
De bestuurder is verantwoordelijk voor strafrechterlijke feiten, schade etc, ...

Parkeerretributies ed komen bij de eigenaar (inschrijver) terecht.

Niet alleen een ongeluk, maar tevens het gebruik ? Ik vermoed dat er iets niet klopt ? Namelijk transport van illegale dingen waar ik uiteraard niks mee te maken wil hebben ?
Stoppen met uitlenen dan.
U riskeert dat uw voertuig in beslag genomen wordt.
En bezoek van de politie op verdenking medeplichtigheid aan wat u vermoedt - huiszoeking, verhoor, arrestatie, paar nachtjes bak, ...

Het kan snel gaan als je de schijn tegen hebt.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”