Schadevergoeding Mister Belgium

Teecee1337
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding Mister Belgium

#1 , 21 nov 2017 14:12

Beste,

Een goede vriend van mij heeft een contract getekend gehad met een VZW voor mee te doen aan Mister Belgium Style;

Nu had hij uit de wedstrijd willen stappen maar de maatschappij eist nu wel 1800 euro boete. Is hier aan onderuit te komen ? Ik gebruik niet dat een VZW dit zomaar zou mogen wanneer een persoon vrijwillig zou willen stoppen zonder dat er enige kosten gemaakt zijn geweest.

In hun contract staat het volgende:

- Iedere inbreuk op voorgaande betekent van rechtswege uitsluiting van de kandidaat waarbij de organisaite gerechtigd is op de een schadevergoeding van 1800 euro tenzij de reele geleden schade hoger ligt. Dit geldt ook als de kandidaat vrijwillig uit de wedstrijd stapt of wanneer de organistaie verplicht ziet de kandidaat uit de wedstrijd te zetten wegens niet naleving van gemaakte afspraken.

- Bij niet naleven van deze overeenkomst zal de kandidaat officieel in gebreke worden gesteld. De organisatie behoudt zich ten alle tijde het recht voor een deelname te beeindigen.

- Deze overeenkomst alsook de organisatie van de wedstrijd is in hoofde van de organisatie louter een inspanningsverbintenis zonder enige verplichting naar resultaat.

- Op deze overeenkomst is uitsluitend het belgische recht van toepassing, met name de nederlandse rechtspleging. Eventuele geschillen worden beslecht voor de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van de organisatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 21 nov 2017 14:16

Waarom zouden zij dat niet mogen als dat contractueel is vastgelegd?

Teecee1337
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2017 14:30

Is er nooit een mogelijkheid dat hij hieruit kan geraken zonder geldboete ? Er is nooit "schade" geleden door de VZW.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 21 nov 2017 14:54

Volgens het contract is het geen vereiste dat er effectief schade werd geleden.

Daarbij maak ik de bedenking dat het voor een buitenstaander moeilijk te beoordelen is of er wel of niet schade is geleden. U kunt niet zien wat er achter de schermen allemaal al gebeurd is tussen de inschrijving en de annulering.

Uw vriend kan uiteraard altijd een tegenvoorstel doen aan de organisatie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2017 14:55

Wat is een handtekening dan nog waard ?

Je tekent iets waar je mee akkoord gaat, of anders tekent je het niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Teecee1337
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2017 15:00

Hij heeft een tegenvoorstel gedaan om 600 euro te betalen als hij zo er onder uit kon komen. De organisatie weigerde dit.

Hij had meegedaan omdat hij dacht dat dit "cool" zou zijn en hij veel goede reacties op zou krijgen, niets was minder waar en kreeg alleen maar slechte commentaar van derden. Waaronder hij imagoschade aan het leiden was en niet meer wou meedoen.

Ik begrijp VOLLEDIG dat hij hier in de fout zit aangezien hij zijn handtekening hier ook geplaats heeft. Doch hoop ik dat er enige manier zou kunnen zijn natuurlijk.

Zoniet is het een wijze les geweest voor hem om niets zomaar iets te tekenen. Hij is nog jong en wilt natuurlijk graag veel

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 21 nov 2017 15:06

Ja inderdaad, dure lessen zijn vaak de beste lessen. Ik zou persoonlijk iedereen afraden deel te nemen aan miss/mister whatever verkiezingen. Vies wereldje.

Teecee1337
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2017 15:13

Hij heeft het contract getekend op 02/09/2017 en op 13/09/2017 heeft hij via SMS met de organisatie gestuurd voor te stoppen, kan hij dan ook niet via herroepingsplicht dit kunnen laten ontbinden ?

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 21 nov 2017 15:16

Herroepingsrecht is voor verkopen, dit is een overeenkomst.

Teecee1337
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2017 16:02

Dus hier valt heel weinig tegen te doen ? Dit is toch een beetje maffia praktijken. Ze pushen je om een contract te tekenen tijdens een auditie, en als je dan niet over de boeg komt met 1800 totaal (kaarten verkopen en sponsering zoeken) moet je het uit eigen zak betalen.

Eigenlijk dus, elke persoon die dit tekent, zal 1800 betalen, ongeacht hoe. Eigen zak of uit sponsering.

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 21 nov 2017 16:08

Zoals gezegd, vies wereldje.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 nov 2017 16:22

Deze gelden zal voor de organisatie en de reclame bedoeld zijn, als je vriend een goede verkoper is kan hij misschien nog centen recupereren door kaarten te verkopen.

Maar eerlijk is anders !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Teecee1337
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 nov 2017 16:36

Idd, bedankt voor jullie feedback, hij zal in het vervolg wel 2x nadenken vooraleer hij iets tekent.

Ik heb hem gezegd eventueel de lokale krant te benaderen zodat zij eventueel bemiddelen of dergelijke, maar hij moet maar beter nadenken volgende keer.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”