Schade aan vakantiewoning

Joeri_B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schade aan vakantiewoning

#1 , 17 nov 2017 23:15

In januari 2017 huurden we een vakantiewoning met een groep van 30 personen. Blijkbaar werd tijdens de nacht (wellicht per ongeluk) de zonnewering geopend (het was een draaiknop, die iemand wel eens met een lichtschakelaar zou hebben kunnen verwarren) en viel daar een hele hoop sneeuw op.

Resultaat: één van de draagarmen van de zonnewering is door geknakt onder het gewicht en nu wordt ons een factuur van 4500 EUR onder de neus geschoven. Een herstelling zou te duur zijn, dus draaien we op voor de nieuwprijs van een nieuwe zonnewering.

Als hoofdhuurder heb ik zowel met mijn familiale- als brandverzekering contact opgenomen, maar beide voelen zich niet aansprakelijk.

Via vrienden en kennissen verneem ik dat de verzekering van de verhuurder dergelijke schade zou moeten dekken? Klopt dat? Of zijn we als huurders wel aansprakelijk voor deze schade?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 nov 2017 20:34

Informeer eens wat een herstelling kost. En wat een nieuwe kost. Zelf zou ik ook niet geneigd zijn om 4.500 euro op te hoesten. Da s al veel te duur voor een zonnewering van normale breedte/diepte. Doe dan eventueel een tegenvoorstel.

Je kan ook gokken, niet meer reageren (je kleine borg laten schieten) en hopen dat de kosten van een rechtszaak hen zal tegenhouden. Als ze natuurlijk toch procederen en winnen zal t je redelijk wat geld kosten bovenop de schade (expert, rechtplegingsvergoeding, ..).

Als verhuurder dienden ze ook de logische maatregelen nemen om dergelijk verkeerdelijk gebruik te vermijden... Je vindt dergelijke waarschuwingen in de handleidingen van de zonneluifelleveranciers : bv sleutelbeveiliging plaatsen, sensoren plaatsen etc etc.

Je zou dan in discussie kunnen gaan waarom er géén sensoren aanwezig waren die de zonnewering inklappen bij duisternis, wind, ...

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 18 nov 2017 20:51

Jullie waren daar als feitelijke vereniging en dus alle 30 aansprakelijk.
Daar zijn in het verleden al meerdere vonnissen uitgesproken die de leden hebben veroordeeld - ook in beroep.
De leden van X moeten zelf alle kosten betalen die een brand aan hun wagen veroorzaakte in 2004. De verzekering zal de schade niet vergoeden.

Negen jaar na de feiten worden de leden van de feitelijke vereniging zelf aansprakelijk gesteld voor de schade. ‘De personen van de vereniging waren de bewaarder oordeelde het hof van beroep in Gent op 20 juni. ‘Als bewaarder van een gebrekkige zaak ben je verantwoordelijk voor de schade die de zaak veroorzaakt.’

Heb de feiten een beetje geanonimiseerd.

Staat over het gebruik van de rolluiken iets in een algemeen gebruiksreglement... en wie heeft dat getekend.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 nov 2017 21:30

Het collectief IQ van dertig personen moet toch hoog genoeg zijn om te weten dat in een periode van sneeuwval zonnetenten niet moeten worden uitgedraaid? Tenzij die dertig mensen allen in huizen wonen zonder electriciteit zouden ze toch ook moeten weten hoe een lichtschakelaar er uit ziet?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 nov 2017 09:38

Hoe oud was die zonnewering? Verhuurder mag geen volledig nieuwe eisen. Er moet rekening gehouden worden met de vetusteit

Fons54
Berichten: 445

#6 , 19 nov 2017 15:51

Het collectief IQ van dertig personen moet toch hoog genoeg zijn om te weten dat in een periode van sneeuwval zonnetenten niet moeten worden uitgedraaid? Tenzij die dertig mensen allen in huizen wonen zonder electriciteit zouden ze toch ook moeten weten hoe een lichtschakelaar er uit ziet?

Wat kort door de bocht, wij hebben zelf een zonnewering en de schakelaar is hetzelfde als voor 't licht. Wel staat de schakelaar bij ons buiten en als je er op drukt, dan zie je de tent opengaan, onmogelijk dus dat je het niet merkt dat het geen lichtschakelaar is. Maar als de schakelaar binnen is, dan kan het goed zijn dat die gasten er niets van gemerkt hebben dat de zonnewering opengegaan is.

Joeri_B
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2017 19:10

Sorry voor het late antwoord, maar bedankt alvast voor de tips. Het is inderdaad wat kort door de bocht om te stellen dat we een IQ probleem hadden. :) De schakelaar voor de zonnewering hing binnen. Het openschuiven maakte ook niet zoveel lawaai, zodat we dit waarschijnlijk niet eens gemerkt hebben doordat er muziek op stond binnen.

Ik ga er dus van uit dat we niet veel kans maken om vrijgepleit te worden. Wel wil ik de werkelijke factuur van de eigenaar zien + een bewijs van zijn verzekering dat zij dit niet dekken, vooraleer we betalen. Maar op die vraag krijg ik dus geen antwoord, ondanks al 3 reminders. :-/

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”