Schade aan auto tijdens het sporten

NeleG
Topic Starter
Berichten: 48

Schade aan auto tijdens het sporten

#1 , 17 okt 2017 13:48

Beste,

Een paar weken geleden zijn mijn beide zonen begonnen met tafeltennis. Hun club is gelegen op een tweede verdiep, boven een brandweerkazerne. Mijn jongste zoon (8), met ASS, moest op een gegeven moment naar het toilet. Vermits er werken aan de gang zijn in het gebouw, moest hij langs een brandtrap naar beneden, naar een mobiel exemplaar. Onderweg naar beneden, zonder begeleiding, zag hij een paar steentjes liggen, die hij besloot naar beneden te gooien. Ongelukkig kwamen die op een voertuig van de brandweer neer, waardoor deze schade leed.
Nu is mijn vraag: ik geef mijn kind af aan de club, ben ik dan nog steeds verantwoordelijk voor de gedragingen van mijn kind of is de club dat? Moesten zij hem niet in het oog houden tijdens dat een uurtje training?

Met vriendelijke groeten,

Nele

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2017 15:15

Hangt er van af: in principe kan je als ouder nog steeds verantwoordelijk blijven als het gedrag van het kind te wijten is aan een "fout in de opvoeding" van het kind. In dit specifieke geval zal het een dubbeltje op zijn kant zijn. Een kind van 8 hoort te weten dat je geen stenen op wagens gooit. Of de factor ASS daar een verschil zal maken, kunnen wij niet beoordelen. We kennen uw zoon niet en ook niet het type ASS.

Dus neen, het is niet zo dat je sowieso geen verantwoordelijkheid meer draagt omdat het kind in de sportclub is op dat ogenblik.

Misschien off topic, maar toch meldenswaardig: in onze woonwijk "speelt" soms ook een jongen met ASS. Zonder toezicht van de ouders ("Ja, mijnheer, binnen kunnen we hem niet houden, en hij wil niet in onze straat blijven. Wat kunnen wij daar dan nog aan doen?"). Dat gastje haalt vandalenstreken uit, rijdt zonder te kijken met zijn fiets uit steegjes de baan op, waardoor je op de rem moet gaan staan, sticht brandjes, neemt speelgoed af van andere kindern (ballen, frisbees,...), etc... Ik heb de vader al duidelijk gemaakt dat hij zwaar in de problemen kan komen als die jongen echt eens serieuze schade veroorzaakt, maar de vader denkt volgens mij dat de factor ASS hem vrijpleit van elke verantwoordelijkheid. Ik zeg zeker niet dat dit hier ook het geval is, maar omdat de term ASS hier vermeld werd, wou ik toch even meegeven dat dit geen "vezachtende omstandigheid" is als het over verantwoordelijkheid van de ouders gaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

NeleG
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 17 okt 2017 15:19

Het kind is er al vaker op gewezen dat stenen gooien niet mag, maar als hij ze ziet, kan hij zich gewoon niet inhouden.
Ik stelde de vraag omdat ik mijn kind daar in volle vertrouwen afgegeven heb, wist niet dat ik hem daar ook nog in het oog moest houden.

Reclame

NeleG
Topic Starter
Berichten: 48

#4 , 17 okt 2017 15:22

Als wij inderdaad verantwoordelijk zijn voor de schade, zullen wij die uiteraard ook betalen. Vroeg me alleen af of de club haar verantwoordelijkheid niet op ons afschoof. Dank voor uw antwoord!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2017 15:32

Ik hoop dat je een familiale verzekering heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NeleG
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 17 okt 2017 15:34

Hebben wij jammer genoeg niet. Wij weten al langer dat we dit zouden moeten hebben, maar hebben er gewoon het geld niet voor. Alle weken moeten wij krabbelen om rond te komen. Ik weet dat die verzekeringen niet veel kosten, maar als u ziet wat wij hier aan rekeningen hebben liggen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2017 15:35

Het kind is er al vaker op gewezen dat stenen gooien niet mag, maar als hij ze ziet, kan hij zich gewoon niet inhouden.
Dit is dan eerder een dwangmatige handeling. Staat op zich los van ASS. Mijn dochtertje heeft ook de neiging alles wat ze ziet in haar mond te stoppen en het is niet makkelijk om haar dit af te leren, maar door de zaken die ze in haar mond stopt gewoon meteen af te nemen, is dit op enkele maanden tijd gestopt. Inderdaad, haar enkel zeggen "dat mag niet", helpt langs geen kanten. Kinderen moeten gevolgen zien van hun foutief gedrag voor er wijzigingen in dat gedrag zullen zijn. Maar bon, da's geen discussie voor dit forum.
Ik stelde de vraag omdat ik mijn kind daar in volle vertrouwen afgegeven heb, wist niet dat ik hem daar ook nog in het oog moest houden.
In het oog houden is niet hetzelfde als er niet meer verantwoordelijk voor zijn! Het is en blijft uw kind. Had uw kind nu per ongeluk tijdens het tafeltennissen een lamp geraakt die stuk was, dan was dit overduidelijk voor de verzekering van de club. Idem als hij bijvoorbeeld bij de opwarmingsloop tegen iemand aanbotst met lichamelijk letsel tot gevolg. Of hij laat een deur dichtklappen waardoor er glas uitvalt, etc, etc.. Allemaal gevallen waar er kan gesproken worden van onopzettelijke handelingen die schade veroorzaken. Dit zal allemaal voor de club zijn.

Maar zaken zoals wagens vandaliseren (wat hier eigenlijk het geval is), of bijvoorbeeld brand stichten in de toiletten, of daar met opzet de lavabo's laten overlopen, en dat soort dingen, daar zal je zeker discussie over hebben. Als er "voldoende toezicht" was op de kinderen, kan de club weinig ten laste gelegd worden. Je kan moeilijk verwachten dat er telkens een trainer meegaat voor ieder kind dat naar het toilet moet.

Wacht even af wat er gebeurt. Misschien neemt de club dit sowieso op zich. Indien niet, is het voor uw familiale verzekering en laat je het de verzekeringen onder elkaar maar uitvechten.

-- edit

Lees nu pas dat je geen familiale verzekering hebt. Dan hoop ik dat de verzekering van de club wil tussenkomen. Als dit niet het geval is, ga je sowieso kosten hebben: ofwel de schade zelf betalen, of een advocaat betalen om dit in proces te trekken (met onzekere uitkomst).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”