Medisch dossier zorgtehuis en familie

jelle detavernier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Medisch dossier zorgtehuis en familie

#1 , 11 sep 2017 11:22

Goeie middag

Een vriendin die ik ken heeft een probleem.

Het zorgtehuis waar haar moeder verblijft heeft in het verleden regelmatig "onterechte" medicatie gegeven aan de patiënte.

Nu is het zo dat mijn vriendin die regelmatig op bezoek gaat bij haar moeder het vermoeden heeft dat dit terug het geval is.
Als ze vraagt of ze de medicatielijst mag zien word ze van het kastje naar de muur gestuurd en kan ze uiteindelijk niets inzien.

Kan ze dit op één of andere manier wel doen?
Het verzorgingstehuis "weigert" het haar door haar aan het lijntje te houden.

Maar ze vraagt zich af of er een manier bestaat om het medisch dossier van haar moeder in te zien of is dit geheim?
De huisarts met wie het tehuis samenwerkt wil ook niet meewerken.

Alvast bedankt

Jelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 sep 2017 11:46

Op de maandelijkse rekening staan de kosten van de geneesmiddelen toch verplicht in detail vermeld?
Dan weet je toch meteen wat haar moeder te slikken krijgt?
Ook de mutualiteit heeft die info.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 11 sep 2017 23:40

Laat uw eigen huisarts eens contact opnemen met de 'vaste' arts van de zorginstelling.
Een medisch dossier is enkel toegankelijk voor medici
Familie heeft wel 'patiëntenrechten'
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 1qithscH-Q

Als lasthebber heb ik twee jaar alle documenten ondertekent voor een oudere aangetrouwde nicht. Dat stond op papier en voor bepaalde zaken hadden we zelfs een notariële akte als wettig vertegenwoordiger.
Maar in zorginstelling was mijn lasthebber document voldoende.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”