Bank probeert mij af te persen

prino
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende

Bank probeert mij af te persen

#1 , 01 sep 2017 10:05

Huisbaas van buren heeft een fraudulente(?) schadeclaim bij een bank ingediend, voor een probleem dat volgens de buren (hele nette mensen, totaal geen problemen mee) al minimaal vijf jaar bestaat - lekkende muur - zijn polisvoorwaarden, te vinden op het net melden dat een schade binnen 10 dagen gemeld moet worden om erger te voorkomen!

Bank "expert" heeft "vastgesteld" (met vinger op de siliconenkit op de afvoer van het bad) dat het bad lekt (go figure!) en met een onduidelijk meet apparaatje dat de tussenmuur vochtig is. Geen water onder hoge druk, water met een marker (anilinerood?, kaliumpermanganaat?), of een endoscoop.

Lek ziet in het midden van de muur, niet aan het, zoals ik zou verwachten plafond, ruimte onder ons bad is volkomen droog, afvoerpijp is PVC, en dat roest volgens mij niet echt, noch wordt het aangetast door schoonmaak middelen.

En nee, ik heb geen verzekering. Ooit een gehad in Engeland, die weigerde (was zes jaar klant) een zeer grote schade uit te betalen (blikseminslag bij buren die de halve straat had lamgelegd - "Act of God!")...

Heb een aangetekende brief aan CEO van de bank gestuurd, weet niet hoe vaak opgebeld, Ombudsman ingeschakeld, niets helpt. Ben op dit moment werkeloos, maar inkomen is naar het schijnt te hoog voor pro-deo advocaat.

Bedankt,

Robert

PS: En als iemand een sanitair expert weet in de buurt van Oostende, dan houd ik mij ook aanbevolen!
Robert AH Prins
robert.a.h.prins @ the.17+Gb.Google thingy :mrgreen:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 01 sep 2017 10:08

Kunt u allereerst de naam van de bank verwijderen? Dit doet niet ter zake en kan als laster en eerroof aanzien worden.

Ten tweede is het niet geheel duidelijk wat uw juridische vraag hier is?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 01 sep 2017 12:22

Dat onduidelijk apparaatje is een vochtmeter.
Daar is niets verdacht aan.
Als de siliconenrand van het bad niet ok is dan trekt het vocht in de muur.
Wat blijkbaar het geval is.

Nogal normaal dat de Ombudsman niet meegaat in uw onbegrijpbaar standpunt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2017 12:55

Ik zie niet in wat dit te maken heeft met afpersing.
Volgens de verzekeraar van uw buur lijdt deze schade door waterinfiltratie te wijten aan een lek van de afvoer van uw bad. U betwist dit. De verzekeraar en/of uw buur kunnen naar de rechter stappen, die vermoedelijk een deskundige zal aanstellen.
Advies: zorg dat u zeker bent dat het lek toch niet van bij u afkomstig is. Anders gaat u dit veel geld kosten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 01 sep 2017 14:22

En gebruik uw gezond verstand, neem zoals elke goede huisvader een verzekering.

Uiteraard voor in de toekomst voorkomende schadegevallen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 sep 2017 14:24

Indien TS een familiale polis heeft kan hij het mogelijks nog redden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2017 16:30

Dus even samenvatten:
1. Buren (huurders en / of huisbaas, speelt verder weinig rol) merken waterschade. Dat dit al vijf jaar zo is, en hun contract stipuleert dat dit binnen de 10 dagen moet gemeld worden, maakt verder uw zaak niet. Ze hebben waterschade en vermoeden dat dit van u komt.
2. Er komt een expert van de verzekering en die bevestigt dat het water van uw bad komt. U bent dus verantwoordelijk.
3. U hebt geen verzekering en kan daar dus niet terecht om u te laten bijstaan in deze zaak. U zal dit dus zelf moeten regelen.
4. U mailt de CEO??? Waar is dat goed voor? Die gaat hem daar echt niet mee bezig houden, hoor!
5. Welke ombdusman hebt u gecontacteerd? Dit is geen zaak voor een ombudsman.

Wat u nu kan doen:

1. Als de verzekering van de tegenpartij een schadevergoeding van u vordert, protesteer dit dan via een aangetekend schrijven en argumenteer waarom u niet akkoord bent met de geraamde schade en / of waarom u niet akkoord gaat dat dit uw verantwoordelijkheid zou zijn.
2. Kans is groot dat de verzekering dit daarna voor de rechtbank brengt. In dat geval zal u zichzelf moeten verdedigen of u huurt een advocaat in om u te verdedigen.
3. U wacht de uitspraak van de rechtbank af...

Meer raad kunnen we niet geven denk ik... Zoals hierboven gezegd: met een familiale verzekering met rechtsbijstand, had u de zaak eenvoudigweg aan uw verzekering kunnen overmaken en hadden zijn dit verder afgehandeld (ofwel de zaak betwisten, of de schadevergoeding betaald aan de tegenpartij). Zonder verzekering zal u dit zelf moeten doen, en eventueel een schadevergoeding uit eigen zak moeten betalen.

Laat ons weten hoe het afloopt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”