Doek van onze omheining stuk door buren

mavalda1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Doek van onze omheining stuk door buren

#1 , 26 jul 2017 14:42

Wij hebben 15 jaar geleden gebouwd, waren als eerste die er woonden, de rest naast ons hadden nog niet gebouwd en totaal ook nog geen plannen.
Dus hebben wij een half jaar nadat we in ons huis getrokken zijn en een hondje gekocht hadden, omheining geplaatst op ons stuk, niet op de scheidingsgrens.
Een vijftal jaar geleden hebben we groene doek ertegen geplaatst aan de kant van de buren (aangezien het onze draad is en op onze grond staat).
2 jaar laten zitten er nieuwe buren in met twee kleine hondjes. Deze hondjes hebben ondertussen op verschillende plaatsen in onze doek gaten gemaakt ... Begin dit jaar krijgen we te horen van de buren dat ze het huis gaan verkopen ... Daarop vraag ik of het dan mogelijk is om het doek even te bespreken, hoe we dit kunnen oplossen.
Krijgen we natuurlijk de volle lading... Want volgens hun staat alles op de scheiding en hebben wij zelf ook honden, dus die kunnen dat zelf ook stuk gedaan hebben ... bla bla bla (als je goed weet dan in onze tuin de draad staat en in hun tuin het doek...)
Ondertussen zijn ze verhuisd en ik kreeg telkens te horen, dan gaan we het maken, dan gaan we het doen, ik zal je geld overschrijven, we gaan het toch laten maken ...
Ondertussen is het nog steeds niet gemaakt.
We zijn toch in ons recht, dacht ik, niet? Politie kan hier weinig aan doen zeggen ze... Wie kan ons helpen, of wat moeten we doen? Dit gaat zeker niet om een groot bedrag, maar voor mij is het ook vooral het principe!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 26 jul 2017 14:46

Staat er iets van afspraken op papier ? Ik lees "ik kreeg telkens te horen ..." dus ik vermoed dat het (jammer genoeg) mondeling / per telefoon was ?

Eerste stap lijkt me: aangetekende ingebrekestelling.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mavalda1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2017 15:00

Afspraken op papier? ik heb alles via Whatsapp bijgehouden! Dus ik kan alles op papier krijgen ja... Ze zijn ondertussen geen eigenaar meer van deze woning. Ze hadden gezegd (dit staat op mijn gsm) dat ze voor ze gingen verhuizen alles gingen maken. Dan zijn ze ineens weg, en vraag ik ernaar en zeggen ze dat ze het eigenlijk vergeten waren door drukte etc...
Dan zeggen ze dat ze het gaan vergoeden, ze gaan het overschrijven, ik geef mijn gegevens en bankrekeningnummer door. Dag nadien krijg ik een bericht dat ze het toch niet gaan overschrijven maar dat ze het gaan komen maken. Enkele weken later nog steeds niks. En nu krijg ik te horen dat ze gaan afwachten wat hun advocaat gaat zeggen!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2017 15:05

Is deze doek al 15 jaar oud ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 26 jul 2017 15:08

wat is de prijs voor een nieuwe doek?

mavalda1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2017 15:26

Nee zoals je kan lezen is de omheining 15 jaar oud, doek een vijf jaar! Het gaat niet over een stukje doek, deze doek is 70 meter lang. en is op 3 verschillende plaatste stuk gebeten. Ik heb haar ook voorgesteld om dit gewoon zo te vergoeden of gewoon te maken, maar telkens komt ze met een andere uitvlucht af...
Moet ik dit dan gewoon maar laten??? Ik dacht het niet ... ongeacht hoe weinig dit kost!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 26 jul 2017 15:50

Te delen door 5 jaar ... ofte volledig afgeschreven. U had na het eerste incident al moeten reageren.
Aangeven aan uw verzekering brand en of familiale .... opstarten dossier - ingebrekestelling tegenpartij- aanstellen deskundigen verzekeringen - schatten schade - bedrag bekend - uw franchise er af trekken.
Hopelijk hebt u de nieuwe eigenaars al in kennis gesteld dat de afsluiting en het doek op uw grond staan en dat het gebruik ervan door hen dus niet toegelaten is gezien niet hun eigendom. Misschien de volgende afsluiting samen om de erfgrens zetten.

GOLDEN
Berichten: 22

#8 , 26 jul 2017 15:57

De volgende keer het doek langs uwe kant spannen, dan kan de gebuur of zijn honden er niet aan

mavalda1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2017 16:00

ik moet dat toch niet aangeven, hun honden hebben het stuk gedaan...
Als zij hun honden hadden bijgehouden, of het hen niet hadden toegelaten om te doen was dit niet geweest. Dus wij moeten boeten voor hun daden?
Dit is schade brengen aan iemand anders goederen.
Kijk als er iemand had gewoon gelijk met ons hadden we idd alles samen kunnen doen, maar hebben er 10 jaar alleen gewoond, zonder buren, dus hadden we maar 10 jaar moeten wachten of wat?
Hallo ...
Dit kan toch ook anders opgelost worden in mijn ogen. Als ik jullie zo hoor, mag dit allemaal zo maar, en moeten we dit maar laten gebeuren. Dus als ik nu bij mijn buren de draad (aan de andere kant) over knip, tja dan hebben ze maar pech of wat?

mavalda1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jul 2017 16:01

ik vind dat eigenlijk zever, het is ons stuk grond, onze omheining, onze doek... en we mogen er niet mee doen wat we zelf willen. Dus de buren gaan maar gewoon vrijuit?! Wat voor een maatschappij!

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 26 jul 2017 16:16

Wat heeft onze maatschappij daar mee te maken.
Een waar u op een wettelijke wijze uw schade kan verhalen .... daarvoor zijn er procedure
Als de schade niet minnelijk geregeld wordt ook niet via verzekering dan via verzekering en rechtsbijstand een ingebrekestelling en voor de rest zie boven.
Trouwens u moet de bewijzen dat de schade veroorzaakt is door de honden van de tegenpartij.
(Hij die beweert moet dat ook bewijzen. art 1315 Burgerlijk wetboek).

iota
Berichten: 830

#12 , 26 jul 2017 16:42

Persoonlijk vind ik uw standpunt een ietsepietsie onredelijk. U spant het doek langs de kant van de buren. Dat kan u doen, want het is uw draad op uw grond.
Interessanter is de reden waarom u voor deze oplossing koos. Uit esthetische overwegingen (hoewel juist minder esthetisch) of vooral omdat hij dan langs uw kant niet beschadigd kan raken door uw honden? Maar o wee als de honden van de buren hem beschadigen!
Dan was het wel zo fair geweest om deze mensen, op het moment dat ze daar in trokken, te verwittigen dat die volle 70 m doek uw eigendom is en dat u bijgevolg verwacht dat hun honden deze niet aanraken. En had u idd meteen in actie moeten schieten bij de 1ste scheur.

Praktisch gezien: Als ik de advocaat van de buren was, zou ik allereerst bewijs vragen dat het doek idd door hen is beschadigd en dat het niet om normale slijtage gaat. Een tuindoek kan op 5 jaar tijd wat te verduren krijgen.
Vervolgens, als dit kan worden bewezen: welke vergoeding had u gewild voor 3 scheuren in een tuindoek van 5 jaar oud?
Blijkbaar had u een bedrag voor ogen, aangezien u hen hebt gevraagd om dat over te schrijven. Hoe hebt u de schade beraamd? waarop is dat bedrag gebaseerd?

mavalda1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jul 2017 16:57

Wij hebben het doek langs die kant gespannen omdat het zo mooier oogt voor ons in de tuin, dit heeft totaal niets te maken met de honden. De vorige eigenaars hadden ook een hond, en er is nooit iets geweest. De honden van deze eigenaars zaten constant te vitten op onze honden. en zo zijn er gaten gekomen, het zijn geen "scheurtjes!" Ik heb niet gevraagd om een bedrag over te schrijven, dat hebben ze zelf voorgesteld ... Mijn bedoeling was gewoon om tot een overeenkomst te komen om dit te herstellen, hoe maakte ons niet uit. Zij hebben dan na meer dan half jaar uit te stellen sus en zo , nog steeds niets ondernomen. Ik heb de schade helemaal niet beraamd. Aangezien ik het gewoon onderling in orde wou brengen! Wij hebben totaal geen bedrag voor ogen. Ons gaat het gewoon om het principe. Als ik iemand of mijn kinderen of mijn honden of wie dan ook van ons gezin iets stuk doen van andere mensen, vergoed of maak ik dit toch ook ...
Dit gaat idd niet om gewone slijtage, man man man. Als je de hoofden van de honden er gewoon ziet doorkomen, en dit op verschillende plaatsen, en je ziet ze dit echt doen met hun tanden. Zo zijn ze ook beginnen te knabbelen aan de draad van de omheining, maar deze is niet stuk...
Normaal zeg je hiervan ook wel iets tegen je honden, ale ja zo zijn wij toch!

LeenW
Berichten: 12818

#14 , 26 jul 2017 17:01

Kunt u bewijzen dat de honden dit gedaan hebben? Foto's, getuigeverklaringen, etc?

jef007
Berichten: 1679

#15 , 26 jul 2017 18:35

denk toch niet dat iemand u 70 m doek gaat vergoeden!
zoals hierboven reeds geschreven, zal u moeten bewijzen dat de buurhonden dit stuk gemaakt hebben
en hou dan ook eveneens rekening met de afschrijving dat de doek ( 5 jaar?)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”