Hond van de buren wilt ons aanvallen.

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Hond van de buren wilt ons aanvallen.

#1 , 13 jul 2017 21:47

Hallo iedereen,

Aangezien ik mijzelf geen raad meer weet vraag ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft. Wij zitten met een ernstig burenprobleem, dat al maanden aan de gang is. Wij zijn 1 jaartje geleden verhuisd en wij hebben regelmatig problemen met onze buren. Ze roken wiet, dealen drugs, ze spelen luide muziek tot 4 uur snachts zodat we ervan wakker worden etc, we hebben hun al aangesproken over die feiten maar ze doen er niets aan en ons hele huis en gang ruikt naar wiet. Wij wonen boven hun namelijk. Vorig jaar in Juli is er een inval geweest van het politieteam en is de vader 6 maanden in de gevangenis geweest. Nu is hij terug gaat de hele drugs situatie weer aan de gang. Nu dit is niet het hoofdprobleem maar 1 van. Ons huurcontract verbied huisdieren en ook dat van hun en ze hebben een hond die losloopt in onze gezamelijke tuin. Hij doet zijn behoeften overal en het gras is meer bruin dan groen, ze doen er ook totaal niets aan maar ze verplichten ons wel om het gras af te maaien. Wij hebben al verschillende keren gaan klagen bij de huisbazin maar die doet hier niets aan. Echt helemaal niets. Wijkagent is geweest en we hebben alles uitgelegd, die is met de buren gaan praten maar die zeiden dat ze van niets wisten en dat we binnen in hun huis filmen, dat waarschijnlijk omdat we zeiden dat we beelden hadden van de hond. De hond is ondertussen overleden 2 maanden geleden en we hoopten dat de last voorbij was maar nu hebben ze al een nieuwe hond. Gaat over een duitse scheper, elke keer dat we in onze tuin komen, komt hij naar ons en blaft hij en toont hij zijn tanden inclusief grommen. Het gaat echt over 5 cm tussen zijn mond en ons lichaam. Ze zeggen altijd dat hij niets doet en ze lachen er dan mee. We hebben kinderen en die hond wilt ook onze kinderen aanvallen wat totaal geen fijn gevoel geeft, wij betalen net zowel voor de tuin en we kunnen niet buiten komen. Vandaag is er nog 1tje wenend naar binnen gekomen. Ik weet niet meer wat doen. De huisbasin verwittigen helpt niet want ze doet niets. De wijkagent net zo min.

Iemand advies of ervaringen?

Bedankt
Laatst gewijzigd door Blitz op 13 jul 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 jul 2017 21:56

De tuin in een oostelijke en een westelijke corridor verdelen met hoge prikkeldraad????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 13 jul 2017 22:03

Een clausule die huisdieren verbiedt in een huurwoning is ongeldig. Dat kan niet verboden worden.

Reclame

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2017 22:08

De tuin in 2 verdelen is al voorgesteld geweest maar word genegeerd door de huisbasin.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 13 jul 2017 22:54

Nochtans is de wetgeving duidelijk: een eigenaar is persoonlijk verantwoordelijk om zijn hond te beheren, te beschermen en te voorkomen dat het dier schade of ongemak bezorgt aan derden. Hij moet daarvoor de nodige maatregelen nemen om het dier volledig in de hand te houden op openbare plaatsen en plaatsen waar anderen komen. De tuin is gemeenschappelijk: de eigenaar mag de hond eigenlijk alleen aan de leiband wandelen in de gemeenschappelijke tuin (waar andere huurders of bewoners gebruik van maken). en hij mag al helemaal niet de hond alleen laten in deze gemeenschappelijk tuin. Wijs de huisbaas op het gevaar van een loslopende hond zonder toezicht in een gemeenschappelijke tuin én het feit dat je het genot derft van deze tuin waar je contractueel gebruik van hoort te kunnen maken. Maar je kan dat dus niet (veilig). VRaag de huisbaas welke maatregelen hij zal ondernemen of welke huurvermindering hij je toestaat, gezien je geen gebruiksgenot hebt van de gemeenschappelijke tuin.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 13 jul 2017 23:07

Het huisdier volgt de baas. Indien uw buren dealers (en niet louter gebruikers) zijn lijkt de makkelijkste oplossing me te bestaan uit een telefoontje naar de politie. Buur weg, hond weg, probleem weg.

Een huurovereenkomst mag niet bij wijze van algemene regel elk huisdier verbieden, maar deze kunnen wel verboden worden indien ze omwille van de lokale omstandigheden hinder zouden veroorzaken of het rustig genot van de andere bewoners in het gedrang brengen, zoals een agressief hondenras dat gehouden wordt in een gemeenschappelijke tuin.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2017 23:17

Uiteraard, het ding is eens we verder gaan begint waarschijnlijk de luide muziek weer, het naar binnen schijnen van laser lampjes in de nacht. Belletje trek etc en het uitschelden eens we onze tuin benaderen. Dit gebeurde de 1ste keer na we naar de politie gingen en mijn vrouw ziet momenteel niet zo een drama zitten als de eerste keer. We zitten momenteel in een hoekje waarin we eens we stappen ondernemen zowiezo problemen/last gaan krijgen.
We hoopte de vorige keer ze misschien konden weg krijgen door middel van de politie aangezien ze daar al zoveel problemen mee hebben gehad maar de wijk agent deed niets. Mijn vrouw heeft trouwens een lage stress grens. Ze heeft een soort van aandoening waardoor ze eigenlijk zo goed als geen hoge stress kan verdragen en eens we waarschijnlijk stappen ondernemen gaan we weer volop lastig gevallen worden. Dit hebben we namelijk al 2 keer meegemaakt.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 14 jul 2017 08:50

Indien de oplossing die u zoekt geen wrijvingen met uw buren van welke aard ook mag veroorzaken dan heb ik maar één advies: overlast accepteren of verhuizen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 14 jul 2017 10:47

de huisbaas kan wel degelijk verbieden dat de hond losloopt én zijn behoefte doet in de gemeenschappelijke tuin...ik zou echt voorstellen dat hij/zij dit kenbaar maakt aan de huurder of jou huurvermindering toestaat omwille van het feit van ernstige genotsderving. Je betààlt er tenslotte voor om veilig en gerust in die gemeenschappelijk tuin te kunnen verwijlen....

Blitz
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2017 11:39

Oke, bedankt iedereen!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”