Loslopende hond bijt aangelijnde hond

Freya12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loslopende hond bijt aangelijnde hond

#1 , 11 jul 2017 23:12

Onze hond is tijdens het wandelen voor de zoveelste keer aangevallen door dezelfde loslopende hond van mensen die wat verderop wonen. De eerste keer moest de dierenarts foto's nemen om eventuele breuken vast te stellen. We hebben hier klacht voor ingediend (honden zijn volgens de gemeentelijke wetgeving verplicht aan de leiband te lopen), maar desondanks nooit de kosten terugbetaald gekregen. In tussentijd zijn er nog enkele aanvaringen geweest, die gelukkig niet tot een bijtende confrontatie leidden aangezien we onze hond tijdig konden oppakken en afwenden. Vandaag hadden we echter weer prijs en is onze hond gebeten door dezelfde loslopende hond. Onze hond is er deze keer erger aan toe en moest op verschillende plaatsen gehecht worden. Bovendien werd ons verweten door de eigenaars dat wij onze (aangelijnde) hond maar binnen moesten houden. Opnieuw aangifte gedaan, opnieuw de nodige dierenartskosten. Los van de kosten, zouden we natuurlijk vooral met een gerust hart onze deur uitkunnen voor een wandeling. Zijn er dingen die we nog kunnen doen buiten elke keer aangifte doen/melden dat de hond wéér is uitgebroken/losloopt en die wel effectief iets zouden kunnen uithalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2017 08:34

Naar de vrederechter trekken op basis van art. 1384, eerste lid BW. Om de gemaakte kosten gecompenseerd te zien.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 12 jul 2017 09:09

Heeft de politie een PV opgemaakt. U familiale verzekering op de hoogte brengen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 12 jul 2017 09:42

Inderdaad, ook familiale verzekering aanspreken.

Meestal zit daar een luik rechtsbijstand bij, en die kunnen evt zorgen voor invordering van de schadevergoeding, ook de kosten van vredegerecht..

eylis
Berichten: 8840

#5 , 12 jul 2017 09:54

ik zou er méér van maken: het gaat niet alleen om de medische kosten en schadevergoeding voor je huisdier. De - herhaaldelijk - uitbrekende hond is een potentieel gevaar op de openbare weg (kan een ongeluk veroorzaken door plots over te steken) én deze aanvallende hond verhindert je om ongestoord en veilig over straat te lopen. Stel je voor dat er een jong kind met zijn hondje wandelt. Ik zou dus er dus ook een strafklacht van maken. Ik geloof, overigens mijn ogen niet dat deze eigenaars nog geen boete opgelopen hebben wegens deze gevaarlijke feiten. Het kan zelfs een reden zijn om de hond in beslag te nemen.

vv-ke
Berichten: 174

#6 , 12 jul 2017 12:23

Vrienden van mij hebben minder geluk, hunne hond is doodgebeten. Enkel een gasboete gegeven aan de eigenaars van de bijtende hond. Want het is tussen honden. ONdertussen hebben onze vrienden ook hun familiale verzekering aangesproken om de kosten vergoed te zien van de tegenpartij en hebben ze ook de burgemeester van hun gemeente gemaild. Zowel burgemeester als politie zouden er mee bezig zijn. Uw hondje is er al een geluk nog!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 12 jul 2017 12:29

@vv-ke: toch klopt je argumentering niet: een hond die een andere bijt is géén kwestie tussen honden, maar een kwestie tussen de eigenaars. een hond wordt beschouwd als een "roerend goed" elke eigenaar moet dus zijn "goed" goed beheren. Dat wil zeggen: de correcte maatregelen nemen om zijn goed te beschermen, onder controle te houden en te verhinderen dat hij er schade mee aanricht; dus in eerste instantie moet de hond correct aangelijnd zijn als je je er mee op de openbare weg begeeft. Je bent dus persoonlijk aansprakelijk voor. Ale een niet-aangelijnde hond een aangelijnde hond aanvalt en bijt is dat een fout van de eignaar die zijn hond niet aanlijnde. Enerzijds moeten dus de geleden schade én medische kosten vergoed worden, maar bovendien: als de eigenaar herhaaldelijk verzuimt zijn "roerend goed" niet te beheren en daardoor gevaarlijk wordt voor de openbare orde, kunnen er ander maatregelen genomen worden.

vv-ke
Berichten: 174

#8 , 12 jul 2017 12:35

awel hier ging het over dat de hond van de vrienden aangelijnd was en de andere niet. Dus zowieso zijn mijn vrienden in hun recht. Zij hebben geen fout gemaakt. Vandaar dat de eigenaar van de andere hond een gasboete gekregen heeft, omdat zijn hond niet aangelijnd was. Mijn excuses als het niet duidelijk was.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”