ongeval met blikschade

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

ongeval met blikschade

#1 , 06 apr 2017 09:27

geachte

mijn dochter heeft over laatst een grote blunder begaan,
het volgende is gebeurd, zij reed op een gewone weg, auto voor haar vertraagde en linker pinker knipperde? dochter vertraagde
auto blijft staan, mijn dochter zie dat zij vrij baan heeft en besluit voorbij te steken. de auto vooraan draait af haar richting uit en raakt de auto van mijn dochter net niet op haar achterste wiel.

zij schiet in paniek rijdt door even later belt zij mij volledig in paniek op.
ik rijdt naar haar en rijdt terug naar de bewuste straat, geen auto meer te zien en dus geen tegenpartij

zelfde dag nog aangifte gedaan bij politie over het ongeval, ook verzekering onder tussen verwittigd.

de vraag is, wie is er in fout? mijn dochter? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 06 apr 2017 10:15

Je mag een voertuig dat heeft aangegeven te willen afslaan niet meer inhalen. Lijkt me dus dat uw dochter in fout is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2017 10:33

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Uw dochter had het voertuig langs rechts moeten inhalen.
En mogelijk zal er ook nog vervolging komen voor vluchtmisdrijf.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 06 apr 2017 10:49

Is inderdaad vluchtmisdrijf, zeker omdat ze in fout is zal dit waarschijnlijk vervolgd worden.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 06 apr 2017 13:05

In theorie is je dochter in fout.

In de praktijk zal je dochter waarschijnlijk gelijk krijgen van de wetgever.
Er is tot op heden nog geen enkele zaak geweest waarbij dat de links afslaande auto in het gelijk gesteld geweest is.
De reden: de richtingaanwijzer moet opgezet zijn (zie wat er hier al geschreven is over de wegcode), maar de tegenpartij moet ook kunnen bewijzen dat dit het geval was (of onafhankelijke getuigen hebben), en de tegenpartij moet daarna voldoende gewacht hebben.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#6 , 07 apr 2017 08:38

blaatpraat u verwoorde wat er gebeurd is, mijn dochter was aan het wachten tot hij of zij afdraaide, toen dat niet gebeurde en zag dat ze een vrij rijbaan had besloot mijn dochter om voort te rijden. zie als je achter een auto staat die aangeeft dat ze wil afdraaien en er komen geen tegenliggers aan en het maneuver wordt niet gedaan?? sorry maar ik zou ook gepasseerd hebben. de reden trouwens ook dat zij langst achter aangereden is en niet aan de voorkant. mijn dochter had de indruk dat de persoon met iets bezig was en toen dat gedaan was haar maneuver uitvoerde met resultaat dat zij aan de achterkant in contact kwam met de auto van mijn dochter.

en langst rechts inhalen? sorry de straat was juist breed genoeg om op een deftige manier 2 auto's te laten passeren aan de rechtse kant gracht of tuinen van de bewoners.

en nee niet mijn kind schoon kind heb haar duchtig de levieten gelezen en ja is haar eerste ongeval en kan aannemen dat zij in paniek is geslagen. maar heb haar ook gezegd dat paniek een hele slechte meester is. en dat zij bij elk ongeval MOET STOPPEN, WAT DE GEVOLGEN OOK ZIJN .

nu afwachten of de tegenpartij ook aangifte gaat doen.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 07 apr 2017 08:45

Als tegenpartij aangifte gaat doen en de nummerplaat heeft van uw dochter haar wagen zal dit inderdaad leiden tot vluchtmisdrijf met de gekende hoge boetes en rijverboden. hopelijk heb je er haar ook op attent gemaakt altijd ter plaatse te blijven bij een aanrijding

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 apr 2017 09:56

Vluchtmisdrijf durf ik in twijfel trekken hoe dat kan bewezen worden (want technisch is het natuurlijk wel vluchtmisdrijf). Hoe kan de wederpartij bewijzen dat je dochter doorgereden is?
Dat kan m.i. maar als de andere partij ter plaatse de politie erbij zou gehaald hebben en deze vaststelt dat de ene partij (je dochter) niet aanwezig is.
In het andere geval kunnen beide partijen beweren dat de andere partij is verdergereden.

Het gegeven dat de schade van de aanrijding aan de wagen van je dochter gebeurde aan de achterzijde (aan de rechterzijde) geeft ook aan dat ze de andere wagen al ver gepasseerd was, zodat deze haar minstens zou moeten gezien hebben.

Als de andere partij daarentegen beweert dat ze te vroeg terug de rechter positie van de weg innam, dan heb je weer tegenstrijdige verhalen.
Dan hangt het van de rechter af. (Of mogelijk ook de aard van de schade).

Veel hangt dus ook af van de verwoording in de verklaring(en).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#9 , 07 apr 2017 13:16

meeboo je mag gerust zijn, de volgende keer blijft zij staan om de zaak af te handelen.
aan bart vissers zij heeft de uitleg gedaan zoals zij het ervaren heeft. nu is het echt afwachten wat de tegenpartij gaat doen. heb altijd geprobeerd om mijn kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun daden.nu is dit even mis gegaan, maar ze heeft er wel uit geleerd en zal dit ook nooit meer doen. ik hou jullie op de hoogte.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 07 apr 2017 15:07

Puur wettelijk vluchtmisdrijf...
Gekende fight - fly - freeze reactie.
Maar gezien aangifte ... vermoedelijk geen gevolg.
Beste is van ter plaatse 101 te bellen en die zullen dan verwijzen naar bureau.
Aangifte kan overal gedaan worden... beste plaatsen zijn bureau waar het gebeurd is - eigen politiezone.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”