Gebeurlijke ongevallen

jsteclae
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gebeurlijke ongevallen

#1 , 03 apr 2017 15:22

Beste,

Bij een huurfiets is bij normaal gebruik een pedaal afgebroken. Het afgebroken stuk is in mijn been beland met als gevolg opname spoed en hechtingen.

In mijn huurcontract staat volgend puntje : "Artikel 4: Aansprakelijkheid van de vzw studentENmobiliteit
De vzw studentENmobiliteit is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen bij het gebruik van de fiets"

In hoeverre zijn zij toch aansprakelijk? Want dit is geen "ongeval bij gebruik van de fiets" maar falen van de fiets zelf. Ik studeer materiaalkunde en kan aantonen dat de oorzaak vermoeiing is, of dus met andere woorden dat een versleten fiets aan de basis ligt.
Om mijn vraag duidelijker te stellen: Dekt dat ene puntje in het contract zelfs ongelukken door het verhuren van gebrekkig materiaal?

Alvast bedankt,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 03 apr 2017 22:17

Uw burgerlijk aansprakelijkheidsverzekering aanspreken (familiale - rechtsbijstand of deelname in verkeer).
Deze laten contact opnemen met de organisatie die de fiets heeft uitgeleend.
Zij zullen ook wel een verzekering hebben.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2017 23:12

Dit gaat over een contractuele aansprakelijkheid.
Exoneratie- (=vrijwaring)bedingen zijn in het algemeen geldig behalve voor opzettelijke fout van de ondertekenaar.
Als de verhuur kan beschouwd worden als een economische activiteit, dan heb je (iets) meer mogelijkheden.
Hierbij moet nagegaan worden of de vzw een ondermening is in functie van Boek VI HER.