Gebeurlijke ongevallen

jsteclae
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gebeurlijke ongevallen

#1 , 03 apr 2017 15:22

Beste,

Bij een huurfiets is bij normaal gebruik een pedaal afgebroken. Het afgebroken stuk is in mijn been beland met als gevolg opname spoed en hechtingen.

In mijn huurcontract staat volgend puntje : "Artikel 4: Aansprakelijkheid van de vzw studentENmobiliteit
De vzw studentENmobiliteit is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen bij het gebruik van de fiets"

In hoeverre zijn zij toch aansprakelijk? Want dit is geen "ongeval bij gebruik van de fiets" maar falen van de fiets zelf. Ik studeer materiaalkunde en kan aantonen dat de oorzaak vermoeiing is, of dus met andere woorden dat een versleten fiets aan de basis ligt.
Om mijn vraag duidelijker te stellen: Dekt dat ene puntje in het contract zelfs ongelukken door het verhuren van gebrekkig materiaal?

Alvast bedankt,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 03 apr 2017 22:17

Uw burgerlijk aansprakelijkheidsverzekering aanspreken (familiale - rechtsbijstand of deelname in verkeer).
Deze laten contact opnemen met de organisatie die de fiets heeft uitgeleend.
Zij zullen ook wel een verzekering hebben.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2017 23:12

Dit gaat over een contractuele aansprakelijkheid.
Exoneratie- (=vrijwaring)bedingen zijn in het algemeen geldig behalve voor opzettelijke fout van de ondertekenaar.
Als de verhuur kan beschouwd worden als een economische activiteit, dan heb je (iets) meer mogelijkheden.
Hierbij moet nagegaan worden of de vzw een ondermening is in functie van Boek VI HER.
Deze definitie is zeer ruim omschreven. Als deze vzw niet eenmalig de fietsen verhuurt, dan mag je er van uitgaan dat hun verhuur onder de economische activiteiten van Boek VI HER valt.
Art. VI.83.13º WER bepaalt dat
In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming een een consument zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden [...] die ertoe strekken: [...]
13º de onderneming te ontslaan van haar aansprakelijkheid voor haar opzet, haar grove schuld of voor die van haar aangestelden of lasthebbers [...]
Daarnaast bepaalt art. VI.83.25º WER eveneens als onrechtmatig:
de wettelijke aansprakelijkheid van de onderneming uit te sluiten of te beperken bij overlijden of lichamelijk letsel van de consument ten gevolge van een doen of nalaten van deze onderneming
Als je maw een fout kan aantonen van de verhuurder (of haar aangestelden) (+ schade + oorzakelijk verband), dan heb je ondanks de contractuele bepalingen toch mogelijkheden tot schadevergoeding. Omdat het om een lichamelijk letsel gaat, moet je de grove schuld niet aantonen, wel nog steeds de fout van de onderneming (of haar aangestelden).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”