Is een traiteur aanneming?

Stijn B
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is een traiteur aanneming?

#1 , 27 mar 2017 12:08

Bij het organiseren van events wordt vaak beroep gedaan op een traiteur, springkasteel enz.

Wanneer je als event-bureau een beroep doet op deze mensen, is er dan sprake van (onder-)aanneming?
En hoe zit het met aansprakelijkheid (bv. de verhuurdienst van het springkasteel komt niet opdagen)?

Ik veronderstel dat de klant het event-bureau zal aanspreken voor het niet nakomen van de verbintenis.
En dat het event-bureau dan zelf nog eens verhaal zal halen bij (in dit geval) de verhuurdienst?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 mar 2017 12:14

Voor de klant is het evenementenbureau de enige tegenpartij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Stijn B
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2017 12:18

Op welke grond zal het event-bureau dan de verhuurdienst aansprakelijk stellen?
Is er tussen hen gewoon een contract voor het verlenen van een dienst?

Geen aanneming? Of is dit enkel voor in de bouw?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2017 12:30

Dit is een aanneming van diensten . je kan hun natuurlijk als er een contract bestaat schade vergoeding vragen en aansprakelijk stellen.
Als je beroep doet op zulke diensten maakt altijd een gedetailleerd contract op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 27 mar 2017 12:32

Ja. Ook buiten de bouwsector worden er diensten verleend!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2017 13:48

Bij het organiseren van events wordt vaak beroep gedaan op een traiteur, springkasteel enz.

Wanneer je als event-bureau een beroep doet op deze mensen, is er dan sprake van (onder-)aanneming?
Yep, voor de klant van het event-bureau is de leverancier van het springkasteel een onderaannemer van het event-bureau.
En hoe zit het met aansprakelijkheid (bv. de verhuurdienst van het springkasteel komt niet opdagen)? Ik veronderstel dat de klant het event-bureau zal aanspreken voor het niet nakomen van de verbintenis.
En dat het event-bureau dan zelf nog eens verhaal zal halen bij (in dit geval) de verhuurdienst?
Inderdaad. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat de schadevergoeding die het event-bureau aan de verhuurder zal vragen bij niet opdagen, groter is dan de schadevergoeding die het event-buro aan de klant zal uitkeren wegens het ontbreken van het springkasteel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”