gebreken huis ( verwarmingsketel

thomasdb
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

gebreken huis ( verwarmingsketel

#1 , 21 feb 2017 21:40

Hallo iedereen,

Situatie:
2 maanden geleden huis gekocht en ondertussen is de verwarmingsketel van 2014 al 2 keer stuk gegaan,
eerste keer gemaakt door mijn eigen loodgieter, maand later terug stuk iemand van Junkers zelf laten komen

en die vertelde mij dat de ketel niet wettelijk is geplaatst en dat er onvoldoende verluchting is en eigenlijk in alle lijnen moet afgekeurd worden
en op de papieren van het immo kantoor staat hoge redementsketel en dit vertelde de loodgieter dat dit ook niet klopt zeker niet aangezien ze al een 5 tal jaar niet meer geplaatst mochten worden.

Vraag:
Kan ik de vorige eigenaars in gebreken stellen (aangezien zij deze hebben gezet,) omdat zij dit niet wettelijk hebben geplaatst en ook niet door een erkende loodgieter aangezien er geen papieren terug te vinden zijn en niet juist afgesteld is.

Zodat ik een nieuwe ketel kan laten plaatsen via de verzekeringen of is dit tevergeefse moeite

alvast bedankt
thomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 21 feb 2017 22:16

Eigenlijk hebt u alle kansen gehad om de genoemde fouten zelf op voorhand te zien, behalve misschien dat het verschil tussen een gewone en een hoogrendementsketel niet altijd duidelijk is voor een leek, omwille van soms verwarrende naamgeving.
Ik heb hier zelf een opti-... ketel van een bekend merk, en dan staat er nog iets als optimaal of zo op het etiket, plus de vermelding "hoog rendement", wat 15 jaar geleden totaal iets anders betekende dan wat men nu verstaat onder hoogrendementsketel? Ook een immokantoor kan hierdoor in verwarring gebracht zijn.

Wat staat er op het EPC-attest over de verwarmingsketel ?

Via welke verzekering zou u een nieuwe ketel willen bekomen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2017 22:19

Verzekering zal hier bezwaarlijk tussenkomen. Gaan enkel voor (gevolg)schade tussenkomen, niet voor een originele herstelling van een gebrek.

Verhalen op de verkopers niet zo evident: enkel als het om een verborgen gebrek ging (art. 1641 e.v. BW).
Als koper heb je een onderzoeksplicht. Als je het maw door een eenvoudig kritisch onderzoek zonder bijzondere expertise kon vaststellen, dan is het moeilijk om te verhalen op de verkopers.
Als in de akte staat dat je het koopt met zichtbare en verborgen gebreken, dan moet je kunnen aantonen dat de verkopers te kwader trouw waren (wisten of behoorden te weten dat het gebrek aanwezig was). Dezelfde kwade trouw geldt alleszins voor de bijkomende schadevergoedingen (om het euvel te herstellen).

Onvoldoende verluchting kan je wellicht moeilijker vaststellen, maar dan nog moet je kunnen aantonen dat de verkopers dit wisten of behoorden te weten, om de schade ook op hen te verhalen.
De remedies zijn prijsvermindering of ontbinding (art. 1644 BW), + evt. schadevergoeding (art. 1645 BW). Voor ontbinding is het gebrek wellicht niet ernstig genoeg.

Misschien heb je meer kans om het immokantoor in gebreke te stellen; zij hebben als professioneel meer kennis van zaken. Maar met het immokantoor heb je in de meeste gevallen als koper zelf geen overeenkomst. Hen kan je dus enkel op een onrechtmatige daad aanspreken: fout + schade + oorzakelijk verband (art. 1382 BW). Voordeel kan wel zijn dat bij de buitencontractuele schade de kleinste fout voldoet en een integrale schadevergoeding geëist kan worden.

Immo gaat alvast niet erkennen, wat betekent dat je een vergoeding maar via de rechtbank kan (proberen) afdwingen - met onzeker resultaat en dus ook evt. bijkomende kosten.

Ziet iemand andere mogelijkheden?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 feb 2017 09:00

Aangetekend verkopers aanschrijven (niet de immo, want dat zijn niet de verkopers, maar de bemiddellaars)
Hen ingebreke stellen voor de gebreken aan de ketel en de foute info die ze aan de notaris hebben overgemaakt voor opmaak van de akte (via immo) en stel hun een bedrag als minnelijke vergoeding voor. Als ze niet willen tussenkomen, zal de vrederechter zich moeten uitspreken.
Met uw schrijven pakken ze mogelijks schrik en komen vrijwillig tussen. Via de rechtbank is het twijfelachtig. Rechtbank kan zeggen dat je u niet voldoende hebt geïnformeerd bij de bezichtiging van het pand. Daarom steeds een deskundig iemand meenemen bij uw 2 de of 3de pandbezoek.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 22 feb 2017 11:18

Dit win je nooit voor een Rechtbank.
Zal goedkoper zijn in de ontbrekende verluchting te voorzien.
Maar is er werkelijk een probleem?
Persoonlijk al veel gezever meegemaakt ivm zogezegd gebrek aan luchttoevoer voor ketels.
Is dat nog een atmosferische brander?
Welke verkeerde info heeft de verkoper gegeven????
Vijf jaar (en meer geleden) bestonden er al geen ketels meer die niet onder de noemer hoogrendement vielen. Ik denk dat er verward wordt met condensatieketel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”