verantwoordelijkheid besturder

pattyn marc
Topic Starter
Berichten: 9

verantwoordelijkheid besturder

#1 , 14 feb 2017 17:58

in augustus 2016 bestuur ik een dubbeldekker richting lloret de mar naar belgie.airco is uitgevallen en ik rijd naar de eerstvolgende parking op de autostrade,een 10 tal minuten rijden.intussen worden de klanten onwel en verwittig intussen de hulpdiensten.blijkt dat er co2 in de bus is terechtgekomen(was hier in de lokale kranten en nieuwszender).een 10 tal passagiers worden naar het ziekenhuis overgebracht,de rest wordt een paar uur later naar belgie gebracht met een spaanse bus. dubbeldekker wordt inbeslaggenomen en s anderendaags compleet doorzocht door de spaanse politie.een oorzaak is niet te vinden en mag naar belgie vertrekken
krijg nu een dagvaarding voor roekeloos rijden en onvrijwillige slagen en verwondingen hoewel ik aan deze toestand geen enkele schuld had.was ik op de autostrade gestopt stonden daar 60 pers en nu waren ze in veiligheid in het wegrestaurant.iedereen zou hetzelfde doen.
waar kan ik terecht voor hulp want mijn werkgever trekt het zich niet aan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2017 19:06

Rechtsbijstandsverzekering bij de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering van de autobus.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 20 feb 2017 23:58

Bij mijn weten is uw werkgever zo wie zo ook medeverantwoordelijk.
Waar vervolging plaats feiten of in België?
Vakbond al in kennis gesteld?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2017 00:59

Mijn inschatting:

Wat de strafrechtelijke kant betreft, bent u zelf aanspreekbaar (mogelijk aansprakelijk). De rechtsbijstandsverzekering van het voertuig moet hier inderdaad kunnen ondersteunen. Hier zullen de regels van het Spaans recht gelden.

Wat schade tav passagiers betreft (wat nu niet de vraag/kwestie is), is - om heel kort samen te vatten (en ik weet dat het kort door de bocht is) - je werkgever wellicht aansprakelijk en zal volgens BE recht gelden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”