ongeval met doden alchohol ouder/kind

kesten
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ongeval met doden alchohol ouder/kind

#1 , 31 jan 2017 10:37

Hallo,
kan een meerderjarig kind opdraaien voor de kosten, schulden van een ouder die een ongeval veroorzaakt onder invloed (alcohol) met doden of gekwetsten tot gevolg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 jan 2017 12:35

Neen; tenzij bv het volwassen kind bewijsbaar de dronken ouder aanspoorde toch te rijden. Bij overlijden van de ouder(s) zit de schuld natuurlijk ook mee in de erfenis.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2017 15:07

Bij overlijden van de ouder(s) zit de schuld natuurlijk ook mee in de erfenis.
... en een erfenis kan je nog altijd verwerpen indien de schulden hoger zouden blijken dan de inkomsten (dus erfenis aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving).

Dus finaal hoeft een kind niet op te draaien voor de stommiteiten van zijn ouders, indien het kind dit niet wenst... Hoewel... Je hebt nog altijd zoiets als zorgplicht... Ik ken iemand die mee opdraait voor de rusthuiskosten van zijn vader, die vroegtijdig naar een verzorgingstehuis moest door overmatig alcoholgebruik... In zekere zin draait die persoon dus wel op voor de ongezonde levensstijl van zijn vader, die andere nog vele jaren thuis had kunnen wonen, maar bon, da's een andere discussie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”