schade hond

Chimwemwe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schade hond

#1 , 19 jan 2017 13:27

Dag iedereen

Een kleine vraag.
Als je op vakantie vertrekt en een vriend stelt voor om te zorgen voor je hond, gedurende een x-aantal weken.
Het gebeurde met mij, een kennis zorgde 2w voor mijn hond terwijl ik op reis was.
Tijdens mijn afwezigheid, was de hond aanwezig in het huis van mijn vriend.
Daar bracht de hond schade toe (hij beet in de matras).

Wie is hiervoor verantwoordelijk voor de schade? Ik dacht eerst mezelf, maar toen las ik, dat de bewaarder verantwoordelijke is (http://www.elfri.be/aansprakelijkheid-voor-dieren). Kan iemand mij helpen met correcte info?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 jan 2017 13:45

Voor zover ik de wet ken, is het inderdaad uw vriend die verantwoordelijk was gedurende die periode.

Maar om het over een andere boeg te gooien: heb je toevallig geen familiale?
Deze dekken normaal dit soort schade.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 19 jan 2017 14:54

Naar ik al gehoord heb van gelijkaardige situaties: als baasje met hond op bezoek gaat, en de hond veroorzaakt schade, komt familiale verzekering van baasje inderdaad tussen. Als het baasje er echter niet bij is, m.a.w. de vriend is verantwoordelijk, komt de familiale verzekering niet tussen.

Ergens ook logisch: waarom zou de familiale verzekering van baasje tussenkomen voor schade waar iemand anders (i.e. de "bewaarder", zie link) aansprakelijk voor is ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”