voetpad sneeuw- en ijsvrij maken bij kantoorgebouw

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

voetpad sneeuw- en ijsvrij maken bij kantoorgebouw

#1 , 05 dec 2016 13:05

Ik weet niet of dit in de juiste groep past? Indien niet mag het verplaatst worden.

Mijn vraag gaat over het sneeuw- en ijsvrij maken van een voetpad aan een kantoorgebouw.
Iedereen is "verplicht" het voetpad voor zijn eigen deur sneeuw- en ijsvrij te maken zodat voetganger veilig kunnen passeren. Thuis proberen we dit dan ook altijd te doen.

Maar hoe gaat dit voor kantoren? Het bedrijf waar ik werk heeft zijn kantoren gewoon langs een stedelijke straat. Dus met een voetpad.
Onze manager (bedrijfsleider) is veel op de baan en zal hiervoor toch geen tijd hebben. Daarnaast zie ik hem niet onmiddellijk een sneeuwschop te nemen op sneeuw te ruimen. Hij heeft het ook nog nooit aan iemand van het personeel gevraagd. De laatste jaren is het voor zover ik me herinner ook niet nodig geweest (geen sneeuw). Daarvoor huurde het bedrijf een kantoor (op de tweede verdieping) in een groter bedrijfscomplex waar er een onderhoudsploeg was die dergelijke zaken deed.

Ik veronderstel dat het sneeuwruimen niet enkel en allen geldig is voor woningen.
Wie moet dit dan doen? Ben je dan als werknemer verplicht dit te doen? Of enkel als de werkgever het vraagt? En mag dit dan tijdens de werkuren (betaald)?
Want wie is dan verantwoordelijk als iemand valt door de sneeuw voor een kantoorgebouw?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 05 dec 2016 13:10

In eerste instantie zijn het de gebruikers van het gelijkvloers indien er geen gebruikers zijn van het gelijkvloers die van de hogere verdiepingen.Indien een syndicus is deze verantwoordelijk voor het aanstellen van iemand of een dienst die het doet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2016 13:34

Als het om een kantoorgebouw van een bepaald bedrijf gaat, lijkt het mij de verantwoordelijkheid van de bedreifsleiding om de straat sneeuwvrij te maken. Door ofwel dit zelf te doen, iemand van zijn werknemers de opdracht te geven dit te doen, of er een externe firma voor in te schakelen.

Vraag dit eens aan uw baas als het zo ver is, zou ik zeggen? Lijkt me wel een leuk werkje en eens iets anders voor iemand die anders aan een bureau werkt. Ik zou mijn baas met plezier voorstellen dit werkje voor mijn rekening te nemen (wel tijdens de werkuren, uiteraard). het énige dat hij moet doen, is mij toestemming geven, en voor een sneeuwschop / borstel / strooitzout zorgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”