Veiligheid op school (Labo lokalen)

SanderN1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Veiligheid op school (Labo lokalen)

#1 , 25 okt 2016 18:00

Dag allemaal;

Even een situatie schets,
Ik ben 18 jaar en zit op een middelbare school. Vorig school jaar (2015-2016) is de school begonnen met ''renovatie werken''. Ze zijn onder andere bezig met een elektriciteit lokaal voor 5de en 6de jaars, de LO zaal en een oud patershuis te renoveren.

Het probleem voor mij zit vooral aan het elektriciteit lokaal waar de 5de en 6de jaren labo proeven moeten doen.
Sinds ze in de zomervakantie van 2015 zijn begonnen hebben leerlingen zowat het grootse deel van de werken gedaan dit houd in;
Tafels in elkaar steken( met de nodige elektriciteitskabels en zekeringen) en internet kabels via het plafond naar de tafels brengen.
Dit is de vooruitgang geweest op 1 schooljaar.
Naast dit lokaal is er een zo genaamd ''werkend'' lokaal waar wel proeven gedaan kunnen worden.
In dat lokaal is een constante spanning van 230V(net spanning) die via bananensteckers gebruikt kan worden.
Dat lijkt geen probleem maar, als een leerling begint met een schakeling te maken en steekt als eerste deze bananenstecker in de 230V en raakt tijdens het bouwen van de schakeling een metalen deel van de schakeling aan is er een gevaar voor elektrocutie.
Daar boven op werkt er een noodstop niet ,gewoon niet, als men die noodstop indrukt gebeurt er niets.
Dit lokaal is ook uitgerust met een 400V netwerk waar leerlingen ook mee mogen werken en mee zullen werken.
De directie en leerkrachten zijn bewust van deze problemen.
De leerkrachten proberen hun best te doen maar de directie lijkt zeer weinig te doen.
Wat kan ik als leerling hier aan doen? Is er iets dat ik kan doen?
Alvast bedankt,
Sander.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 25 okt 2016 20:39

Elke vlaamse school is onderworpen aan een 2jaarlijkse doorlichting. zowel op gebied van onderwijs als op gebied van lokalen en dus ook veiligheid. Elk doorlichtingsrapport mét punten die in orde gezet moeten worden, is vrij consulteerbaar via internet. Daar kan je zien welke zaken niet in orde waren. Ik kan me niet indenken dat deze situatie vastgesteld is geweest; Dan zouden de lokalen verplicht gesloten zijn geweest. Dus vermoedelijk ontstaan tussen twee rapporten in, en dus (nog) niet officieel vastgesteld, neem contact op met de directie (bst je ouders die dit doen) met de vraag of ze alsnog de gevaarlijke lokalensluiten tijdens de renovatiewerken. Indien niet, verwijs je naar de onderwijsinspectie waarmee je contact zal opnemen om de gevaarlijke situatie te laten vaststellen.en dan riskeert een school zijn onderwijserkenning te verliezen.

http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/doorl ... sverslagen

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 25 okt 2016 21:00

Moeten die installaties niet gekeurd worden voor ingebruikname.
Een noodstop die niet werkt????? Ik wil niet in de schoenen staan van de leerkracht en van de directie.
Renovatiewerken dus zijn er plannen en vermoedelijk ook een veiligheidscoördinator aangesteld - ik denk niet dat een school vrijgesteld is van die verplichtingen.
Bij een verbouwing is er zo wie zo een herkeuring elektriciteit /gas als het over een winkel gaat en dat zou niet bij een school gelden????
Alleen al tgo de werknemers is dat een must laat staan tgo de leerlingen.

Wat info op een rijtje waar de brandweer op let :
- Europees: bouwproductenrichtlijn/CE-markering
- Welzijnswet & Codex
- ARAB art. 52 (1952)
- AREI (1981)
- K.B. “Basisnormen nieuwe schoolgebouwen NBN S21-204 (aug.1982)”K.B. nood- en interventieplannen
- Vlarem – sectorale bepalingen (titel 2-1995)
- Vlaamse Bouwcodex (1986)
- Lokale brandweervoorschriften/gemeentewetten
- Basisnormen KB juli ‘94 gewijzig

Reclame

Tefal
Berichten: 22

#4 , 25 okt 2016 22:57

Dit valt onder de bevoegdheid van Toezicht Welzijn op het Werk (arbeidsinspectie/veiligheidsinspectie). Contacteer hen eens.
Gewone leerlingen vallen niet onder hun bevoegdheid, maar wel 'praktijkleerlingen'. Dus tijdens de les carrosserie of elektriciteit wel...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”